۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۱۷
کد خبر: 85476868
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سطح کشت در گرمسار متناسب با خشکسالی‌ها ۳۰ درصد کاهش یافت

سمنان - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی گرمسار با اشاره به اینکه پدیده خشکسالی در پنج سال گذشته به یک بحران جدی تبدیل شده است، گفت: سطح زیر کشت در این شهرستان طی این مدت ۳۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی جورابلو روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان گرمسار بیان کرد: پدیده خشکسالی در چند سال اخیر کشاورزان گرمساری را مورد تهدید قرار داده بود و در نیمه ابتدای سال با توجه به شرایط آب و هوایی، این منطقه به بحران جدی کم آبی رسید.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزان در کشت بهاره و تابستانه این شهرستان ۳۰ درصد کاهش یافت، اضافه کرد: با وجود تداوم خشکسالی، محدویت منابع آبی و کاهش چشمگیر و پیش بینی نشده حقابه این شهرستان از رودخانه دائمی حبله رود، میزان خسارت کشاورزان طی سال گذشته قابل توجه است.

رییس جهاد کشاورزی گرمسار با تاکید بر اینکه تامین معیشت کشاورزان اولویت اول جهادکشاورزی است، خاطرنشان کرد: کشت محصولات پرآب‌بر بهاره در این شهرستان مقرون به صرفه نیست و باید کشت محصولات کم‌آب‌بر جایگزین شود.

وی افزود: اطلاع رسانی به موقع و مستمر به کشاورزان در خصوص وضعیت منابع آب، میزان شارژ باقیمانده چاه‌های کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

رییس جهاد کشاورزی گرمسار بیان کرد: کاهش سطح زیر کشت و تغییر الگوی کاشت راهبردهایی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از تنش های خشکسالی در دستور کار است.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha