صندوق پژوهش و نوآوری آذربایجان‌غربی هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد

ارومیه - ایرنا - مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق پژوهش و نواوری استان از ابتدای تاسیس به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا صندوقهای پژوهش و فناوری به عنوان پیشرانهای بخش های دانش بنیان نقش مهمی در حرکت کشور به سمت بهره مندی از علم و فناوری در توسعه ایفا می کنند.

این صندوق علاوه بر پرداخت وام، در زمینه‌های مختلف صدور ضمانتنامه و توانمندسازی شرکت‌های فناور نیز فعالیت گسترده دارد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان غربی مهدی حیدری با اشاره به عملکرد صندوق به خبرنگار ایرنا گفت: صندوق پژوهش و نوآوری هزار میلیارد ریال تسهیلات را با سرمایه ۶۰ میلیارد ریالی و از منابع مختلف به متقاضیان داده است.

وی اظهار کرد: ۶۷ فقره برای شرکتها ضمانت نامه به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در همین مدت صادر شده است در حالیکه ظرفیت استان بیش از این میزان و بیش از هزار و ۷۰۰ میلیاردریال است که باید بیشتر کار شود.

وی افزود: در زمینه سود آوری هم ۶۰ میلیارد ریال سرمایه ثبتی و ۶۰ میلیارد ریال (۶ میلیارد تومان) هم سود انباشته تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده است و باید بعد از مجمع عادی در خرداد ماه یک مجمع فوق العاده برگزار شود و سرمایه صندوق ۲ برابر افزایش یابد.

به گفته حیدری افزایش سرمایه صندوق از چالشهای این بخش غیر دولتی است هر چند در ۲ و نیم سال گذشته به رغم مشکلات عملکرد خوبی از نظر اعطای تسهیلاتی برای این صندوق ثبت شده است.

ایرنا: سرمایه مورد نیاز برای صندوق استانی چه میزان است و رتبه استان در کشور چگونه است؟

حیدری: حداقل سرمایه مورد نیاز ۵۰۰ میلیارد ریال است و به لحاظ سرمایه در ردیف استانهای آخر کشور بوده و نیازمند حمایتهای دولتی بیشتری هستیم.

همچنین مقرر شده تا پایان امسال طی دو مرحله سرمایه صندوق تا ۱۰۰ میلیارد تومان هم افزایش یابد و این اقدام با مشارکت بخش دولتی و خصوصی و محوریت استانداری انجام می شود.

در زمینه افزایش سرمایه باید تحولی در بخش سهامداران انجام شود و سهامدارن افزایش یابند تا در این بخش مشکلی نداشته باشیم چرا که این صندوق غیر دولتی و بیشتر سهام آن مربوط به بخش خصوصی است.سعی شده در اعطای تسهیلات ببیشتر از منابع صندوق نواوری استفاده شود هر چند برخی استانها از خط اعتباری استفاده می کنند.

ایرنا: در زمینه توسعه خدمات آیا برنامه ای برای صندوق تعریف شده است؟

حیدری: توسعه خدمات از سایر برنامه هاست و لازم است از سایر شرکتهای دیگر هم که غیر دانش بنیان هستند حمایت شود.

تعداد شرکتهای نوپا و غیر دانش بنیان استان که مستقر در پارک و مراکز رشد مختلف هستند ۴۵۰ شرکت بوده و لازم است برای حمایت از آنها صندوق استان با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری تقویت شود چرا که با هشت میلیارد تومان اعتباری که به ما پرداخت شده نمی شود در این زمینه عملکرد چشمگیری داشت هرچند سعی در جذب منابع در دستور کار است.

ایرنا: در زمینه سرمایه گذاری خطر پذیر آیا اقداماتی داشتید؟

حیدری: سرمایه گذاری خطر پذیر هم یکی از مسایلی بود که پیگیری می شود و ۱۶ طرح در این زمینه ارائه شده است و در صدد آغاز چند مورد طرح در این زمینه برای اولین بار هستیم که سرمایه بیشتر در این زمینه نیاز است.

تعهدات استانی از محل خط اعتباری در این زمینه پیش تر ۳۲۵ میلیارد ریال بود که با مصوبات هفته گذشته به بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

در زمینه تسهیلات جعاله پایه از صندوق نوآوری خواهان افزایش هستیم و در این راستا ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز است تا اکوسیستم استانی در این زمینه تا ۵۰ درصد دانش بنیان شود و اگر پشتوانه مالی استانی خوب باشد می توان گامهای بلندتری نیز در این بخش و در حمایت از سایر شرکتها برداشت.

صندوق پژوهش و نوآوری آذربایجان‌غربی هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد

ایرنا: در زمینه توانمندسازی و کارگزاریهای دانش بنیان و تسهیل در فرایند کاری شرکتها آیا برنامه ای دارید؟

حیدری: در زمینه توانمند سازی هم منابع مالی پارک محدود است و از صندوق انتظار می رود تا مساعدت و مشارکت کند و تسهیلات بیشتری ارائه کند و در این زمینه یک تفاهم نامه امضا شده تا شرکتهایی که به صندوق استان معرفی می شود از تسهیلات قرض الحسنه صفر درصد ۶ ماهه بهره مند شوند.

کارگزاری برای توانمند سازی شرکتها و ارزیابی سرمایه گذاری بوده و خواهان اعطای کارگزاری به صندوق استان هستیم و ما پیش زمینه های آن را فراهم می کنیم تا نیرو و تجهیزات لازم تامین شود.

ایرنا: تعداد شرکتهای دانش بنیان استان چند شرکت است؟ و تا کنون چه میزان تسهیلات دریافت کرده اند؟

حیدری: در سال اول ۳۷ شرکت دانش بنیان در استان فعال بود که هم اکنون به ۱۰۷ شرکت رسیده اند و در همان سال اول فعالیت که سال ۱۴۰۰ بود ۲۵ شرکت توانستند در شش ماهه اول سال در مجموع از محل منابع مختلف تسهیلات به میزان (۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ) ۱۴۹ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند و (۲۶۰ میلیون تومان) ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز سود آوری داشتنند.

در سال ۱۴۰۱ نیز به شرکتها (۱۹ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان) ۱۹۸ میلیارد ریال از خط اعتباری صندوق تسهیلات پرداخت شد و در همان سال علاوه بر منابع صندوق از منابع دیگری مثل جعاله فعالسازی (پنج تا هشت میلیاردتومان) از محل جعاله پایه هم تسهیلاتی اعطا و از طریق پارک علم و فن آوری هم تسهیلاتی داده شد که ۲۷ شرکت از این محل وام گرفتند.

سال گذشته حدود (۴۵ میلیارد تومان) ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اعطا شد که پرداخت به ۹ فقره شرکت دانش بنیان از محل خط اعتباری بود که نسبت به سال قبل افزایش داشت.

امسال اعطای تسهیلات به ۲۶ فقره شرکت دانش بنیان استان تصویب شد که برای این شرکتها ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری تصویب شده استامسال نیز برای شرکتهای دانش بنیان استان که پیش تر تسهیلات از صندوق نواروی نگرفته بودند و شامل ۶۱ شرکت بودند فراخوانی داده شده است و اعطای تسهیلات به ۲۶ فقره شرکت تصویب شد که برای این شرکتها (۵۵ میلیارد تومان) ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری تصویب شده است.

به گزارش ایرنا شرکت‌های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شوند.

صندوق پژوهش و نوآوری آذریجان غربی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تاسیس شده است و در مدت فعالیت خود در کنار برنامه های تدوین شده چالشهایی هم داشته است.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر (به انگلیسی: Venture Capital ) که از آن با عنوان‌های «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز نام می‌برند، عبارت است از تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا (استارت آپ) و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش هستند و البته دارای ریسک فراوانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha