۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۳
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85477452
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاشت به موقع حلزون چراغ روشنی بخش زندگی ناشنوایان

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۳
کد خبر: 85477452
کاشت به موقع حلزون چراغ روشنی بخش زندگی ناشنوایان

یاسوج - ایرنا - کاشت حلزون تنها شکلی از مداخلات پزشکی است که می‌تواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند،پروتز کاشت حلزون، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق را فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، البته آن طور که کارشناسان می گویند: خانواده هایی که فرزندان ناشنوای مطلق دارند فرصت کوتاهی برای استفاده از این فنآوری و خارج کردن کودکان خود از دنیای سکوت دارند به طوری که شماری از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی این دوران طلایی را از دست داده اند و محکوم به زندگی در سکوت هستند.

محرومیت از حس شنوایی، دنیایی سرشار از سکوت است که چشم ها روایتگران حدیث زندگانی می شود اختلالی که در صورت بروز در آن اشتغال، ازدواج، مسکن، بیمه، تحصیل و دیگر مشکلات شرایط را برای انسان پیچیده و توان فرسا می کند.

اختلال در تکلم، یادگیری و ارتباطات اجتماعی، اشتغال، ازدواج، ادامه تحصیل و مسکن از جمله مشکلات ناشنوایان با دنیای ساکت و خاموششان است که ضرورت اقدام های به موقع برای خانواده ها را بیشتر کرده است.

واضح است افرادی که از نعمتی محروم بوده اند پس از به دست آوردنش بیشتر قدرش را می دانند به همین علت شنیدن برای ناشنوایان عمیق با اقدام به موقع برای کاشت حلزون آوای زندگی را برایشان شنیدنی تر کرده است.

شهروندانی که فرصت استفاده از کاشت حلزون را از دست داده اند

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دوره طلایی کاشت حلزون برای افراد ناشنوا ۶ سال است، گفت: ۳۰۰ شهروند استان برای به علت انجام نشدن مداخلات به هنگام درمانی هم اکنون با اختلال ناشنوایی عمیق زندگی را سپری می کنند.

کاشت به موقع حلزون چراغ روشنی بخش زندگی ناشنوایان

کریم رهیده روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بهترین زمان کاشت حلزون برای کودکان ناشنوای مطلق یا عمیق زیر سه سال است چون بعد از این زمان درک گفتار در مغز از بین می رود.

وی بیان کرد: البته اگر فردی در کودکی قدرت شنوایی داشته باشد اما بعد ناشنوا شود می تواند در بزرگسالی کاشت حلزون انجام دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:کاشت حلزون در دولت سیزدهم رایگان شده اما ناشنوایان مذکور که در سنین مختلف روزگار می گذرانند به علت از دست دادن زمان برای همیشه از نعمت شنوایی محروم شدند.

بازگشت شنوایی برای ۱۹۰ شهروند کهگیلویه وبویراحمدی

وی تاکید کرد: از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۱۹۰ شهروند ناشنوای کهگیلویه و بویراحمد با کاشت حلزون از دنیای سکوت خاموش خارج شدند.

رهیده ابراز کرد:با حمایت دولت سالیانه تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال برای تعمیر دستگاه های کسانی که کاشت حلزون انجام داده اند کمک می شود که پارسال بیش از ۲ میلیارد ریال برای ناشنوایان استان پرداخت می شود.

توزیع سمعک در کهگیلویه و بویراحمد

وی عنوان کرد: امسال هم ۶۰۰سمعک برای کم شنوایان استان خریداری شده و به زودی کار توزیع آن بین این معلولان استان به صورت رایگان انجام می گیرد.

رهیده افزود: خرید هر دستگاه سمعک بین هفت تا ۵۰ میلیون ریال از سوی دولت اعتبار تامین شده است.

وی بیان کرد: اولویت اختصاص سمعک به کم شنوایان استان دانش آموزان با توجه به اهمیت حس شنوایی آنان در فرایند یادگیری است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مادران دارای کودک به علت نقش آنان در تربیت فرزندان در اولویت دوم اهدای سمعک دارند.

کاشت به موقع حلزون چراغ روشنی بخش زندگی ناشنوایان

رهیده تصریح کرد: پارسال نیز ۶۰۰ سمعک خریداری و بین ناشنوایان و کم شنوایان استان توزیع شد.

وی تاکید کرد: هر سمعک براساس نحوه نگهداری بین یک تا ۱۰ سال قابلیت استفاده دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سه هزار و ۲۰۰ نفر شهروند کم شنوا یا ناشنوا در استان سکونت دارند که از این تعداد ۵۰۰ نفر ناشنوای مطلق هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha