۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85480587
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گاز ۲ شهرستان خراسان شمالی به مدت ۲ روز قطع می‌شود

بجنورد-ایرنا- مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: جریان گاز ۱۵ هزار مشترک شهرستان فاروج و شیروان برای اتصال به شبکه جدید گاز سرخس از صبح روز سوم خردادماه جاری به مدت ۲ روز قطع می شود.

سید محمود هاشمی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در مرحله نخست این قطعی مشترکان قبل فاروج تا ابتدای شهر شیروان را شامل و در مرحله دوم نیز گاز از روستاهای شرق شیروان تا کارخانه سیمان قطع می شود.

وی افزود: این عملیات به دلیل تغییر کلاس(ضخامت) خط انتقال و اتصال قطعه جدید خط سرخس - نکا انجام می شود.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی تصریح کرد: برای انجام این عملیات ۱۵۰ نیرو با امکانات و تجهیزات ساماندهی شده اند تا در مناطق ذکر شده به مردم خدمات ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه عملیات ارتقای کلاس خط انتقال گاز از سوم خردادماه آغاز می‌شود، گفت: حریم فعلی اجازه هرگونه مستحدثات در ۲۰۰ متر از هر طرف را نمی دهد، اما با این تغییر در خط لوله، ۶۴ هکتار از اراضی برای ساخت و ساز بویژه جهش تولید مسکن آزاد می‌شود.

هاشمی اظهار کرد: با این عملیات، گاز حدود ۶۲ روستا و ۱۲ هزار مشترک در فاروج قطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه شیر قطع گاز در هر ۲۵ کیلومتر وجود دارد، افزود: هنگام جابه‌جایی لوله‌ها، امکان نشتی در ۲ طرف خط لوله وجود دارد که در این صورت، ممکن است قطعی گاز به شهرستان‌های شیروان و قوچان نیز برسد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت:‌ شهروندان در صورت هر گونه مشکل با سامانه ۱۹۴ تماس و همچنین نسبت به سوخت جایگزین اقدام و از بسته بودن شیر گاز اطمینان حاصل کنند از هرگونه دست کاری علمک گاز در منازل خودداری کنند.

به گزارش ایرنا،برای اطلاع از تامین سوخت خراسان شمالی با نگاه به نقشه نفت و گاز کشور متوجه خواهیم شد که خط لوله دوم شمال و شمال شرق در اقطار ۴۸ و ۴۲ اینچ و طول ۹۰۵ کیلومتر با ظرفیت ۵۰ و ۳۰ میلیون متر مکعب در روز گاز را به بخشی از مناطق شمال شرق کشور را نتقل می کند و مسیر این خط لوله از تهران، سمنان، دامغان، میامی، سبزوار، سنگ‌بست در خراسان رضوی است و سه ایستگاه تقویت فشار وظیفه تقویت گاز در جریان این خط لوله را بر عهده خواهند داشت.

ادامه این خط از سنگ‌بست تا پالایشگاه گاز خانگیران سرخس (شهید هاشمی‌نژاد) به طول ۱۲۰ کیلومتر و قطر ۴۸ اینچ در حال احداث است و در صورت تکمیل انشعابات خط لوله های خانگیران را تقویت می کند.

در حال حاضر پالایشگاه گاز خانگیران بخشی از سوخت خراسان رضوی، جنوبی و شمالی را تامین می کند و گاز خراسان شمالی از طریق خانگیران سرخس در شمالشرق کشور و منطقه چهار عملیات انتقال گاز جنوب کشور تامین می شود و در حال حاضر تامین گاز استان از طریق خانگیران بدلیل افزایش جمعیت کلانشهر مشهد بسیار کاهش یافته است.

در فصل سرد و افزایش مصرف موجب افت فشار در خراسان شمالی که در انتهای لوله قرار دارد، می شود و در حال حاضر خانگیران جوابگوی تامین سوخت خراسان شمالی نیست.

اگرچه خراسان شمالی در میامی سمنان، سبزوار و نیشابور به خط لوله دوم شمال و شمال شرق متصل است ولی این حجم از گاز هم در فصول سرد سال جوابگوی مصرف استان نیست و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

تامین گاز مورد نیاز صنایع و قطعی گاز واحدهای تولیدی در زمان افزایش میزان مصرف از دغدغه های تولیدکنندگان و مسوولان خراسان شمالی است و تنها در زمستان سال گذشته جریان گاز صنایع حدود ۵۰ روز به دلیل برودت هوا و تامین سوخت بخش خانگی قطع شد و بر اساس آمار اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی؛ به صنایع استان در این مدت ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت وارد شد.

اهمیت این موضوع به حدی است که استاندار خراسان شمالی نیز خواستار توزیع عادلانه گاز در شمال‌شرق کشور شد و عنوان کرده است که شرکت ملی گاز ایران باید شرایط آب و هوایی، تعداد مشترکان و میزان مصرف را در توزیع گاز در این خطه از کشور را مدنظر قرار دهد و این سوخت مهم و مورد نیاز را در فصول سرد سال عادلانه تقسیم کند.

میدان گازی خانگیران از میدان‌های گازی ایران است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال‌غربی سرخس و ۱۸۰ کیلومتری شمال‌شرقی مشهد در منطقه خانگیران در استان خراسان رضوی قرار دارد.

جمعیت شهری تحت پوشش گاز در خراسان شمالی به ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی به ۹۹.۸ درصد افزایش یافته که در هر ۲ فاکتور بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد و در حال حاضر ۲۵ شهر، ۷۶۴ روستا و یکهزار و ۶۹ واحد صنعتی در استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha