روند صعودی ایران در آمار اهدای عضو موارد مرگ مغزی در سال ۱۴۰۳

تهران - ایرنا - رئیس اداره پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه ایران در دنیا و حفظ روند صعودی آمار اهدا و پیوند اعضا از موارد مرگ مغزی در کشورمان، از روند صعودی در آمار اهدای عضو موارد مرگ مغزی در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا از وبدا، مراسم نبض دوباره زندگی به مناسبت گرامیداشت هفته ملی اهدای عضو، اهدای زندگی، با هدف تجلیل از خانواده های اهداکننده زندگی به همت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها با همکاری سازمان بهشت زهرا (س) و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در سالن عطر یاس مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دکتر ساناز دهقانی رئیس اداره پیوند و فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای خانواده‌های اهداکننده حضور داشتند.

دکتر دهقانی در این مراسم با تقدیر از خانواده‌های بیمارانی که در زمان وقوع مرگ مغزی با اهدای اعضای عزیزان خود به بیماران چشم انتظار زندگی دوباره بخشیدند، ضمن ابراز همدری با این عزیزان، گفت: یکی از سخت‏‌ترین و جانکاه‌‏ترین مصیبت‌ها، مصیبت از دست دادن یکی از بستگان در زندگی است که شما عزیزان ضمن تحمل این غم بزرگ با از خود گذشتگی و فداکاری، به اهدای اعضای عزیزان خود رضایت دادید که این اقدام خداپسندانه، طبیعتاً بالاترین پاداش‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به جایگاه ایران در دنیا و حفظ روند صعودی آمار اهدا و پیوند اعضا از موارد مرگ مغزی ایران در سال ۱۴۰۳ که بیشترین تعداد بوده است، گفت: در کنار ظرفیت‌های تخصص، دانش اهدا و پیوند اعضا، لزوم توجه به افزایش باورهای اهدای اعضا در جامعه با کمک فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش عمومی ضروری است تا باور به این موضوع که مرگ مغزی می‌تواند در حیات دوباره بخشیدن به بیماران نیازمند اعضای پیوندی نقش پر رنگی داشته باشد.


اهدای اعضا به عده‌ای، فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد

دکتر فریبا قربانی قائم مقام واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های اهداکننده و آرزوی صبر برای آن‌ها و طلب رحمت الهی برای درگذشتگان یادآور شد: اهدای اعضا و نجات افراد، اقدامی خداپسندانه محسوب می‌شود که به عده‌ای، فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد.

قائم مقام واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار است و تمرینی زیبا برای بخشندگی است.

دکتر یزدان شفی‌خانی قائم مقام واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این مراسم با تعمیم فضای پهلوانی به فضای اهدای عضو، اهدای زندگی یکایک خانواده‌های حاضر در مراسم را مخاطب چنین شرایطی قرار داد و گفت: خانواده‌هایی که در بدترین شرایط زندگی تصمیمی زندگی‌بخش می‌گیرند منش و رویکرد پهلوانی را به عنوان یک سیره حسنه در کشور نشر می‌دهند.

گفتنی است، در سومین دوره مراسم نبض دوباره زندگی برنامه های متنوعی از جمله برپایی غرفه پایش سلامت شامل پزشک عمومی، روانشناسی و مشاوره، تست فشار و قند خون، اجرایی شد.

همچنین خدام آستان قدس رضوی با دریافت نشان سفیران زندگی به جمع فرهنگ‌سازان خانواده بزرگ اهدا و پیوند کشور ملحق شدند.

در این مراسم خانواده‌های عزیزانی که در زمان وقوع مرگ مغزی با اقدام ارزشمند و تصمیم مهم خود برای اهدای عضو عزیزشان بدون هیچ چشمداشتی به بیماران نیازمند به عضو پیوندی نفس هدیه داده بودند از دلایل تصمیم و شرایط روحی بعد از چنین تصمیم سخن گفتند تا سومین دوره مراسم نبض دوباره زندگی ایثار، گذشت، فداکاری، مهربانی، عشق و کمک به همنوع را به نمایش گذارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha