۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۳۲
کد خبر: 85477143
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

غربت کتاب در جیرفت

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۳۲
کد خبر: 85477143
غربت کتاب در جیرفت

جیرفت- ایرنا- در حالی که این روزها نمایشگاه کتاب در پایتخت و دیگر نقاط برقرار و مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است، نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان جیرفت که مرکز آن تنها یک کتابخانه دارد، بدون حضور برخی از اعضای اصلی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، شهر جیرفت تنها یک کتابخانه دارد که زیربنای آن فقط ۳۲۰ متر است و به همین دلیل از نظر کتابخانه‌های کشور درجه پایین‌تری دارد و امکان دریافت نسخه‌های جدید کتاب را ندارد.

بسیاری برای استفاده از فضای محدود این کتابخانه صبح زود و قبل از بازگشایی در آنجا حاضر می شوند و آنان که دیرتر آمده‌اند باید منتظر بمانند تا بقیه خارج شوند.

مکان کتابخانه نیز متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان است و در واقع امور کتابخانه ها می گویند یک متر هم بنای متعلق به خود ندارد.

فرماندار (‌رییس انجمن)، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان (‌دبیر انجمن)، شهردار شهر مرکز شهرستان، رییس شورای اسلامی شهرستان، پنج نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی که حداقل یک نفر آنان از بانوان باشد، طبق قانون اعضای انجمن کتابخانه‌ها در شهرستان را تشکیل می‌دهند که در جلسه روز سه شنبه انجمن شهرستان می‌توان گفت فقط فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون اداره کل جنوب کرمان اهمیت بیشتری به جلسه داد.

شهردار و رییس شورای شهرستان در این جلسه حضور نداشتند و هیچ نماینده‌ای را هم نفرستاده بودند و مابقی اعضا هم در حد معاون حضور داشتند.

این در حالی است که اعضای اصلی و مدعو جلسه همه به وسیله نامه با امضای فرماندار شهرستان به این جلسه دعوت شده بودند و خود فرماندار هم در جلسه شورای اداری همین امروز تاکید کرده بود که اعضا در جلسه حضور پیدا کنند.

غربت کتاب در جیرفت

معاون فرماندار: شهرداری‌ها نیم درصد کتابخانه‌ها را بپردازند

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان جیرفت که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: از کسانی که که باید در جلسه باشند و نیستند گلایه دارم و نباید نشست های انجمن به این شکل برگزار شود.

محمدرضا فاریابی با اشاره به کم کاری شهرداری ها در اجرای پرداخت نیم درصد درآمدشان به کتابخانه‌ها اظهار کرد: قانون فصل الخطاب است و شهرداری ها باید نیم درصد کتابخانه‌ها را کامل پرداخت کنند.

وی افزود: چارچوب ها را رعایت نمی کنیم، اگر سازمان بازرسی ورود کند همه شهرداران باید پاسخگو باشند.

فاریابی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش و پرورش نیز در زمینه های مالی و عضوگیری کمک کنند.

وی بیان کرد: ادامه فعالیت پانسیون هایی که برای مطالعه ایجاد شده و مجوز ندارند صلاح نیست و به سرعت پیگیری شود.

معاون فرماندار جیرفت ادامه داد: اطلاعات ناکافی برخی جوانان نسبت به برخی مقوله ها، حتی چگونگی شکل گیری انقلاب ناشی از همین کتاب نخواندن است، بنابراین باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: مطالعه اندک، عامل بسیاری از مشکلات منطقه ما است و بالا رفتن سواد و دانش فرزندان ما بر بسیاری از کمبودها تاثیر می‌گذارد و یک عامل مهم توسعه به شمار می رود.

فاریابی با اشاره به اینکه معادن حقوق اجتماعی دارند و می توانند به کتابخانه‌ها کمک کنند گفت: مسئولان کتابخانه‌ها نیز در جلسه با معادن شرکت نکردند.

۶ کتابخانه و بیش از هفت هزار عضو

رییس اداره کتابخانه های جیرفت هم در این نشست اظهار کرد: ۶ باب کتابخانه عمومی در کل شهرستان و هفت هزار و ۵۱۱ نفر عضو فعال داریم.

ناصر افضلی افزود: در شهر جیرفت تنها یک کتابخانه وجود دارد که جوابگوی مراجعان نیست.

وی با بیان اینکه معادن یک ریال هم کمک نکرده‌اند اضافه کرد: خیران، صاحبان صنایع و معادن و کارخانه‌ها می توانند کمک کنند.

افضلی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این زمینه ها گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه ساخت کتابخانه و ترویج کتابخوانی فعالیت کنند.

افضلی افزود: شهرداری جیرفت ۴۱۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰، ۸۵۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ و یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۲ در قالب نیم درصد پرداخت کرده است.

شهرداران در جلسات انجمن حاضر نمی‌شوند

یکی از کتابداران اداره کتابخانه های جیرفت هم گفت: شهرداران به خاطر نیم درصد درآمد شهرداری به نشست انجمن کتابخانه ها پا نمی گذارند.

صالحی با بیان اینکه اگر ۱۰۰ میلیون ریال از شهرداری بگیریم پاشنه های کفش ما باید پاره شود افزود: شهرداری ها برای پرداخت این حق قانونی به ما نگاه بدی دارند و همچون کسی که به دنبال کمک گرفتن است نگاه می کنند.

وی ادامه داد: شهرداری جیرفت ۵۰۰ میلیارد ریال در سال‌های گذشته مالیات ارزش افزوده از دارایی می گرفت که نیم درصد آن می تواند مشکلات زیادی را حل کند.

صالحی اضافه کرد: هیچ ساختمانی نداریم، اداره ما فقط یک اتاق است که یک خودرو هم ندارد.

وی تاکید کرد: جیرفت با ۳۶۵ هزار نفر جمعیت کتابخانه مناسبی برای کار فرهنگی ندارد.

نبود مطالبه در حوزه کتابخانه‌ها

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هم با اشاره به اینکه اعضای اصلی جلسه حضور ندارند گفت: به طور مثال تنها شهرستان سیرجان ۱۵ کتابخانه دارد که در کل جنوب این تعداد وجود ندارد.

عیسی سلیمانی افزود: در نشست انجمن کتابخانه‌های استان از اعتبارات سفر ۱۵۰ میلیارد ریال به کرمان و سیرجان برای ساخت کتابخانه اختصاص داده شد و این نشان می‌دهد که مسئولان در جیرفت پیگیر دریافت اعتبارات نبوده‌اند.

وی اضافه کرد: مطالبه آنچنانی در بین مسئولان در جنوب کرمان در زمینه کتابخانه‌ها نداشته‌ایم و انتظار می رود در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتباراتی برای کتابخانه ها اختصاص داده شود.

سلیمانی بیان کرد: در تنها کتابخانه جیرفت فضا آنقدر محدود است که عده‌ای در خارج از سالن منتظر می مانند تا کسانی که در داخل هستند خارج شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha