۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۳۵
کد خبر: 85481256
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دشت مرودشت میزبان ۱۲۵۰ پهنه باستانی است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۳۵
کد خبر: 85481256
دشت مرودشت میزبان ۱۲۵۰ پهنه باستانی است

شیراز – ایرنا - مدیر پایگاه جهانی ت​​​​​​​خت جمشید گفت: دشت مرودشت به عنوان یکی از دشت های کهن ایران، میزبان بیش از یکهزار و ۲۵۰  محوطه تاریخی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عسکری چاوردی روز شنبه در ایین رونمایی از جام زرین خشایارشا در موزه جهانی تخت جمشید گفت: پهنه بزرگی از تخت جمشید تا نقش رستم شهری به نام پارسه را تشکیل می‌دهد نام سرزمین فارس از آن آمده و دهکده‌ها و فرهنگ این رزمین از آنجا متولد شده است.

وی افزود: فرهنگ ایران از این منطقه در اتحاد با خوزستان و فلات ایران و هگمتانه شکل گرفته است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: ایران امروز در دنیا مقتدر است و اقتدار امروز کشور ریشه تاریخی دارد؛ بنابراین احترام به پایگاه تمدنی تخت جمشید احرترام به خود و اقتدار تاریخی ایران است.

عسکری میراث فرهنگی را پشتوانه اقتدار و تامین کننده آینده کشور دانست و گفت: مفتخریم که هفته میراث فرهنگی از قلب تمدنی ایران، یعنی تخت جمشید ارزشمند آغاز شد.

وی با اشاره به رونمایی از جام زرین خشایارشا در موزه جهانی تخت جمشید، اظهار کرد: اگر چه این جام زرین نشان دهنده اوج هنر فلزکاری ایرانیان باستان است، اما علاوه بر این فرصت یادآوری اقتدار و شخصیت تاریخی ایران را فراهم کرده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: این مجموعه سراسر هنر، عدالت، حقوق، مدنیت، انسانیت و شرف ایرانیان است و هدف ما توسعه موزه تخت جمشید به گونه‌ای است که این تاریخ ارزشمند را روایت کند و به گونه‌ای شایسته میزبان گردشگران باشد.

دشت مرودشت میزبان ۱۲۵۰ پهنه باستانی است

به گفته عسکری چاوردی جام زرین خشایارشا که در مرحله نخست سه ماه میهمان موزه جهانی تخت جمشید است، احتمالاً از هگمتانۀ باستان (همدان امروزی) کشف شده، دارای طرح زورقی، دهانۀ باز، لبه‌های برگشته، تزئینات گیاهی و سطحی شیاردار است؛ آرایه‌هایی که از شاخصه‌های ظروف تجملاتی و ارزشمند دور هخامنشی به شمار می‌روند.

تزئینات برجسته این ظرف به منظور مشاهده از بیرون برجسته کار شده‌اند و در کف ظرف گل رُزتی با دوازده پر و در اطراف ظرف بیست و یک شیار به مانند یک رُزت بزرگ به تصویر کشیده شده‌اند.

در حاشیۀ زیر لبه این ظرف کتیبه ای به سه زبان، پارسی باستان، عیلامی و بابلی هخامنشی کنده کاری شده است که معنای آن: متن کتیبه: «خشیارشا، شاه، بزرگ» است؛ این جام ۱۱.۴۳ سانتیمتر ارتفاع و ۲۰.۳۲ سانتیمتر قطر و۱.۴۰۷ کیلوگرم طلا وزن دارد.

این جام حکایت از فناوری و هنر بی‌نظیر ایرانیان در زمینه جواهرسازی دارد و نمادی از ارزش‌ها، فرهنگ و تمدن بی‌نظیر هخامنشیان همراه با طرح‌های زیبا و هنرمندانه در دوره حاکمیت خشایارشا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha