شاهنامه معارف دینی و اخلاقی را به تصویر کشیده است

مشهد-ایرنا- معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی از قله‌های رسالت ترجمان دینی است و معارف، اخلاق، ادب و زهد دینی را در شاهنامه خود به تصویر کشیده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد روز سه‌شنبه در همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: تربیت نیروی انسانی و پژوهشگران و مدرسان، افزایش تولیدات فرهنگی و تبلیغی و فعالیت در حوزه فضای مجازی و دیپلماسی ادبی و فرهنگی در حوزه شاهنامه پژوهشی از جمله برنامه‌هایی است که باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در طول تاریخِ فرهنگ و اندیشه شیعی، باز تعریف و طراحی معارف روز به زبان ادب و هنر کاری بزرگ است که اهل هنر و فرهنگ به خوبی از پس آن بر آمدند و در طول بیش از هزار سال، ملت های مسلمان و باورمند به فرهنگ اهل بیت (ع) از شاهنامه بهره مند شدند و در امن ترین فضای خانه خود از این گنجینه ادب و معرفت نگه‌داری می‌کردند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برخی به اشتباه از شاهنامه تعبیر دیگری دارند و این از عدم درست شناخت آنها از فردوسی است و ما نمی‌توانیم این گنجینه ادبی را کنار بگذاریم و تعاریف ضد دینی از او به دست آوریم.

وی با اشاره به اقداماتی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه شناخت فردوسی و شاهنامه انجام شده است، افزود: بزرگترین سهم نسبت به رمزگشایی فردوسی مربوط به رهبر معظم انقلاب است و تمام کارهایی که قرار است برنامه ریزی شود، باید بر اساس سرفصل های معرفی شده از سوی ایشان به عنوان یک سند گویا برنامه ریزی صورت گیرد.

گنابادی نژاد بیان کرد: باید بیش از گذشته موضوع باز تولید در حوزه اندیشه و علم مورد توجه قرار گیرد و نباید به کارهای انجام شده اکتفا کرد و باید در این عرصه برنامه دقیق و مشخص داشته باشند که برای فردوسی چه اقدامی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای ایجاد پایان نامه های پژوهشی در مقاطع مختلف و با محوریت فردوسی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، همچنین مدرسان و مروجان عرصه های فرهنگی و تبلیغی باید کارهای جدی‌تری در حوزه شاهنامه و فردوسی را به انجام برسانند و این اقدام نیازمند برنامه ریزی بیشتر است.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: باید برای فضای رسانه‌ای و مجازی برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم برای معرفی او در داخل و خارج کشور برنامه ریزی مدون و بهتری داشته باشیم؛ از سوی دیگر برای ماندگاری شاهنامه در سطح جامعه باید عرصه دیپلماسی اجتماعی و فرهنگی، از مراکز آکادمیک و دانشگاهی آغاز شود.

مردم آزاده جهان به زبان فریدون سخن می‌گویند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: امروز ایران در دفاع از مظلوم پرچمدار شده است و دانشجویان و مردم آزادی‌خواه سایر کشورها با نگاه به پرچمدار و به زبان فارسی، شعار بر علیه ظالم سر می‌دهند؛ آنها ضحاک را شناخته‌اند و به زبان فریدون از مردم مظلوم فلسطین دفاع می‌کنند.

محمد حسین‌زاده افزود: بیان معارف دینی و اخلاقی به زبان فارسی در شاهنامه مورد تاکید قرار گرفته است و امروز افرادی که برای تحصیل به جامعه المصطفی العالمیه به ایران می آیند، فقه دینی را به زبان فارسی فرا می‌گیرند و اکنون نیز برای گسترش و سرآمدی زبان فارسی در حوزه های مختلف علمی باید فراگیری علم به زبان فارسی توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی از شعرا نیز از گذشته به زبان فارسی سخن می‌گفتند، ادامه داد: به واسطه نقش فردوسی و حماسه سرایی او، شاهنامه در ماندگاری زبان فارسی تأثیر بسیاری داشت و از هجمه بر این زبان محافظت کرد به گونه ای که با وجود تلاش برخی از خلفا و حمله های نظامی به این کشور ولی به واسطه سرایش شاهنامه، زبان فارسی را جاودانه کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امروز نیز باید این معدن بزرگ که در اختیار ما قرار دارد، توسط دانشجویان و پژوهشگران جستجو شود تا گوهرهای به دست آمده آن استخراج و در اختیار دیگران قرار گیرد.

وی گفت: زبان فارسی در دوره های مختلف ترویج و گسترش یافت، ولی متاسفانه در دوره قاجار و پهلوی برخی شبه روشنفکران فکر می کردند باید دین، زبان و فرهنگ خود را تغییر دهیم تا کشورمان پیشرفت کند و بر همین اساس به سرعت واژگان بیگانه وارد زبان فارسی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha