«سید شهیدان خدمت» و دغدغه «زیست بوم علم و فناوری و دانش بنیان‌ها»

تهران- ایرنا- ارتقای بهره وری زیست بوم علم و فناوری، رشد کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان، حمایت از فعالیت آنها و جلوگیری از تبدیل شدن بخش‌های دولتی به رقیب این بنگاه‌ها، شناسایی نخبگان و فراهم کردن شرایط رشد و پیشرفت آنان همواره از دغدغه های جدی آیت الله سید ابراهیم رئیسی بود، شاهد این مدعا تاکیدات و پیگیری های پیوسته و اقدامات عملی دولت سیزدهم در حمایت از این بخش است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، آیت الله رئیسی ۲۰ اردیبهشت ماه در یکی از آخرین سخنرانی های خود در جلسه شورای اداری استان قم، رشد شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم از پنج هزار به ۱۰ هزار و صادرات دو میلیارد دلاری آنها را امری مغتنم توصیف کرد و این دستاورد را مصداق مهمی از تولید ثروت دانست.

براساس اظهارات رییس جمهور، رشد ۲۰۰ درصدی صادرات دانش‌بنیان‌ها مبین این امر است که حرکت دولت در این خصوص همواره در مسیر تحقق شعارهای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بوده است.

ارتقای کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین از دیگر دغدغه های وی بود و در این راستا در سومین جلسه شورای‌ «راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» که دی ماه گذشته برگزار شد بر ارتقای کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌زمان با توسعه کمی تاکید کرد.

وی در آن جلسه در حمایت از شرکت های دانش بنیان بر ۶ مولفه تاکید کرد.

حمایت مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان

آیت الله رئیسی، رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان را در گرو، حمایت مالی از فعالیت‌های این بخش می دید و این ماموریت (حمایت مالی) را از اولویت های سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: با توجه به اینکه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان ایجاد اشتغال، رشد تولید و پیشرفت‌ فناورانه را در پی دارد، هر نوع حمایت مالی و ارائه تسهیلات و تخصیص منابع به فعالیت‌های دانش‌بنیان، نه هزینه بلکه سرمایه‌گذاری سودمند و آینده‌نگرانه است.

گسترش همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با زیست بوم علم و فناوری

رییس جمهور با ضروری دانستن نهایی شدن نقشه راه فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور و جامع‌نگری نسبت به همه حوزه‌های فعالیت‌های دانش‌پایه از میکروالکترونیک و زیست‌فناوری تا هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی بر گسترش همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت مردمی هم تاکید کرد.

ارتباط قوی، مستمر و نظام‌مند صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ارتباط قوی، مستمر و نظام‌مند صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز از اولویت‌های مهم برشمرد و با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل سازمان استاندارد با شرکت‌های دانش‌بنیان، تسریع در تطبیق محصولات دانش‌بنیان با شاخص‌های استاندارد را در عین رعایت دقت خواستار شد.

تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش پایه

ضرورت توجه به تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان از دیگر محورهای صحبت‌های رییس جمهور در نشست با شورای‌ «راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» بود و همه دستگاه‌های مرتبط از معاونت علمی و فناوری، صندوق توسعه نوآوری، وزارتخانه‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی مکلف کرد تا علاوه بر کمک به ارتقای قابلیت‌های صادراتی محصولات دانش‌بنیان، تلاش کنند با تکمیل‌تر شدن زنجیره ارزش در تولیدات دانش‌بنیان به افزایش تولید، اشتغال و خلق ثروت برای کشور کمک کنند.

حمایت از تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های فعال علم و فناوری در داخل

حمایت از تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل از دیگر دغدغه های رییس جمهور در خصوص شرکت های دانش بنیان بود و در این راستا از مسئولان دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر تامین تجهیزات مورد نیاز آنها در داخل، از واردات کالاهایی که توسط این شرکت‌ها در داخل به میزان نیاز کشور تولید می‌شود یا ظرفیت و امکان تولید آن فراهم است، جلوگیری کنند.

ضرورت صیانت از ثبات قانون حمایت از جهش تولیدات دانش‌بنیان

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت توجه به ارتقای بیش از پیش بهره‌وری در همه فعالیت‌ها گفت: قانون حمایت از جهش تولیدات دانش‌بنیان قانون خوبی است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته و بنابراین ما برای صیانت از این قانون و جلوگیری از هر اقدام و تصمیمی که به تضعیف آن بیانجامد، مسئولیت سنگین و جدی داریم. یکی از الزامات حمایت از کسب و کارها حفظ ثبات در تصمیم‌گیری است و بنابراین باید از ثبات این قانون نیز صیانت کرد.

آیت الله رئیسی همچنین ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ در جریان نظارت ستادی بر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در بازدید از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در خانه نوآوری و فناوری با تاکید بر اهمیت نقش معاونت علمی و فناوری در ایجاد اشتغال برای قشر تحصیلکرده جامعه به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشور گفت: رشد قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرده است. معاونت علمی و فناوری با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکل بیکاری در فارغ‌التحصیلان ایفا کند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری با هدف تکمیل زنجیره ارزش اظهار داشت: در صورت تحقق این هدف، جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی از صندوق حمایتی به صندوقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری ارتقا می یابد.

رییس جمهور، شناسایی نخبگان و فراهم کردن شرایط رشد و پیشرفت آنها را نیز از ماموریت‌های اساسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و اظهار داشت: در شناسایی این سرمایه عظیم انسانی، صرفا به این اکتفا نکنید که نخبگان به شما مراجعه کنند، بلکه شما افراد برخوردار از اندیشه، ابتکار و خلاقیت را در محافل علمی شناسایی کرده و آنها را برای فعالیت در بخش‌های دولتی و خصوصی و تبدیل ایده‌هایشان به کار و ثروت دعوت کنید.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی و جایگاه حمایت، هدایت و نظارتی دولت در قبال این بخش، توسعه فناوری در کشور را نیازمند تدوین نقشه راهی دانست که معاونت علمی و فناوری باید در طراحی این نقشه راه بر اساس برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیازهای اساسی کشور را شناسایی کرده و متناسب با امکانات و بودجه موجود، اولویت‌بندی انجام و جهت رفع آنها اقدام یا راهکار ارائه کند.

وی، ارتقای بهره‌وری را نیز از مسئولیت‌های اصلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برشمرد و افزود: معاونت علمی در جایگاه شتاب‌دهندگی به دستگاه‌های مختلف کشور و همچنین ایجاد و توسعه زنجیره فعالیت‌های دانش‌بنیان، نقش مهمی در کمک به رفع موانع ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف دارد.

رییس جمهور همچنین با تاکید بر وظیفه معاونت علمی و فناوری در نظارت و حمایت از فعالیت بنگاه‌های دانش‌بنیان و جلوگیری از تبدیل شدن بخش‌های دولتی به رقیب این بنگاه‌ها بر ضرورت فراهم آوردن زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف این معاونت با احصای دقیق آمار نیروهای آماده به کار فارغ التحصیل و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مورد نیاز برای اشتغال آنها تاکید کرد و افزود: با توجه به ظرفیت بسیار بالای موجود در حوزه علم و فناوری کشور، هدف‌گذاری در زمینه ایجاد اشتغال باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر رفع کامل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان، زمینه برای بازگشت نخبگان در خارج کشور نیز فراهم شود.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «اهتمام و پیگیری حل اختلاف نظرهای احتمالی میان شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی»، «تسریع و تسهیل صدور روادید برای رفت و آمد نخبگان شرکت‌های دانش بنیان فعال در کشور»، «فراهم کردن زمینه برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس»، «بازاریابی و بازارسازی داخلی و خارجی برای محصولات شرکت‌های دانش بنیان»، «حساسیت ویژه نسبت به واردات بی‌رویه و جلوگیری از ورود محصولات تولید مشابه شرکت‌های دانش بنیان داخلی»، «تسریع در رفع موانع اداری و کاهش مدت زمان جذب نخبگان»، «توجه به تنوع گرایی بر اساس اولویت‌های ملی» و «بررسی و ارزیابی دقیق تاثیر سیاست‌های اقتصادی، پولی و بانکی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان» از دیگر دستورات و توصیه‌های مهم آیت الله رئیسی به مدیران ارشد این معاونت بود.

آیت الله رئیسی همچنین با تاکید بر اهمیت مسئولیت‌پذیری و خطرپذیری سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، تضمین وثایق این شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات را از جمله اقدامات خوب و بسیار مثبت این صندوق در این راستا عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

هیات دولت در پی شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسیر پرافتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha