۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۴۲
کد خبر: 85477015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی ۶ هزار اثر واجد ارزش تاریخی برای ثبت ملی در یزد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۴۲
کد خبر: 85477015
شناسایی ۶ هزار اثر واجد ارزش تاریخی برای ثبت ملی در یزد

یزد- ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد از شناسایی ۶ هزار اثر واجد ارزش تاریخی برای ثبت ملی در این استان خبر داد و گفت: سهمیه استان برای ثبت ملی سالانه ۴۰ اثر است.

به گزارش ایرنا " محمدرستگاری" روز سه شنبه به مناسبت هفته میراث فرهنگی ( ۲۸ اردیبهشت تا سوم خردادماه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این آثار شامل منقول و غیرمنقول ، ناملموس و طبیعی است اظهار کرد: افزون بر ۲ هزار اثر از استان در فهرست آثار ملی کشور و ۱۱ اثر هم در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

وی اظهارکرد: اولویت امسال این اداره کل ، ثبت جهانی درختان دیر زیست با محوریت سرو ابرکوه ، مساجد جامع یزد فهرج و ابرکوه است که در چند روز گذشته درخت چنار کهنسال طزرجان در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به شماره ثبتی ۱۲۵۰ به ثبت رسید.

برگزاری ۴۰ عنوان برنامه در هفته میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از برگزاری ۴۰ برنامه متنوع به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی در استان یزد خبر داد و گفت: نشست مجموعه‌داران، موزه‌داران، مرمت گران و کنشگران و دوستداران میراث فرهنگی، دیدار با خانواده شهدا در روز دفاع مقدس و تجلیل و تقدیر از خانواده‌های شهدای ساکن در بافت تاریخی و پی گیری معضلات و مشکلات آن‌ها، برگزاری نشستهای متعدد در استان با موضوع طریق الرضا هم‌زمان با ولادت حضرت امام رضا (ع) به عنوان میراث دینی و معنوی ما، از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

رستگاری هدف از برگزاری این برنامه‌ها را افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی و کمک به ارتقاء هویت ملی و تاب آوری و نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: محور این برنامه ها مردمی سازی بوده و سعی شده که مردم در برنامه ها درگیر شوند و خود مردم پاسداشت قوانین و مراقبت از ابنیه تاریخی داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه موضوعات جهانی شدن و ثبت جهانی به نحوی شده است که همه موضوعات را از میراث مطالبه می کنند و حتی مرمت منازل نیز از میراث مطالبه دارند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد هم پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد مطالب منتشر شده در زمینه پیدا شدن گنج در بقعه سلطان شیخداد یزد گفت: در اکتشاف باستان‌شناسی که با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد انجام گرفت، خبری از گنج نبود.

"عبدالمجید شاکری " افزود: در یک اتاق ضلع جنوبی این بقعه شامل ظروف سفالی سالم، قطعات سفالی لعاب‌د ار، قطعات کاشی معرق و چند جسد پیدا شد.

وی اضافه کرد: این بقعه مربوط به هفتم و هشتم ه‍جری قمری است و مربوط به دوره ایلخانی می باشد و این بنا یک گنج برای ما محسوب می شود که بعد از مطالعات بر روی اشیا و اجساد پیدا شده ار مرمت و استحکام بخشی بنا انجام می‌شود.

این بقعه متعلّق به «دادا محمّد» مشهور به «سلطان شیخداد» است در محله شیخداد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد به تخریب بنای تاریخی «کلاه فرنگی» منطقه محمودآباد شهر یزد اشاره کرد و گفت: یکی از مدارکی که لازم است بنای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت برسد در واست رضایت مالک است و بدون رضایت مالک امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: متاسفانه بنای یاد شده به رغم دارای ارزش تاریخی و تاکید میراث فرهنگی استان بر حفظ آن، به بهانه ثبت ملی نبودن و حتی قرار نگرفتن آن در محدوده عرصه و حریم بافت تاریخی، مشمول ضوابط شهرداری قرار گرفته و تخریب شده است.

شاکری افزود: در محدود بافت تاریخی شهر یزد ۳۵ هزار پلاک اعم تاریخی و تجاری وجود دارد که سرانه اعتبار مرمت هر بنا کمتر از یک میلیون تومان است و این اعتبار ناکافی است.

وی اضافه کرد: تنها بافت تاریخی بافت منسجم و بازمانده کشور در استان یزد است که برای حفظ و نگهداری ان باید تلاش کرد.

۳۳ موزه فعال در استان یزد

کارشناس مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم در این نشست تعداد موزه های استان را ۳۶ باب بیان کرد و گفت: از این تعداد ۳۳ مورد فعال و مابقی غیر فعال هستند.

'الهه خاکباز الوندیان' اظهار کرد: موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده که از موزه های فاخر استان است متاسفانه بعد از فوت موسس این موزه تعطیل و غیرفعال شده است .

وی همچنین به غیرفعال بودن موزه علوم طبیعی یزد اشاره کرد و گفت: این موزه هم از جمله موزه های منحصر بفردی است که تعطیل می شود و فقط تعدادی محدودی از دانش آموزان با هماهنگی با مسوول از آن دیدن می کنند، این موزه زیر نظر آموزش و پرورش است .

کارشناس مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اضافه کرد: این موزه بخش های جانور شناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، نجوم، فیزیک، تاریخی طبیعی و کارگاه تاکسیدرمی تشکیل شده است ، اشیا در آن در حال از بین رفتن است که علت غیر فعال بودن تامین نیرو از سوی در اداره کل آموزش و پرورش برای این موزه است.

وی خواستار اعتبار استانی برای حفط و نگهداری موزه های استان شد و گفت: موزه بزرگ شهر در مجموعه صدرالعلماء اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل آن به بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خاکباز الوندیان از راه اندازی موزه تارپود کویر در استان خبر داد و افزود: با راه اندازی ۲ موزه یاد شده تحولی بزرگ در حوزه موزه های استان رخ می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha