ایجاد حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در مازندران

ساری -ایرنا- آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم پایان هفته گذشته برای انجام دومین سفر استانی وارد مازندران شد و در این سفر ۲ روزه افزون بر پیگیری مصوبات سفر دور نخست، سخنرانی در اجتماع مردم ساری و نوشهر، از چندین طرح‌ عمرانی، زیرساختی بازدید و چند طرح مهم اقتصادی را افتتاح کرد که نتیجه آن ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید است.

به گزارش ایرنا، دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت صبح (پنجشنبه) آغاز شد و مازندرانی‌ها طی این ۲ روز در شهرهای مختلف استان با رئیس‌ دولت سیزدهم و تعدادی از دولتمردان دیدار کردند.

این سفر سومین برنامه سفرهای استانی رئیس‌جمهور در سال ۱۴۰۳ و شانزدهمین سفر استانی دور دوم بود.

بازدید از کارخانه چوب و کاغذ، بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، مرحله نخست تکمیل آبرسانی به شهر ساری، بوستان جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری، شرکت در جشن احیای واحدهای تولیدی راکد و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در نشست شورای اداری، دیدار با مردم ساری و نوشهر، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و سخنرانی در جمع پرشور و گسترده مردم ساری و نوشهر بخشی از برنامه‌های سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به مازندران در دور دوم سفرهای استانی بود.

جبران عقب ماندگی های صنعتی چنددهه اخیر مازندران به واسطه قلمداد کردن این استان در زمره مناطق کشاورزی کشور، با تغییر رویه و دیدگاه مثبت دولت سیزدهم در رفع موانع فعالیت بنگاه های اقتصادی باعث شده تا چرخ صنعت استان این روزها خوب بچرخد.

مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

ایجاد حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در مازندران

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

طبق آمارهای رسمی در استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد. سهم صنعت از مجموع اشتغال های موجود در مازندران ۳۰ درصد است.

دستاوردهای دومین سفر استانی رئیس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به مازندران در گفت و گو با مدیرکل صنعت؛ معدن و تجارت مازندران تشریح شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به دستاوردهای دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به این استان، ‌ گفت: در سایه حمایت های دولت مردمی سیزدهم و تامین منابع مالی مورد نیاز، ۳۹۵ واحد تولید و صنعتی مازندران دوباره احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

نادعلی کهنسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رئیس جمهور در جریان برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان مازندران، در مراسم جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی و صنعتی که به طور میانگین بیش از هفت سال تعطیل و یا نیمه تعطیل بودند و در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشتند، حضور یافت.

وی خاطرنشان کرد: با بازگشت به کار این تعداد واحدهای تولید و صنعتی مازندران، بیش از ۱۵۹ هزار و ۵۴۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و برای بیش از ۹ هزار و ۵۶۴ نفر نیز اشتغال ایجاد شد.

ایجاد حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی دستاورد ماندگار دولت سیزدهم در مازندران

وی تصریح کرد: از جمله واحدهای صنعتی مازندران که تا آستانه تعطیلی پیش رفته بود، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بود که با حمایت های دولت مردمی سیزدهم و تامین منابع مالی مورد نیاز به چرخه تولید بازگشت و با تلاش و پشتکار کارگران این مجموه اکنون دوران شکوفایی خود را طی می کند.

این مقام مسوول گفت: در دور نخست سفر رییس جمهور به این استان ۱۱۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای تولید و صنعتی این استان در نظر گرفته شده بود که از این میزان تاکنون ۹۲ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولید و صنعتی پرداخت شده است.

وی بیان کرد: طبق آمار، بانک های ملی ۱۰۴، ملت ۱۰۰، سپه ۳۵، صادرات ۹۱، کشاورزی ۱۰۰، تجارت ۱۰۳، صنعت و معدن ۱۱۹، توسعه و تعاون ۱۱۴، رفاه و کارگران ۱۰۰، پست بانک ۶۱، صندوق کارآفرینی امید ۱۲۸، سینا ۱۱۱ و پارسیان نیز تاکنون ۱۰۳ درصد به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران عمل کردند.

کهنسال اظهار کرد: با حمایت های دولت مردمی سیزدهم عملیات ساخت ۱۳ طرح صنعتی با تزریق اعتبار و آورده سرمایه بخش خصوصی و همراهی دولت به اتمام رسید که برای اجرای این طرح ها ۱۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است تا این طرح ها به مجموعه واحدهای صنعتی مازندران اضافه شوند.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد که حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند.

از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل با حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال است در کنار ان ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند. مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha