۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۲
کد خبر: 82881029
T T
۰ نفر

فرزندان تنها عنوان امروز روزنامه خراسان شمالي

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۲
کد خبر: 82881029
فرزندان تنها عنوان امروز روزنامه خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- روزنامه خراسان شمالي دوشنبه در شماره 2685 خود در گزارشي با عنوان 'فرزندان تنها' به بررسي آسيب هاي اين موضوع در جامعه پرداخته است.

به گزارش ايرنا در اين گزارش مي خوانيم:
اين روزها تك فرزندي بين برخي خانواده ها در يك تفكر قابل انتقاد به نوعي مد تبديل شده است. از سوي ديگر بيشتر خانواده ها درگير مسائل كاري و اقتصادي هستند، چنان كه داشتن بيش از يك فرزند را در خانواده بسيار دور از ذهن مي دانند و زماني كه پاي صحبت آن ها مي نشينيم، مي گويند بيشتر به دليل مسائل اقتصادي از اين كار سر باز مي زنند. اين در حالي است كه نرخ رشد جمعيت در كشور نگران كننده و از سويي تك فرزندي باعث تنها شدن كودكان امروزي در درون خانواده ها شده است كه طبق گفته كارشناسان، مشكلاتي را در آينده ايجاد مي كند.
يكي از شهروندان بيان مي كند: در شرايط اقتصادي كنوني جامعه زن و مرد ناچار هستند در بيرون از منزل كار كنند تا بتوانند از عهده مخارج خانه برآيند از اين رو آن هايي كه فرزند ندارند تمايلي به داشتن فرزند ندارند و آن هايي كه يك فرزند دارند به داشتن فرزند دوم فكر نمي كنند.
«تقي زاده» ادامه مي دهد: مادراني كه ناچار هستند در بيرون از منزل كار كنند دغدغه اين را دارند كه فرزند خود را در مدت طولاني كه نيستند به چه فردي بسپارند از اين رو داشتن يك فرزند را براي زندگي كافي مي دانند.
شهروندي ديگر هم با اين كه دلش مي خواهد دو فرزند داشته باشد، بيان مي كند: زماني كه با همسرم درباره داشتن فرزند دوم صحبت مي كنم از هزينه هاي زياد درماني در طول دوران بارداري، مراقبت از نوزاد و هزينه هاي جانبي در طول بزرگ شدن فرزند مي گويد و مرا از اين تصميم منصرف مي كند در حالي كه خودم به داشتن چند فرزند علاقه دارم.
اما شهروندي ديگر كه با وجود همه مسائل اقتصادي و مشكلات كاري زيادي كه دارد تصميم به داشتن 2 فرزند گرفته است، بيان مي كند: در حال حاضر به دليل بالا رفتن سن ازدواج و متعاقب آن سن بارداري، در ترديد هستم كه آيا مي توانم بارداري سالمي را تجربه كنم و فرزند سالمي داشته باشم يا نه.
وي كه نامش را ذكر نمي كند، ادامه مي دهد: در حال حاضر فاصله سني مناسب بين فرزندان از بين رفته است و نمي دانم اين موضوع تا چه اندازه مي تواند در فرزند نخست و همچنين فرزند بعدي مشكلات روحي و رواني ايجاد كند.
يك شهروند ديگر مي گويد: يك فرزند دارم و با وجود اين كه امكانات مختلفي را برايش فراهم كرده ام اما همواره از من گلايه مي كند كه برادر و خواهر ديگري ندارد و در بزرگ سالي تنها خواهد ماند.
برخي كارشناسان معتقدند با داشتن فاصله سني مناسب بين 2 فرزند نه تنها سلامت جسمي و ذهني كودك وضع بهتري پيدا مي‌كند بلكه والدين هم فرصت رسيدگي به بچه‌ها را پيدا مي كنند.
در بيشتر بررسي‌ها مشخص شده است وقتي فاصله بين كودكان كمتر از 2 سال باشد احتمال كاهش بهره هوشي در كودك دوم بيشتر از خانواده‌هايي است كه فاصله بين بچه‌ها‌يشان بيشتر از 2 سال است.
البته يك كارشناس ارشد روان شناسي هم با بيان اين كه تك فرزندي مشكلات زيادي را مي تواند براي خانواده ها ايجاد كند، مي افزايد: بيشتر كودكان امروزي تنها هستند و حامي ندارند و علاوه بر آن، اين كودكان در سنين كودكي خود از نداشتن هم بازي رنج مي برند.
«محمدي» ادامه مي دهد: بيشتر والدين به دليل شرايط اقتصادي كنوني جامعه ناچار هستند در بيرون از منزل كار كنند و اين مسئله كودكان تنها را بيش از پيش آزار مي دهد و از سوي ديگر مي تواند مشكلات سپردن آن ها به يك مراقب را نيز به دنبال داشته باشد.
به گفته وي، كودكان تنها مدام خودخوري مي كنند و از نبود پدر و مادر در ساعت هاي طولاني روز رنج مي برند كه اين امر مي تواند مشكلات رواني و نيز مشكلات روان تني را به دنبال داشته باشد؛ همچنين در سنين بزرگ سالي نيز از داشتن يك حامي محروم هستند و زماني كه ديگر والدين در قيد حيات نباشند آن ها به معناي واقعي خود را در اين دنيا تنها مي بينند.
وي يادآور مي شود: زماني كه والدين ديرتر براي آوردن فرزند دوم اقدام كنند ديگر آن حوصله و طراوت را براي رسيدگي به امور مراقبت و تربيت او نخواهند داشت.
يك كارشناس مامايي هم با بيان اين كه اگر سن فرزندآوري بالا برود مشكلات زيادي را براي مادر و جنين به دنبال خواهد داشت، اضافه مي كند: فرزند آوردن در سن بالاي 35 سال ريسك بارداري، نازايي، تولد نوزاد با ضريب هوشي پايين، احتمال به دنيا آمدن نوزاد با سندروم داون و مشكلات بسيار زياد ديگري را براي مادر و نوزاد به دنبال خواهد داشت.
«فروزان علوي مقدم»، سقط، حاملگي خارج رحمي، فشار خون،‌ ديابت حاملگي، اختلالات ژنتيكي، اسكيزوفرني، حاملگي دوقلويي دوتخمكي، جداشدن زودرس جفت، جفت سرراهي و زايمان به شكل سزارين را از جمله عوارضي مي داند كه در صورت حاملگي در سنين بالا مي‌تواند گريبانگير مادر يا جنين شود.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
ع/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها