۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۸:۰۹
کد خبر: 83072772
T T
۰ نفر
زمین گیر شدن ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- شماری از كامیونداران خراسان شمالی با انتقاد از گرانی لوازم یدكی و لاستیك گفتند: دخل و خرجشان با هم نمی خواند و به همین علت بخش زیادی از ناوگان باری استان در ماه های اخیر زمین گیر شده است.

آنها روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: هزینه های تعمیر و تامین لوازم یدكی این ناوگان بسیار بالا است و در این شرایط نه تنها پس اندازی ندارند بلكه به علت بالا بودن هزینه ها، متضر شده اند.
كامیونداران گفتند: با این وضعیت و در فصل سرما، مشكلات رانندگان حمل و نقل باری بیشتر می شود و احتمال اینكه شمار بیشتری از ناوگان به علت مشكلات گرانی ها از چرخ بیفتد وجود دارد.

* قیمت ها سرسام آور است
یك راننده كشنده در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه های فعالیت رانندگان بشدت بالا رفته است و اكنون درآمدها پاسخ گوی نیاز نیست.
حسین ملكوتی اظهار داشت: قیمت لاستیك و لوازم یدكی بصورت سرسام آور افزایش یافته است بطوریكه هر جفت لاستیك در اوایل ماه جاری 150 میلیون ریال بود كه البته این رقم اكنون به 117 میلیون ریال كاهش یافته اما باز هم توان تامین این میزان اعتبار برای ما مشكل است.
وی با بیان اینكه كارم به مدت بیش از 25 روز، به خاطر تامین نشدن لاستیك ماشین خوابید افزود: دخل و خرج رانندگان با هم نمی خواند، لوازم یدكی و لاستیك برای ما قابل تامین نیست.
وی خاطرنشان كرد: ماهیانه 80 میلیون ریال درآمد دارم اما همین میزان پول باید صرف خرید لاستیك شود كه تامین این میزان به راحتی میسر نیست.
ملكوتی تصریح كرد: برای فعالیت ناوگان كشنده، سالانه 9 جفت لاستیك تعویض می شود و بصورت میانگین هر 2 ماه باید یك جفت لاستیك خریداری كنم.
این راننده كشنده در باره توزیع لاستیك های خودرو توسط راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: این لاستیك هایی كه توزیع می شود با قیمت مصوب است اما تعدادشان كم است و پاسخگوی نیاز نیست.

* كارت های هوشمند غیرفعال شده است
راننده دیگری نیز با اشاره به افزایش قیمت ها گفت: پارسال با 80 میلیون ریال، گیربكس به طور كامل تعمیر می شد اما امسال برای همین اقدام و تعمیر باید 500 میلیون ریال هزینه شود، امسال تنها برای اورهال گیربكس 140 میلیون ریال هزینه كره ام.
عیسی رحیمی اظهار داشت: برای تامین هر جفت لاستیك 160 میلیون ریال هزینه می شود و لاستیك ها هر 9 ماه یك باید تعویض شود.
وی با بیان اینكه ماشین ها خوابیده و به همین علت، كارت هوشمند برخی رانندگان غیرفعال شده است گفت: 40 روز است كه به خاطر مشكلات مالی، نتوانسته ام هزینه تعمیر را خودرو را تامین كنم و ماشین خوابیده است.
وی تصریح كرد: گرانی ها به حدی است كه كار را خوابانده است.

* روزی 30 تا 40 كامیون از فعالیت بازمی ماند
رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان بجنورد هم افزایش قیمت لاستیك و لوازم یدكی را از مشكلات رانندگان ناوگان سنگین عنوان كرد و گفت: اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نسبت به توزیع لاستیك با قیمت مصوب اقدام كرده اما تعداد لاستیك ها كم است و نمی تواند جوابگوی پاسخ باشد.
شیرمحمد برزویی اظهار داشت: لاستیك ها به تناسب تعداد كامیونداران در میان شهرستان ها توزیع می شود اما مشكل، در هزینه های بالا است.
وی با بیان اینكه روزانه 30 تا 40 دستگاه كامیون به علت تامین نشدن هزینه های تعمیر از فعالیت باز می ماند اظهار داشت: پیش از این، هزینه تامین باتری 10 میلیون ریال بود اما اكنون به 25 میلیون ریال رسیده و این افزایش قیمت ها، تامین هزینه های تعمیر ناوگان را مشكل كرده است.
وی گفت: در این شرایط، درآمدها جوابگوی هزینه ها نیست و در این ماه ها از جیب هزینه كرده ایم، نه تنها سود نداشته ایم بلكه متضرر شده ایم.

* تامین 800 حلقه لاستیك برای ناوگان سنگین استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این باره گفت: پیگیر هستیم 800 حلقه لاستیك برای استان تامین و توزیع شود.
یحیی نیكدل اظهار داشت: این لاستیك ها بزودی میان كامیون داران توزیع می شود.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: لاستیك هایی كه با قیمت مصوب توزیع می شود، بر اساس میزان پیمایش ناوگان اختصاص می یابد.
محمدعلی صدرزاده با بیان اینكه توزیع لاستیك ها از مردادماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: تاكنون یكهزار و 622 حلقه لاستیك توزیع شده و در این مدت 2 هزار و 575 نفر متقاضی دریافت این محصول شده اند.

* 4هزار راننده متقاضی دریافت لاستیك خودرو
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این باره گفت: توزیع لاستیك با قیمت مصوب، بین كامیونداران بر اساس سهمیه استان انجام می شود.
سعید سبحانی اظهار داشت: خراسان شمالی یك درصد از شمار كامیون های كشور را به خود اختصاص داده است و به همین میزان لاستیك در این استان توزیع می شود.
وی با اشاره به اینكه چهار هزار دستگاه كامیون در استان وجود دارد افزود: تاكنون 2 هزار و 60 حلقه لاستیك در استان توزیع شده است.
وی در باره نارضایتی ها در توزیع لاستیك ها با قیمت مصوب گفت: ثبت نام مالكان ناوگان در انجمن صنفی رانندگان انجام شده است و به علت تعداد كم سهمیه استان تا حدی مشكلاتی گریبانگیر راننده ها شده است.
سبحانی با بیان اینكه روند توزیع از این پس بهتر می شود در باره علت های مشكل تامین لاستیك خودرو گفت: احتكار، سبب كمبود این محصول شد و البته نوسان قیمت ارز هم واردات لاستیك خارجی را تحت شعاع قرار داد اما با تدابیر دولت و كاهش عوارض واردات این كالا از 24 درصد به پنج درصد، امید است مشكل كاهش یابد.
به گفته معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی، حدود چهار هزار نفر از كامیون داران استان برای دریافت لاستیك خودرو ثبت نام كرده اند.
7185/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها