۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85478788
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزم جدی روابط عمومی‌های ادارات بوشهر برای جریان‌سازی خبری

بوشهر - ایرنا - روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان بوشهر با الهام از نگاه ویژه دولت سیزدهم، سعی می‌کنند که با وجود کمبود تجهیزات و گاهی بی مهری برخی مدیران اما با عزمی جدی و با یک جریان سازی خبری زمینه ارتقا سطح اطلاعات افکار عمومی پیرامون فعالیت‌های صادقانه و بدون منت دولت را ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا؛ نقش اطلاع رسانی در امیدآفرینی و جلب مشارکت عمومی در پیشبرد اهداف سازمانی، چالش‌های فراروی روابط عمومی‌ها، نقاط اشتراک رسانه و روابط عمومی و چگونگی عملکرد آنها برای کارکرد حرفه‌ای ، مهمترین رسالت روابط عمومی ، آسیب شناسی کارکرد روابط عمومی و رسانه، نقش سواد رسانه ای مدیران در بستر سازی برای آگاهی بخشی و تعامل روابط عمومی و رسانه سوالاتی بود که ایرنا در قالب میزگردی با شماری از اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان مطرح کرد.

مسوول روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور گفت: در حال حاضر همه روابط عمومی‌ها توانمندی و استقلال کافی ندارد و بیشتر در جایگاه خبر رسان باقی مانده اند و به خاطر محدودیت منابع ، اغلب در دام تکرار هستند که شوق آفرینی و انگیزه کافی برای فعالان این عرصه ضروری است.

فاطمه محسنی زاده با اشاره به اینکه ارتباطات امری علمی و نقش مدیریتی است افزود: رسانه و روابط عمومی هر دو مخاطب عام دارند از این رو اعتماد آفرینی و ارزش آفرینی لازمه موفقیت برای ادامه کار هر دو رسانه است .

وی ادامه داد: شتاب گسترده اطلاع رسانی در سطح جهانی یک چالش رقابتی جدی برای رسانه و روابط عمومی ها است که نباید از آن عقب ماند.

عزم جدی روابط عمومی‌های ادارات بوشهر برای جریان‌سازی خبری

عضو شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر تصریح کرد: هر چند مهمترین رسالت روابط عمومی اطلاع رسانی و پاسخگویی است اما اصل مهم پاسخگو ماندن است.

وی گفت: آنچه که جامعه در سطح جهان احتیاج دارد صحت و شفافیت اطلاعات است اما در دنیای پر رقابت امروز اغلب این امر غامل می ماند.

محسنی زاده افزود: فضای مجازی و سرعت انتقال اخبار بی هویت چالش جدی در این عرصه است بنابراین رسانه و روابط عمومی نمی تواند بطور سنتی اقدامات خود را دنبال کند و باید به روز ، فنی و برخوردار از امکانات رسانه ای باشد.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز، مدیریت ارتباطات بدون نقشه راه ارتباطی و شبکه سازی میسر نیست از این رو مهندسی ارتباطات یک شاخص کلیدی موفقیت در سطح جهانی است.

محسنی زاده ادامه داد: زیست بوم ایران نیز در هر یک ارکان خود برای بقا و بالندگی ، ناگزیر از اقدامات تخصصی ، هوشمندانه و به روز است .

وی گفت: مدیران به عنوان مسوولان اصلی خبر بایستی اشراف کامل به پتانسیل ها ، عملکرد و بازتاب های رسانه ای هر اقدام داشته و در مدیریت مناسب و به موقع اطلاعات ، حمایت کافی و تفویض اختیار مناسب را فراهم کنند.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: انعکاس دقیق و به‌موقع اقدامات و دستاوردهای دولت و سازمان، مردم را نسبت به وقایع مطلع و در جامعه امیدآفرینی ایجاد می‌کند و همچنین موجب پیشبرد بهتر اهداف سازمانی با همراهی مردم می‌شود.

سید مجید حسینی افزود: میزان تحقق مردم‌سالاری و دموکراسی در جوامع وابسته به میزان پاسخگویی، شفافیت و جهاد تبیین در حوزه اطلاع‌رسانی است.

وی یادآور شد: روابط عمومی ها نقش موثری در امیدآفرینی در جامعه دارند، زیرا با اطلاع‌رسانی به‌موقع جوانه‌های امید را در دل مردم می‌رویانند و با جهاد تبیین دستاوردها و اطلاع‌رسانی به هنگام به مردم، علاوه بر پیشبرد اهداف سازمانی، مردم را نیز همراه با سیاست‌ها و اهداف سازمان خود می‌کنند.

حسینی تصریح کرد: روابط عمومی در هر سازمان یکی از اساسی‌ترین و مهمترین واحد سازمانی به منظور اطلاع‌رسانی و پل ارتباطی قوی مابین کارکنان سازمان و محیط بیرونی سازمان نقش ایفا می‌کنند و همچنین این واحد می‌تواند رهرو تغییرات در سازمان باشد

وی افزود: نگاه مدیران و دستگاه‌ها نسبت به جایگاه روابط عمومی، همچنان تشریفاتی و سنتی است و بودجه‌ای مصوب شده و سالیانه برای انجام برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت این واحد در نظر گرفته نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی متخصص، کارآمد و پرانگیزه، کمبود تجهیزات و ابزار مناسب و موردنیاز، کمبود دوره‌های آموزشی به روز و کمبود محیط و فضای کاری از جمله چالش‌های فراروی روابط عمومی‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه اختصاص پیوست رسانه ای طرح های عمرانی سازمان ها یکی از راهکارهای تامین اعتبار روابط عمومی ها است گفت: تشکیل کارگروه‌های مشترک بین رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در حوزه‌های تخصصی می‌تواند این دو حوزه را در مسیر کارکرد حرفه‌ای قوی قرار دهد.

حسینی ادامه داد: اگر روابط عمومی‌ها در این عصر بخواهند اهداف سازمانی خود را به‌خوبی به مردم و جامعه برسانند و موجب همراهی جامعه با سازمان خود شوند و باید از تکنولوژی روز ، هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

عضو شورای روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان بوشهر افزود: روابط عمومی‌های هوشمند برای جلب همراهی رسانه‌ها باید خود داوطلبانه پای پیش گذارند و شفاف‌سازی اطلاعات و پاسخ گوئی صادقانه و به هنگام به افکار عمومی را در دستور کار قرار دهند.

حسینی ادامه داد: فراموش نکنیم که رسانه و در راس آن‌ها روزنامه‌نگاری رکن چهارم دموکراسی به شمار می‌رود و می‌توان از طریق آن نارسایی‌های سازمان و نظام اداری را اصلاح نموده و اعتماد مخاطبان را جلب کرد.

وی نقد سازنده را باعث پویایی جامعه و سازمان دانست و گفت: بی‌توجهی به نقش و تاثیرات عمیق رسانه‌ها در جامعه، رسانه هراسی مدیران و مسئولان، ترس سازمان‌ها از شفافیت رسانه‌ای، بی‌بهره بودن مدیران و مسئولان از آموزش‌های رسانه و سواد رسانه‌ای، ، بی‌توجهی به تربیت نیروهای متخصص ارتباطات و روابط عمومی در سازمان‌ها ازجمله عوامل این چالش‌هاست.

کارشناس روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر نیز گفت: روابط عمومی ها در عصر اطلاعات، به عنوان حلقه های میانی و اتصال دهنده سازمان ها و مردم عمل می کنند و رسالت شفاف سازی و پاسخگو بودن سازمان را برعهده دارند و اگر در این عصر فرآیند ارتباطات همسان و همگون نباشد و از تکنولوژی و شبکه های ارتباطی نوین استفاده ننماید، نمی تواند کارکرد، خود را به صورت کامل انجام دهند.

فاطمه حمیدی فرد افزود: رسانه و روابط عمومی باید به گونه ای عمل کنند که نقاط ضعف یکدیگر را بپوشانند و انتقاد سازنده می تواند در این راه موثر باشد، رسانه به دنبال بیان نقاط ضعف است و روابط عمومی به دنبال برجسته سازی نقاط قوت سازمان است و نباید این تعارضات در جامعه نمود پیدا کند و راه حل آن همسو بودن رسانه و روابط عمومی در جهت شفاف سازی صادقانه و موثر است.

وی اظهار کرد: مدیرانی که دارای سواد رسانه هستند می توانند در بزنگاه های به وجود آمدن مشکلات عکس العمل به موقع و پاسخ درست به افکار عمومی دهند.

رییس روابط عمومی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی بوشهر نیز یکی از رسالت های ذاتی روابط عمومی ها را امید آفرینی ذکر کرد و گفت: درحالی روز ارتباطات گرامی داشته می شود که پایش عملکرد ساختاری سازمان ها نشان از گمنامی هرچه بیشتر این تخصص و عدم تصویری روشن از وظایف آن گواهی می دهد.

میعاد مهندسی افزود: موفقیت روابط عمومی در گرو نگرش تخصصی مدیران به این مجموعه است.

عضو هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی استان بوشهر یادآور شد: سواد رسانه ای یکی از ۱۲ نوع تعریف سواد از نگاه یونسکو است که این امر بیانگر نقش رسانه و ارتباطات در زندگی بشر است.

عزم جدی روابط عمومی‌های ادارات بوشهر برای جریان‌سازی خبری

وی جهاد تبیین را مهمترین رسالت روابط عمومی ذکر کرد و گفت: سواد رسانه ای نه تنها در مدیران بلکه بدنه جامعه نیز مستلزم برخورداری از این دانش است تا قدرت تشخیص اخبار غلط و فیک را داشته باشد.

رییس روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر نیز گفت: در عصر حاضر باتوجه به گردش آزاد و دسترسی سریع به اطلاعات ، اطلاع رسانی عنصری انکار ناپذیر است که اگر درست انجام شود باعث پیشرفت و اگر به روش صحیح انجام نشود اثرات مخربی در پی خواهد داشت.

پژمان بختیاری پور افزود: اطلاع رسانی سریع ، صحیح و صادقانه اصلی ترین حلقه پیوند دوسویه سازمان ها با جامعه هدف است که ضمن افزایش اعتماد عمومی بستر سو استفاده های احتمالی را نیز از بین می برد.

وی اظهار کرد: روابط عمومی ها با نیازسنجی و احصا مطالبات مخاطبین ، سازمان را برای تحقق اهداف آماده می کنند .

بختیاری پور ادامه داد: فلسفه وجودی روابط عمومی ها در گذر زمان تغییر نمی کند اما ابزارها و راههای ارتباطی برای تعامل با درون و برون سازمان به صورت مداوم در حال رشد و تکامل هستند که این امر ضرورت بهره گیری از دانش روز و ابزارهای نوین را دوچندان کرده است.

عضو شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان بوشهر یادآور شد: روابط عمومی ها ضمن پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای ، حفظ و تعمیق ارتباط با رسانه ها و تسریع در اطلاع رسانی را باید فراهم کنند.

وی ادامه داد: رسانه ها نیز برای حفظ وحدت و همبستگی در جامعه با رعایت اصل امانتداری و پرهیز از اعمال سلایق فردی و جناحی در انعکاس اخبار و اطلاعات به جامعه و با شفافیت و صداقت در انعکاس مشکلات ، ضعف ها و کمبودها و ارایه راحل حل در دست یابی به موفقیت ها مسوولان را یاری کنند.

عزم جدی روابط عمومی‌های ادارات بوشهر برای جریان‌سازی خبری

رییس روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر رسالت رسانه را تزریق دانایی و آگاهی به جامعه دانست و تصریح کرد: روز مرگی و نداشتن نگاه راهبردی در پرداختن به امور روابط عمومی ، سپردن چند پست همزمان به مسوول روابط عمومی ، انتصاب افراد فاقد دانس این بخش و نبود شایسته سالاری و نگرش جناحی در انتخاب مدیر روابط عمومی و انتظار تبلیغاتی عمل کردن نه اطلاع رسانی صحیح از آسیب های این حوزه است.

رییس روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص نقش اطلاع رسانی در امید آفرینی و جلب مشارکت عمومی در پیشبرد اهداف سازمانی گفت: اطلاع‌رسانی نقش مهمی در امیدآفرینی و جلب مشارکت عمومی دارد، این فرآیند می‌تواند به شکل‌گیری تصویری مشترک از آینده‌ای مطلوب کمک کند و باعث شود که افراد و گروه‌های مختلف برای رسیدن به اهداف مشترک تلاش کنند.

سعید نوذری ادامه داد: رسانه‌ها و حوزه اطلاع‌رسانی می‌توانند به تقویت امید اجتماعی کمک کنند، به ویژه زمانی که باور به امکان تغییر در وضعیت نامطلوب وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمینه پیشبرد اهداف سازمانی، اطلاع‌رسانی می‌تواند به افزایش آگاهی و درک عمومی نسبت به اهداف و فعالیت‌های سازمان کمک کند، این امر می‌تواند منجر به ایجاد حس مسئولیت‌پذیری و تعلق خاطر در میان افراد جامعه شود و آن‌ها را برای مشارکت فعال در فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان ترغیب کند.

نوذری ادامه داد: همچنین، اطلاع‌رسانی مسئولانه و امیدآفرین می‌تواند به بازسازی امید و اعتماد مردم کمک کند و در نتیجه، به افزایش مشارکت عمومی و نشاط اجتماعی منجر شود.

رییس روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: به طور خلاصه، اطلاع‌رسانی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ایجاد امید، تقویت همبستگی اجتماعی و جلب حمایت و مشارکت عمومی در راستای پیشبرد اهداف سازمانی عمل کند، این فرآیند می‌تواند به ایجاد یک جامعه پویا و فعال کمک کند که در آن افراد احساس می‌کنند که می‌توانند در شکل‌دهی به آینده خود نقش داشته باشند.

وی در خصوص چالش های فراروی روابط عمومی های استان در ابعاد مختلف، گفت: چالش‌های پیش روی روابط عمومی ها متنوع و چندبعدی هستند که در سطح جهانی، یکی از بزرگترین چالش‌ها، تطابق با دنیای دیجیتال و استفاده از فناوری‌های نوین است.

وی ادامه داد: همچنین، جذب و حفظ استعدادهای واقعی به عنوان یک چالش کلیدی شناخته شده است.

نوذری عنوان کرد: در ایران، چالش‌ها شامل فقدان نگرش علمی و حرفه‌ای به روابط عمومی، ناهمگونی ساختاری و تشکیلاتی، و مشکلات مربوط به نیروی انسانی می‌شود، علاوه بر این، موضوعاتی مانند فقدان تخصص و حرفه‌ای‌گرایی، رویکرد سیاسی و جناحی، و نبود استقلال اقتصادی رسانه‌ها نیز به عنوان چالش‌های ارتباطی مطرح هستند.

رییس روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در استان بوشهر، مشکلاتی مانند کافی و قابل توجه نبودن سواد رسانه‌ای، عدم سیستمی بودن روابط عمومی ها ، عدم باور سازمان ها به روابط عمومی، کمبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله چالش‌های موجود هستند.

وی ادامه داد: همچنین، موانعی مانند عدم مشارکت مدیران روابط عمومی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های سازمانی و نیاز به بودجه مجزا برای روابط عمومی از دیگر مسائلی هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود.

نوذری یادآور شد: برای مقابله با این چالش‌ها، نیاز به توسعه مهارت‌ها و دانش روابط عمومی، به‌روزرسانی تجهیزات و ابزارهای اطلاع‌رسانی و ایجاد یک نگرش استراتژیک و حرفه‌ای در سطح سازمان‌ها وجود دارد، این امر می‌تواند به ارتقاء کیفیت اطلاع‌رسانی و تعامل موثرتر با مخاطبان کمک کند.

وی در خصوص نقاط اشتراک رسانه و روابط عمومی گفت:هدف مشترک هر دو به دنبال ایجاد و حفظ یک تصویر مثبت برای سازمان یا برند هستن هر چند ارتباطات استراتژیک هر دو بخش بر برقراری ارتباطات مؤثر با مخاطبان تمرکز دارند و هر دو در تلاش برای نفوذ و تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جامعه هستند.

نوذری یادآور شد: برای کارکرد حرفه‌ای در این دو حوزه، افراد بایدمهارت‌های ارتباطی قوی شامل نوشتاری، شفاهی و مهارت‌های ارتباطی دیجیتال و دانش استراتژیک در مورد چگونگی استفاده از رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف سازمانی، توانایی تحلیل و ارزیابی پیام‌ها و تأثیر آن‌ها بر مخاطبان، خلاقیت و نوآوری در تولید محتوا و ارائه پیام‌های جذاب و معنادار و درک مخاطب و توانایی سازگاری با نیازها و انتظارات متغیر آن‌ها داتشه باشند.

وی بیان کرد: استفاده از تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی در روابط عمومی به دلایل متعددی ضروری است، این ابزارها امکانات و فرصت‌های جدیدی را برای ارتباطات و تعاملات سازمانی فراهم می‌کنند که می‌توانند به شکل‌گیری و حفظ روابط مثبت با مخاطبان کمک کنند.

رییس روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر مهمترین رسالت روابط عمومی ها را ایجاد و حفظ ارتباط مؤثر و دوسویه بین سازمان (یا برند) و مخاطبان آن دانست.

وی ادامه داد: این شامل مدیریت ارتباطات برای شکل‌دهی به تصویر عمومی، اطلاع‌رسانی و ایجاد تفاهم و همچنین پاسخگویی به نیازها و انتظارات مخاطبان می‌شود.

نوذری تاکید کرد: باید با ابراز تاسف بگویم که با وجود همه تلاش های انجام شده برای معرفی نقش مهم و تصمیم ساز روابط عمومی هنوز بسیاری از سازمان ها در جایگاه شایسته و واقعی از این فرصت تعیین کننده کاربردیِ قَدَرْ قُدْرَتْ به دلیل عدم شناخت کافی یا جالش های متعددی از جمله تعریف نشدن در چارت سازمانی بهره نمی جویند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر نیز گفت: حضور بیش از ۲ دهه در عرصه اطلاع رسانی و رسانه زمینه شناخت کاملی از فضای استان به خصوص روابط عمومی ها را برایم امکان پذیر کرد.

عباس مطاف افزود: با این شرایط ذهنی از روزی که فعالیت در روابط عمومی استانداری بوشهر را هم زمان با شروع به کار دولت سیزدهم آغاز کردم تمام تمرکزم را به شناسایی نقاط قوت و ضعف های مغفول مانده گذاشتم و با نشست های تخصصی درون و برون سازمانی زمینه رفع بخش عمده ای از مشکلات فراهم شد.

وی اضافه کرد: کمبود شدید امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در ادارات کل، کاستی های وسیع در حوزه آموزش، نبود ارتباط و درکی دقیقی از فعالیت روابط عمومی ها توسط بخشی از مدیران و ضعف شدید ساختاری حاکم بر خود مجموعه تعدادی از روابط عمومی ها سبب شد که در قالب های مختلف تغییراتی ایجاد شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر عنوان کرد: در گام نخست موضوع آموزش های وسیع روابط عمومی ها با رسانه های نوین و شیوه های جدید حوزه های اطلاع رسانی با استفاده از اساتید مجرب دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت.

عزم جدی روابط عمومی‌های ادارات بوشهر برای جریان‌سازی خبری

وی ادامه داد: از طریق شورای اطلاع رسانی استان، مصوباتی پیرامون ضرورت ورود روسای روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در شوراهای معاونین این دستگاه ها ابلاغ و از مدیران خواسته شد که به عنوان مشاور رسانه ای از این افراد استفاده شود.

مطاف عنوان کرد: همچنین برگزاری جشنواره های مختلف برای روابط عمومی ها جهت ایجاد انگیزه های لازم، الزام مدیران به تجهیز روابط عمومی ها در کنار تورهای خبری زمینه ساز افزایش توانمندی های روابط عمومی استان شده به گونه ای که اکنون به عنوان روابط عمومی رسانه نقش ارزنده و جهادگونه ای برای تبیین اقدامات دولت بر عهده دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: روابط عمومی باید آنقدر قوی باشد که بتواند روایت اول و حرف اول را بالا بیاورد و در جهت دهی و جریان سازی خبری پیشگام باشد .

عبدالرحیم افزوغ افزود: ابتکار عمل روابط عمومی ها در خبر، تیتر و عکس نوشته و صوتی است که در پورتال یا توسط رسانه ها منتشر می شود و این مسله نشان از فعال بودن و پویا بودن روابط عمومی و سازمان است.

وی ادامه داد: بدلیل برخی محدودیت های کاری و مشکلات ، نقدهایی نسبت به عملکرد برخی از روابط عمومی ها وجود دار اما نباید متوقف شد و اراده راهگشاهی وجود داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه امروز انسان رسانه ها از روابط عمومی ها و رسانه ها در حال پیشروی هستند و در برخی موارد تاثیرگذارتر هستند تصریح کرد: معتقدم شبکه سازی در حوزه اخبار و اطلاع رسانی موثرتر از سایر ابعاد رسانه ای است و برای اطلاع رسانی نیازمند هم افزایی در حوزه های مختلف و ســاخت نظام شــبکه ای رســانه ای در سازمان هستیم.

افروغ یادآور شد: واقعیت این است که بشر امروز در آستانه تجربه سبک متفاوتی از زندگی است که می‌توان از آن تحت عنوان «زیست رسانه‌ای» یاد کرد، امری الزامی که روابط عمومی باید به این مسئله فکر کنند و برای فراهم کردن زیرساخت‌های زیست رسانه‌ای تلاش کند و آنرا از خود بداند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha