۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85476430
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۷۰ هنرجو در خانه سفال همدان آموزش دیدند

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۱
کد خبر: 85476430
۷۰ هنرجو در خانه سفال همدان آموزش دیدند

همدان-ایرنا- معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: ۱۸ دوره آموزشی تخصصی سفال (عملی و تئوری) برای ۷۰ مهارت‌جوی سفال از سال گذشته تاکنون در خانه سفال همدان ارائه شد.

محمدرضا خلجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ایده تاسیس خانه خلاق در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تمام استان‌ها رقم خورد اظهار کرد: خانه‌ خلاق سفال هدایت‌گر و تسهیل‌گر نوآوری‌های این عرصه است و می‌تواند به استمرار تاریخی ارزش‌های این هنر ایرانی و دیرینه استان و پویایی آن در مواجهه با نیازهای جامعه کمک کند.

وی ادامه داد: جذب و حمایت از ایده های خلاق، فراهم کردن زمینه حضور هنرمندان در نمایشگاه ها و بهبود روش‌های ساخت و تولید زیر بنای ایجاد خانه های خلاق سفال در پاییز ۱۴۰۱ در محل خانه قدیمی صمدی محله جولان بود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: خانه خلاق سفال با رویکرد توسعه بازار صادراتی، آموزش، اشتغالزایی، پیوند نیروهای متخصص و تحصیل کرده با نیروها و مجموعه هنرمندان سنتی، تلاقی طرح‌های سنتی استان با فرهنگ مدرن، افزایش بهره وری، ارتقا دانش مهارت و تجربه نیروی انسانی در زمینه های مرتبط با محوریت سفال از سال گذشته به بهره برداری رسید و در قالب آن،طرح‌های خلاق و نوآورانه در زمینه سفال در یک فضای منحصر به فرد اجرا و آموزش داده شد.

خلجی اظهار کرد: تاکنون ۱۸ دوره آموزشی با رویکرد حفظ ماهیت سنتی سفال همدان از قبیل برگزاری دوره های رایگان چرخواره سفال در این مجموعه برگزار شده و به دنبال این بودیم که مهارت جویان در نهایت یک استاد کار متخصص، خلاق و ماهر در حوزه کاری خود از فضای خانه خلاق خارج شوند که این اتفاق تاکنون محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه و فروشگاه دائم سفال در طبقه بالای خانه خلاق مستقر شده است،افزود: آموزش دوره های چرخواره سفال، سفال با دست با تکنیک های ورقه ای، سفال با دست با تکنیک فتیله ای، سفال لعابدار، ورکشاپ پتینه، طراحی سفال، دوره های مولانژ، دوره های لعابکاری مقدماتی و تولید آثار سفال باستانی در خانه خلاق همدان پیش بینی شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان، آمیختگی علم و تکنولوژی و نگاه آکادمیک با محوریت آموزش و فعالیت مستمر را از نتایج تاسیس خانه خلاق سفال استان برشمرد و افزود: برای داشتن خروجی هنرمندان متخصص سفال ما به دنبال این هستیم که نگاه و جریان سنتی در حوزه سفال تغییر کند و با علم و تکنولوژی و نگاه آکادمیک آمیختگی ایجاد شود تا بتوانیم هنرمندانی داشته باشیم که با علم و تکنیک های روز آشنایی بیشتری داشته باشند و منجر به تولید ارزش افزوده بیشتری در حوزه سفال شود.

خلجی افزود: یکی از شاخص هایی که در حوزه سفال به آن پرداخته می‌شود پایین آوردن دمای لعاب در راستای مصرف بهینه سوخت است که اثرگذاری لعاب روی سفال را کمتر کند و کارها با کیفیت تر به بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: در راستای تولید گِل مرغوب، دوره ساخت گِل سلولزی برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت و نیز تکنیک‌های دیگری که با ترکیب های مختلف در خاک ایجاد می‌شود آموزش داده شده و امیدواریم پروژه موفقی در حوزه سفال داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه ایجاد خانه‌های خلاق در همدان از منسوخ شدن رشته‌های صنایع‌دستی جلوگیری می کند،گفت: با ایجاد خانه‌های خلاق سفال و مبل و منبت، افراد دانش آموخته در این حوزه و رشته مشغول به فعالیت می شوند.

خلجی افزود: خانه خلاق یک مرکز هنری، آموزشی، گردشگری و اثرگذار است که علاوه بر امر آموزش و اشتغالزایی، محلی برای نمایش آثار هنرمندان در حوزه صنایع دستی است.

وی ادامه داد: خانه‌های خلاق به طور کلی فضایی برای کار، مشارکت و بهره‌وری فراهم می‌کنند و فرصتی را ارائه می‌دهند تا مشاغل خُرد برای دسترسی به منابع مهمی همچون ابزارها، خدمات تخصصی یا الهام گرفتن از یکدیگر برای کمک به توسعه پروژه‌ها و مشاغل مختلف در کنار هم قرار گیرند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: دستاوردهای خلاقیت و رویکرد خلاقانه به هنر و صنایع دستی می‌تواند ارزش‌های بومی هنر و مولفه‌های هویتی در معرض تهدید آن را احیا و تقویت کند و خلاقیت و مدیریت خلاقانه، بهترین مسیر برای صیانت از آن به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، بیش از ۴۵ هزار هنرمند صنایع دستی همدان در رشته هایی از جمله سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ها، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی و گلیم و چرم به شرط حمایت مسوولان ظرفیتی مناسب برای کمک به تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» را دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha