مراجع قضایی به ظرفیت قانونی پابند الکترو نیکی در آراء خود توجه کنند

گچساران- ایرنا - رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: از مراجع قضایی انتظار می رود در آراء خود توجه بیشتری به ظرفیت قانونی پابند الکترو نیکی داشته باشند.

غلامعلی محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کاهش جمعیت کیفری را از اولویت‌های جدی سازمان زندان های کشور دانست افزود: پابند الکترو نیکی اولین اقدام جدی درخصوص کاهش جمعیت کیفری از طریق استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی و سامانه‌های الکترونیکی است.

پابند الکترونیک، همانطور که از نام آن پیداست، یک وسیله الکترونیکی هوشمند و داری جی پی اس (تعیین نقطه مکانی) است که کاربرد آن در سیستم قضایی، تغییر نحوه کنترل و ردیابی متهمین، مجرمین و زندانیان، همچنین تغییر شیوه و مکان گذراندن محکومیت حبس تعزیری می باشد؛

به واسطه نصب پابند الکترونیکی به مچ پای زندانی، امکان کنترل و ردیابی وی از راه دور و به صورت لحظه به لحظه، امکان پذیر می شود محکومان یا متهمینی که به واسطه اتهام انتسابی یا حکم قطعی محکومیت، باید حبس شوند، می توانند بجای زندان یا بازداشتگاه، در منزل خود باشند.

محمدی اظهار کرد: امید است با تعامل با دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمدو میزان حداکثری از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون برای تحت پوشش قرار دادن زندانیان واجد شرایط در مورد پایبند الکترونیکی انجام دهیم .

وی ادامه داد: همه جرایم تعزیری از درجه پنج تا هشت (تا ۵ سال حبس)، دادگاه این اختیار را دارد که در صورت وجود همه شرایط لازم، فردی که محکوم به حبس شده را با اعلام رضایت وی، تحت مراقبت الکترونیکی قرار دهد.

محمدی اظهار کرد: انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها از برنامه‌های مهم سازمان زندان‌هاست .

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه اداره زندان گچساران در مرکز این شهرستان واقع شده تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: شورای حل اختلاف شهرستان گچساران هم اکنون فاقد ساختمان اداری است و در این زمینه یک قطعه زمین در جوار دادگستری این شهرستان برای ساخت آن در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ساخت شورای حل اختلاف شهرستان گچساران نیازمند اعتبارات لازم است که در صورت احداث کمبود فضا در دادگستری و دادسرای شهرستان گچساران مرتفع خواهد شد.

محمدی بیان کرد: همچنین از سد چمشیر شهرستان گچساران بازدید به عمل آمد و در این سد بزرگ چالش و مشکلی خاصی وجود ندارد و اگر بوده مرتفع خواهد شد.

وی افزود: اشتغال از برنامه‌های اصلی سازمان بوده و بنابراین هدف ما استمرار برنامه حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی در زندان‌ها طی سال‌های متوالی خواهد بود.

محمدی اظهار کرد: اشتغال‌آفرینی برای مددجویان از برنامه‌های جدی و اولویت‌دار است زیرا حرفه‌آموزی و اشتغال زایی بهترین بستر برای اجرای مهمترین مأموریت سازمان یعنی اصلاح و تربیت و بازسازگاری زندانیان می‌دانیم.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، همزمان با سفر رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان گچساران سفر کرد.

بازدید از زندان گچساران، بررسی مشکلات شرکت پتروشیمی، شرکت نفت و گاز گچساران، سدچم شیر و سد کوثر و همچنین بررسی مشکلات ادارات وابسته به قوه قضائیه (ثبت‌اسناد، پزشکی قانونی و دادگستری) ازجمله برنامه‌های رئیس سازمان زندان‌ها در گچساران بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha