تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری تقاضای فوری فعالان محیط زیست از هیات دولت

ساری - ایرنا - نیروگاه زباله‌سوز ساری یکی از چندین طرح عمرانی نیمه راکدی بود که در این سال‌ها پیشرفت لاک‌پشتی داشت و کسی امیدی به تکمیل آن نداشت، اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و اهتمام ویژه شخص رئیس جمهور، اکنون این طرح مهم زیست محیطی در مرکز مازندران به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی رسیده و تکمیل کامل آن به مطالبه جدی مسئولان، مردم و فعالان محیط زیست استان از دولت مردمی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نیروگاه زباله‌سوز ساری از جمله مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به مازندران از مهم‌ترین طرح‌ها در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در این خطه شمالی کشور است که از زمان روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، اکنون به کارگاه سازندگی تبدیل شده است تا طلسم نیمه کار ماندن این طرح نیز همانند بسیاری دیگر از طرح ها با دستان پرتوان دولتمردان شکسته شود و در آستانه سفر آیت الله رئیسی به این استان این امیداوری در دل مردم و مسئولان ایجاد شده است تا با تامین منابع اعتباری مورد نیاز و تکمیل نهایی این طرح، بخشی از مشکلات زیست محیطی این استان رفع شود.

عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله سوز ساری با این امید که بار گزاف چندین دهه‌ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی این استان برداشته شود. در سال ۱۳۸۸ آغاز شد و تا قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم از پیشرفت لاک پشتی برخوردار بود اما با روی کارآمدن دولت مردمی با تزریق منابع مالی مورد نیاز و رفع برخی مشکلات اکنون به پیشرفت فیزیکی بالایی رسیده است و همین امر نیز باعث شد تا مردم و مسئولان امیدوار باشند در سفر پر خیر و برکت آیت الله رئیسی این طرح مهم عمرانی با تامین اعتبار مورد نیاز به بهره برداری کامل برسد.

زباله‌های شهر ساری سال ها است که به منطقه کوهستانی پشتکوه در مرز مازندران و سمنان منتقل می‌شود که افزون بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.

در دولت قبل بهره برداری از این طرح به پایِ ثابت وعده مسوولان حتی در رده ملی تبدیل شد به طوری که مرداد سال ۱۳۹۹، دو طرح حوزه پسماند مازندران یعنی نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر میزبان معاون رئیس جمهور وقت بود. ۲۲ مرداد آن سال محمد باقر نوبخت رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بدو سفرش به مازندران از نیروگاه زباله سوز در دست ساخت شهرستان ساری دیدن کرد و گفت: اعتبار پروژه نیروگاه زباله‌سوز شهرستان ساری مرکز استان مازندران تامین شد و امیدواریم با تامین اعتبارهای مورد نیاز، این پروژه زیست محیطی هر چه سریع‌تر به بهره برداری برسد، اما این صحبت ها در این بازدید در حد حرف باقی ماند و کار اجرایی خاصی صورت نگرفت.

با این حال در هفدهمین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در قالب سفر استانی به مازندران، آیت الله رئیسی در بازدید از نیروگاه‌ زباله‌سوز ساری دستور راه‌اندازی این طرح زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن ارایه و همچنین معاون اول خود را مامور کرد تا قبل از پایان سال موضوع‌های مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

این طرح که تا قبل از سفر استانی رئیس جمهور در بیستم اسفند ۱۴۰۰، چهل درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ۵۱ درصد تجهیزات آن هم خریداری شده بود، اما اکنون بر اساس آمار فرماندار ساری، پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه زباله سوز ساری بعد از گذشت ماه‌ها از پایان این سفر، بنا به اعلام مسولان ارشد عمرانی مازندران، اکنون در بخش ساخت ابنیه و همچینن خرید و نصب تجهیزات به پیشرفت فیزیکی بالایی رسیده است و با توجه به دور دوم سفر هیات دولت به مازندران، پیش بینی می‌شود این طرح مهم زیست محیطی استان تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.

به گزارش ایرنا، پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی و نصب ۸۶ درصد تجهیزات نیروگاه زباله سوز ساری در مدت ۲ سال اخیر نمادی از عمل دولت سیزدهم در تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی است که به گفته مسوولان امر در آینده، نزدیک این طرح در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری تقاضای فوری فعالان محیط زیست از هیات دولت

یک گام تا تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری

پرونده نیروگاه زباله‌سوز ساری که سال‌هاست با وجود وعده‌های مکرر بسته نشده حالا با دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای تامین اعتبارات مورد نیاز و ماموریت دادن به معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم برای نظارت پرونده و پیگیری طرح، وارد مرحله جدیدی شده که شاید به پایان خوشی برای این طرح بینجامد.

فرماندار ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میانگین پیشرفت فیزیکی نیروگاه زباله‌ سوز ساری را در بخش ابنیه ۹۷ و در بخش تجهیزات را نیز ۸۶ درصد اعلام و ابراز امیدواری کرد که در سفر پر و خیر و برکت دولت مردمی سیزدهم به مازندران، تامین منابع مالی مورد نیاز و رفع برخی مشکلات موجود بین پیمانکار و کارفرما، این طرح مهم زیست محیطی در آینده نزدیک تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری لنگ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار

نوبخت میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری را ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: این میزان اعتبار با دستور رئیس جمهور در راستای موافقت‌نامه کمک به ساماندهی مدیریت پسماند و تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری پیش‌بینی شده‌ است.

وی گفت: نیروگاه زباله سوز با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ به دولت‌سیزدهم تحویل شد و با پیگیری، تلاش دولت و تخصیص سه هزار میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال گذشته، اکنون این طرح به پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی رسیده‌ است.

نوبخت در بخش دیگر سخنان خود میزان زباله تولیدی روزانه در مرکز مازندران را در زمان حاضر حدود ۳۰۰ تن ذکرکرد و گفت که با توجه به توسعه روز افزون در مدیریت پسماند، احداث این نیروگاه برای ساری به عنوان مرکز استان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در سفر پر و خیر برکت رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در قالب دور دوم سفرهای استانی به مازندران، تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی مدون و احصا اصولی مشکلات و تامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح در آینده ای نزدیک تکمیل و به بهره برداری برسد.

تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری تقاضای فوری فعالان محیط زیست از هیات دولت

فرماندار ساری، تحقق رشد، توسعه و آبادانی متوازن و تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام در جهت تغییر به نفع مردم را از رویکردهای اصلی عنوان کرد و گفت: لازمه تکمیل طرح نیروگاه زباله سوز ساری، بسیج ظرفیت ها و بهره گیری از تمام امکانات دستگاه های اجرایی استان است.

نوبخت اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع و اعتبارات دولتی و با هدف استفاده مطلوب از ظرفیت‌های موجود، بنا داریم تا از ظرفیت مولدسازی در جهت تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام از جمله نیروگاه زباله سوزی در شهرستان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه عزم و اراده دولت مردمی سیزدهم برای تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام ملموس و مشهود است، ادامه داد: تمام طرح های عمرانی نیمه تمام و برجای مانده از سالیان گذشته را احصا، شناسنامه دار و اولویت بندی کرده ایم و در جهت تکمیل نهایی آن در میدان عمل هستیم.

وی بیان کرد: برای اصلاح امور اقتصادی و عمران و آبادانی منطقه که عدالت اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت آمادگی کامل داریم و مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت های موجود، در جهت تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام اهتمام بیشتری داشته باشند.

فرماندار ساری با بیان اینکه روش ما در شهرستان ساری تحقق رشد، توسعه و آبادانی متوازن و تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام در جهت تغییر به نفع مردم است، بیان کرد: لازمه تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری، بسیج ظرفیت ها و بهره گیری از تمام امکانات دستگاه های اجرایی استان است.

این مقام مسوول اضافه کرد: در سفر دور نخست رئیس جمهور به مازندران، ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی در دست اقدام در شهرستان ساری مصوب شد.

نوبخت تصریح کرد: از مجموع اعتبار مصوب شده برای اجرا و تکمیل ۱۳۴ طرح عمرانی در ساری، تاکنون سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی افزود: کنار گذر شمالی ساری، محور ساری - تاکام، محور پنبه زارکنی لاریم، نیروگاه زباله سوز، تالار و کتابخانه مرکزی، تصفیه خانه فاضلاب و جمع آوری شبکه فاضلاب، سالن ورزشی ۶ هزار نفری ماهفروجک و بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی آیت‌الله طبرسی از جمله طرح‌های عمرانی نیمه کاره‌ای بود که پس از سفر پر خیر و برکت رییس جمهور به ساری و تامین منابع مالی مورد نیاز، دوباره فعال شدند.

تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری تقاضای فوری فعالان محیط زیست از هیات دولت

روند تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری شتاب می‌گیرد
یوسف نوری که به تازگی مسئولیت استانداری مازندران را بر عهده گرفت در نخستین روزهای پس از انتصاب بازدید از طرح های مهم عمرانی استان را در دستور کار خود قرار داد و یکی از این طرح های عمرانی، نیروگاه زباله سوز ساری بود که مقام عالی دولت از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات این طرح قرار گرفت.

استاندار مازندران در جریان بازید از این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که روند تکمیل طرح نیروگاه زباله سوز ساری از جمله مصوبات سفر رییس جمهور به این استان با رفع برخی مشکلات و تخصیص به موقع اعتبارات شتاب می‌گیرد.

نوری افزود: عملیات اجرایی این طرح که از سال ۸۸ آغاز شده در چند سال گذشته نیمه کاره رها شده بود که از زمان روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، اکنون این طرح عمرانی- زیست محیطی به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی رسیده است.

وی وجود اختلاف بین کارفرما و پیمانکار را علت اصلی تاخیر در تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری عنوان کرد و اظهار داشت: با اتخاذ تمهیدات لازم مقرر شد این مشکلات در کمترین زمان رفع شود تا تکمیل این طرح شتاب گیرد.

این مقام مسوول، به بازدید وزیر کشور از نیروگاه زباله سوز ساری در شهریورماه پارسال اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر کشور در این بازدید، اعتباراتی را به منظور تسریع در روند تکمیل این طرح مهم زیست محیطی در نظر گرفت که به طور حتم در شتاب بخشی به این طرح بسیار موثر و کارگشا خواهد بود و در سفر دور دوم دولت مردمی سیزدهم به مازندران، تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری به عنوان یکی از مهم ترین مطالبات مرمد و مسئولان این استان در دستور خواهد بود.

تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری تقاضای فوری فعالان محیط زیست از هیات دولت

استاندار مازندران ابراز امیدواری کرد که در جریان دور دوم سفر آیت الله رئیسی و دیگر اعضای هیات دولت به مازندران، نیروگاه زباله سوز ساری با تامین منابع مالی مورد نیاز در آینده ای نزدیک افتتاح شود تا مردم نیز از این هدیه ارزنده دولت مردمی از مزایای آن منتفع شوند.

نوی با عنوان اینکه عملیات عمرانی محوطه و راه دسترسی به نیروگاه زباله سوز ساری، توسط قرارگاه کربلا در حال انجام است تا این طرح در کمترین زمان ممکن تکمیل و به بهره‌برداری برسد، ابراز امیدواری که با ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه توسط پیمانکار طرح و ورود آن به داخل کشور و از جمله این استان، شاهد شتاب بخشیدن به این طرح مهم و حیاتی در آینده نزدیک باشیم.

نیروگاه زباله سوزی ساری تا قبل از سفر استانی رئیس جمهور که در بیستم اسفند ۱۴۰۰ انجام شده بود تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و همچنین ۵۱ درصد تجهیزات آن هم خریداری شده بود، اما اکنون براساس آمار فرماندار ساری، اکنون این طرح مهم زیست محیطی در بخش ابنیه ۹۷ و در بخش تجهیزات نیز ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری - ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت - همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی مهمان مازندرانی‌ها است.

بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، سد گلورد، طرح تکمیل آبرسانی به شهر ساری، پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در جلسه شورای اداری، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و مردم استان بخشی از برنامه‌های هفدهمین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی است.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌هاست.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال اجراست و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha