۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85480833
T T
۱۵ نفر

برچسب‌ها

پیکره شاعر نامدار ترکمن در میان بلندترین مجسمه‌های جهان

تهران- ایرنا- ترکمنستان از مجسمه مختوم‌قلی فراغی شاعر نامدار در عشق آباد رونمایی کرد؛ این اثر یکی از بلندترین‌ها مجسمه‌های جهان محسوب می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این کشور آسیای میانه از این مجسمه برنزی ۸۰ متری که یکی از بلندترین‌ها در جهان است، رونمایی کرد.

این کشور غنی از نفت و گاز در سال‌های اخیر چندین بنای یادبود، ساختمان و مجسمه به افتخار قهرمانان ملی و اعضای خانواده حاکم برپا کرده است.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، دیروز جمعه در مراسم افتتاحیه مجسمه مختوم‌قلی فراغی شاعر مشهور ترکمن در قرن دوازدهم، حضور داشت.

او به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات ترکمن شناخته می‌شود و نام او توسط مقامات ترکمنستان برای ترویج هویت که ریشه در تاریخ دارد استفاده می‌شود.

بر اساس این گزارش، در زمان سردار بردی محمداف و پدرش قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور سابق ترکمنستان، دولت به دنبال ایجاد احساس میهن‌پرستی بوده و کشور را به روی نفوذ خارجی بسته است.

مجسمه مختوم‌قلی فراغی با ۸۰ متر ارتفاع، با احتساب پایه آن، دو برابر ارتفاع مسیح رستگار برزیلی و ۱۳ متر کوتاه‌تر از مجسمه آزادی و پایه آن در بندر نیویورک است.

این مجسمه توسط ۲۴ مجسمه برنزی کوچکتر از نویسندگان خارجی از جمله ویلیام شکسپیر، اونوره دو بالزاک و یوهان ولفگانگ فون گوته احاطه شده است.

بلندترین مجسمه جهان، مجسمه وحدت هند ۱۸۲ متر ارتفاع دارد.

به گزارش ایرنا، هر ساله در آخرین جمعه اردیبهشت ماه یاد این شاعر نامدار که فردوسی ترکمن نیز شناخته می‌شود، گرامی داشته می‌شود. امروزه این عارف نامی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی قوم ترکمن شده است و سروده‌های این شاعر پرآوزاه در میان اهالی ترکمن ایران و در بین ترکمنان خراسان شمالی به عنوان ضرب المثل و سخنان نغز جاری شده است.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha