۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85476700
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دومین مدرسه خیرساز در روستای «فرخد» مشهد افتتاح شد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85476700
دومین مدرسه خیرساز در روستای «فرخد» مشهد افتتاح شد

مشهد-ایرنا- دومین مدرسه خیرساز روستای «فرخد» مشهد در قالب طرح «سه‌ شنبه‌های مهر» که به افتتاح مدارس در مناطق پیرامونی مشهد اختصاص دارد، امروز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، دبستان دخترانه "شهید امیری" روز سه‌شنبه با دو کلاس درس و زیربنای ۱۱۰ متر مربع و با اعتبار افزون بر ۳۰ میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

فرماندار مشهد در آیین افتتاح مدرسه یاد شده گفت: کلیت طرح به صورت مشترک توسط یک خیر و با مشارکت اداره‌ کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ساخته شده و دومین پروژه مدرسه‌سازی در این روستا در قالب طرح سه شنبه های مهر بوده است.

محسن داوری افزود: این هجدهمین مدرسه‌ای است که در بازه زمانی روز دانش‌آموز (آبان ماه پارسال) تا روز معلم در اردیبهشت ماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد و این بزرگ‌ترین ثروت یک ملت است که متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های آموزشی باشد.

وی بیان کرد: هدف‌گذاری ما این است که در این شهرستان دیگر منطقه‌ای نباشد که نیاز به مدرسه داشته باشیم، در این مسیر از وجود خیران نیک‌اندیش بهره می‌بریم که در هر مراسم دوشادوش مسوولان می‌نشینند و یاری گر نیات خیرخواهانه هستند.

روستای فرخد با بیش از چهار هزار نفر جمعیت در دهستان تبادکان بخش مرکزی مشهد واقع شده است.

به گزارش ایرنا و مطابق اعلام فرمانداری مشهد سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور ۵.۵ متر مربع، در خراسان رضوی ۴.۵ مترمربع و در حاشیه شهر مشهد و روستاهای اطراف این کلانشهر ۱.۲ مترمربع است.

براساس این گزارش و با توجه به کمبود ۲ هزار کلاس درس در این شهرستان طرح ویژه ساخت مدرسه توسط خیران مورد حمایت قرار گرفته است و هر سه‌شنبه یک مدرسه در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

"تبادکان" نام دهستانی در بخش مرکزی شهرستان مشهد است و همچنین از حیث تقسیم بندی آموزش و پرورش به محدوده‌ای چهار هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال این شهرستان نیز اطلاق می‌شود، این منطقه وسیع از حیث سرانه های آموزشی نیازمند حمایت مسوولان و خیرین است.

تبادکان یک منطقه موزاییکی از نظر انواع گویشها، درآمد خانوار، مذهب و متنوع از نظر جمعیتی با بافت متراکم، بخشی از حاشیه کلانشهر مشهد نیز محسوب می‌شود که ۶۵ درصد دانش‌آموزان آن در زمره حاشیه‌نشینان هستند.

گرچه کم و بیش خیران و نیکوکاران تلاش ها و اقدام های موثری برای رفع این مشکلات داشته و دارند اما وسعت چهار هزار کیلومتر مربعی این منطقه و وجود بیش از ۱۴۰ هزار دانش آموز، که ۲۱ هزار نفر آنان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند و همگی از محرومیت و فقر رنج می برند، کار را برای اثربخشی چنین حمایت‌هایی سخت کرده است.

بخش مرکزی مشهد شامل ۲۲۰ روستا با افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل ۶ دهستان «تبادکان، توس، کارده، میان‌ولایت، کنه‌بیست و درزآب» است.

۱۲۸ روستا از این تعداد شامل برخی از روستاهای دهستان کنه‌بیست، در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند.

۳۵ درصد دیگر دانش‌آموزان تبادکان ساکن روستاهای این منطقه وسیع هستند،به طوریکه فاصله دورترین مدرسه تبادکان تا شهر مشهد ۱۲۰ کیلومتر است.

دانش‌آموزان این منطقه با وجود همه محرومیت‌ها تاکنون چندین عنوان برتر مسابقات جامع علمی کاربردی کشور، قرآنی، جشنواره خوارزمی و دیگر رقابتهای مشابه را کسب کرده‌اند.

حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز نیز در هفت هزار و ۵۰۰ واحد آموزشی شهرستان مشهد مشغول به تحصیل هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در قالب ۴۷ منطقه آموزش و پرورش دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha