رهاورد ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز مراغه 

مراغه- ایرنا- روز مراغه مصادف با ۱۶ اردیبهشت ماه، طی سال جاری با ویژه برنامه‌های متنوع، و به مدت ۱۰ روز گرامی داشته شد و برخی از آنها رهاورد قابل توجهی برای این کهن‌شهر به ارمغان آورد.

به گزارش ایرنا فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف، نشاط‌ آفرینی و تمرین مشارکت‌پذیری را شاید بتوان نقطه مشترک اغلب این ویژه‌برنامه‌ها به شمار آورد اما از کنار تاثیرگذاری برخی از آیین‌های شاخص نمی‌توان بدون توجه عبور کرد.

«ارتقای درجه شهرداری مراغه»، «بازتاب تاریخ مراغه در رسانه‌های ملی و شبکه‌های اجتماعی»، «مشارکت قابل توجه اهالی فرهنگ و هنر»، «به یادگار ماندن ۱۰ المان آجری در پارک ملت» و «مطرح شدن بخش‌های پنهانی از تاریخ مراغه در افکار عمومی» تنها بخشی از همین رهاوردهاست.

ارتقای درجه شهرداری مراغه از ۹ به ۱۰

همزمان با برگزاری ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت «روز مراغه»، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به این کهن‌شهر سفر کرد و با اشاره به اینکه درجه شهرداری مراغه از دهه ۶۰ شمسی ارتقا نیافته است، از این ارتقا خبر داد.

«سیدسجاد انوشه» در جشن «روز مراغه» افزود: این درجه از امروز و پس از حدود سه دهه از ۹ به ۱۰ ارتقا یافت که در توسعه ساختار تشکیلاتی، تعداد نیروی انسانی و میزان اعتبارات دولتی می‌تواند مفید باشد.

موفقیتی که به اذعان دبیر ستاد گرامیداشت روز مراغه، در سایه برگزاری ویژه‌برنامه‌های روز مراغه و سفر معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به دست آمد.

بازتاب تاریخ مراغه در رسانه‌های ملی و شبکه‌های اجتماعی

همزمان با برگزاری ویژه‌برنامه‌های روز مراغه، برخی از نقاط درخشان تاریخ این شهرستان در صدا و سیما، دیگر رسانه‌های ملی و شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب داشت تا جایی که یکی از رسانه‌ها با تیتر «مادر هلاکوخان مغول چطور در ایران مدرسه‌ساز شد؟» به ماجرای احداث نخستین مدرسه دخترانه جهان در مراغه پرداخت.

این رسانه به نقل از «محمد مشتری»، دبیر انجمن تاریخ‌ مراغه نوشت: «هفت مدرسه مهم مراغه در دوره ایلخانی درست مثل دانشکده‌های مختلف بودند و در واقع تمام شهر یک دانشگاه بود؛ همچنین مدرسه‌ای هم در دوره ایلخانی برای دختران راه‌اندازی شده بود».

گفت‌وگو با «اصغر محمدزاده»، تاریخ‌پژوه و مولف کتاب‌ تاریخ دارالملک مراغه نیز این محتوا را تکمیل کرد و اینگونه نوشته شد: «مدرسه دخترانه سرقویتی بیگی از دیگر مدارس فعال دوره ایلخانی در مراغه بود؛ پرفسور فرنس بروین اهل لبنان، این موضوع را مطرح کرده است که اولین مدرسه دخترانه جهان در مراغه تاسیس و نامش سرقویتی بیگی بود؛ سرقویتی، مادر هلاکوخان مغول بود و از آنجایی که موفق به راه‌اندازی مدرسه دخترانه در بخارا نشده بود، توانست آن را در جامعه علمی مراغه تاسیس کند.»

به گفته «محمدزاده» در سلسله‌های بعدی حکومتی، برخی از مدارس که مالکیت خصوصی هم داشت از ادامه فعالیت دست کشید اما شعله علم‌اندوزی خاموش نشد و مدارس دختران هم از پویایی دست نکشید.

این جمله محمدزاده هم در رسانه‌ها منعکس شد که «در سال ۱۲۹۶ نخستین مدرسه مدرن دخترانه در مراغه با حمایت میرزاحسن شکوهی و پیوستن میرآقاصدرالسادات، یکی از روحانیون روشنفکر و امام جمعه مراغه راه‌اندازی شد؛ مدرسه‌ای که به گفته «مشتری» دختر آقا صدرالسادات نیز در این مدرسه ثبت‌نام کرد و مدرسه با پنج دانش‌آموز کار خودش را آغاز کرد.»

مشارکت قابل توجه اهالی فرهنگ و هنر

اهالی فرهنگ و هنر مراغه در ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز مراغه حضوری فعال داشتند و به واسطه تشکیل کمیته‌های مختلف اجرایی و گردهم آمدن آنان، زمینه برای همدلی و تمرین مشارکت اجتماعی فراهم شد.

از اهالی موسیقی و تیاتر گرفته تا اصحاب رسانه و خوشنویسان پای کار بودند و دست به دست هم دادند تا روز مراغه متفاوت‌تر از سال‌های گذشته گرامی داشته شود.

۱۰ المان آجری در پارک ملت به یادگار ماند

همزمان با برگزاری ویژه‌برنامه‌های روز مراغه ۱۰ المان آجری با الهام از معماری سنتی بناهای تاریخی این شهر در پارک ملت ساخته شد تا خاستگاه معماری سبک آذری ایران شاهد خلاقیت و نوآوری معماران جوان باشد.

به گفته شهردار مراغه، این سازه‌های آجری در پارک ملت مراغه که نماد فرهنگ غنی معماری این شهر از دیرباز تاکنون است، پابرجا بوده و مورد استقبال اهالی قرار گرفته است.

مطرح شدن بخش‌های پنهانی از تاریخ مراغه در افکار عمومی

همزمان با برگزاری ویژه‌برنامه‌های «روز مراغه» بخش‌های پنهانی از تاریخ این کهن‌شهر در افکار عمومی مطرح شد که اوج آن سخنرانی تاریخی امام جمعه مراغه در جشن روز مراغه بود.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی در این جشن برای نخستین‌بار اسامی تعدادی از مفاخر و دانشمندان را بر زبان جاری کرد؛ شخصیت‌هایی که یا مراغه‌ای بوده یا برای کسب علم به این شهر سفر کرده بودند.

رهاورد ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز مراغه 
امام جمعه مراغه، خواجه نصیرالدین طوسی را هم شاگرد و هم استاد علامه حلّی خواند

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در این جشن بیان کرد: به برکت وجود خواجه نصیرالدین طوسی و احداث رصدخانه مراغه، دانشمندان زیادی از شهرها و کشورهای مختلف به مراغه آمدند و برخی از شخصیت‌ها همچون علامه حلّی نیز به این شهر رفت و آمد داشتند.

وی خواجه نصیرالدین طوسی را هم شاگرد و هم استاد علامه حلّی خواند و افزود: در سال ۷۵۹ مراغه مورد یورش «تیمور لنگ» قرار گرفت و بار دیگر ویران شد تا جایی که رصدخانه مراغه و کتابهایش را به تاراج بردند و ابزارهای نجوم را به سمرقند منتقل کردند.

آیت‌الله پورمحمدی، تاریخ مراغه را پر فراز و نشیب عنوان کرد و ادامه داد: با این وجود این شهرستان در زمینه علم و فرهنگ، تاریخ پرافتخار و مفاخری بزرگ دارد که «ابو حامد احمد مراغی» از یاران امام حسن عسکری(ع) جزو همین مفاخر است.

امام جمعه مراغه گفت: این شهرستان در زمانی که بغداد مرکز علمی بود، دانشمندان و مفاخر مقیم عراق داشت که «محمد ابن جعفر وادهی مراغی» معروف به «ابن المراغی» و «معین‌الدین ابی نثر احمد ابن عبدالرزاق طنطرانی» از جمله آنان بودند و شناخت و شناساندن این مفاخر از اهمیت ویژه برخوردار است.

آیت‌الله پورمحمدی ادامه داد: معین‌الدین با قصیده طنطرانیه که آن را در وصف «خواجه نظام‌الملک طوسی» گفته بود، شهرت یافت و بعدها برای این قصیده بیش از ۱۰ شرح نوشته شد.

به گفته وی مراغه از سده‌ پنجم تا هشتم از نظر علمی در اوج قرار داشت و از مهمترین مدارس سده ششم یعنی قبل از احداث رصدخانه می‌توان به صدریه، مجاهدیه و قاضی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: مدنیت در مراغه قبل از احداث رصدخانه وجود داشت و احداث رصدخانه توسط خواجه نصیر، این شهر را جهانی کرد؛ رصدخانه‌ای که به تعبیر علامه حسن‌زاده آملی در بهترین نقطه احداث شده بود.

وی اضافه کرد: شخصیت‌ها و مفاخری دیگری هم به مانند «ابوالفتح نثر ابن محمد ابن ابراهیم مراغی» شاگرد ابوحامد غزالی و «سعد ابن موعظی» در این شهرستان حضور داشتند.

قدردانی دبیر ستاد بزرگداشت روز مراغه از مشارکت همگانی

به گزارش ایرنا دهه گرامیداشت روز مراغه با برگزاری ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و مذهبی از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شد و به ظن بسیاری از افراد مطلع، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

گفتنی است چند سال قبل ۱۶ اردیبهشت به مناسبت سالروز بسته شدن زیج ایلخانی توسط خواجه نصیرالدین طوسی و چهار نفر از همراهانش به عنوان روز مراغه انتخاب شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha