۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶
کد خبر: 85477519
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ درصد از حجم سد دوستی در خراسان رضوی آب دارد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶
کد خبر: 85477519
۱۰ درصد از حجم سد دوستی در خراسان رضوی آب دارد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تنها ۱۰ درصد از حجم سد دوستی به عنوان اصلی ترین منبع تامین آب شرب این کلانشهر هم اینک آب دارد.

حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حجم مخزن سد دوستی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب است که هم اینک فقط ۱۲۷ میلیون متر مکعب از این حجم آب دارد.

وی اضافه کرد: این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۹ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در این شرایط همچنان باید وضعیت بحرانی را مد نظر قرار دهیم زیرا تامین آب در کلانشهرها بیشتر بر اساس استفاده از منابع سطحی و سدها است و این منابع در حوزه شهرستان مشهد با وضعیت بحرانی رو به‌رو است.

اسماعیلیان افزود: بر این اساس یک بسته اقدام شامل اجرای طرحهای مختلف از جمله حفر و جابه جایی چاه‌ها، ادامه اتصال چاه‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها به شبکه توزیع، مدیریت فشار و غیره برنامه ریزی شده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: مهم ترین راه برون رفت از چالش بحران آب، سازگاری با اقلیم خشک منطقه و مدیریت مصرف بهینه از سوی شهروندان است، همچنین به دلیل اقلیم خشک منطقه و شرایط جمعیتی و شهری رو به توسعه کلانشهر مشهد به هر میزان هم که تامین و تولید آب انجام شود، باز هم کسری آب وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه بر اساس شرایط جغرافیایی موجود، راه حل اصلی گذر از شرایط بحرانی است.

کلانشهر مشهد با ۴۶ درصد کمبود آب در تابستان پیش رو و ادامه روند خشکسالی مواجه است.

هم اکنون بخش قابل توجهی از آب مشهد از طریق منابع سطحی و چهار سد "دوستی، ارداک، طرق و کارده" تامین می شود و حدود هفت درصد از حجم ذخیره سدهای مشهد دارای آب است.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت "خشکسالی شدید" و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت "خشکسالی بسیار شدید" است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha