پنجم ذی‌القعده سالروز گرامیداشت امامزاده صالح

شمیرانات- ایرنا - روز پنجم ذی‌القعده سالروز ولادت و گرامیداشت امامزاده صالح ابن موسی علیه السلام فرزند امام هفتم شیعیان و برادر امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا ( ع ) است که در تقویم شمسی از این روز بعنوان روز گرامیداشت امامزادگان واجب التکریم یاد می شود .

به گزارش ایرنا ، هرساله پنجم ماه ذی‌القعده در تقویم کشورمان، روز گرامیداشت امامزادگان است. در این روز به طور شاخص نیز از مقام شامخ امامزاده صالح تجلیل به عمل می‌آید.

حضرت صالح ابن موسی الکاظم فرزند هفتمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) و برادر امام رضا به شمار می‌رود.

ایشان از جمله سادات عالی رتبه و از امامزادگان صحیح النسبی است که بعد از شنیدن خبر ولیعهدی امام رضا (علیه السلام) ودر اواخر قرن دوم از عراق به سمت ایران کوچ می‌کند و در ولایت شمیران به دست حسن نامی از پل کَرَخ یا کرج شهید و در باغ جنت گلشن (محل فعلی بارگاه در میدان تجریش) به خاک سپرده می‌شود.

اهالی منطقه تجریش هم به احترام انتساب ایشان به امام هفتم و حضرت رضا برای وی مرقد و بارگاهی می‌سازند که در طول زمان منشأ خیر و برکت برای اهالی این منطقه بوده است.

بقعه و بارگاه و صحن گسترده امامزاده صالح (ع) به مساحت سه هزار متر مربع یکی از بزرگترین و باشکوه ترین امامزاده‌های ایران است.

این امامزاده، نه تنها در تهران بلکه در ایران و حوزه‌های شیعه نشین جهان که هر سال تعداد زیادی از مشتاقان را از گوشه و کنار ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و لبنان به خود می‌طلبد، شهرت دارد.

بنای اصلی و اولیه بقعه به صورت چهارگوش و مربع شکل بزرگ و باشکوهی است که فضای درونی آن ۴۲۲ هزار و ۵۰ متر مربع وسعت داشته و دارای دیوارهای قطوری است که با توجه به وضع طاق نماها از نظر سبک و شیوه معماری به بناهای دوران ایلخانی همانند و به احتمال زیاد در سده هفتم و هشتم هجری و قدیم تر ساخته شده است.

امامزاده صالح که به‌عنوان یکی از فرزندان امام موسی کاظم(ع) شناخته می‌شود، از کانون‌های فرهنگی، زیارتی و گردشگری شمال تهران است که بنا به ادعای پایگاه جامع امامزادگان، روزانه هزاران نفر زائر دارد.

به‌سبب قرار داشتن مرقد در محدوده مرکزی تجریش و آمدوشد فراوان مردم و زائران، به‌تدریج بازار تجریش نیز شکل گرفت.

در اعیاد فطر، قربان، غدیر و لحظه تحویل سال نو شمسی، زائران بسیاری در حرم این امامزاده گرد هم می‌آیند.

در شب‌های قدر و روزهای سوگواری و شهادت خصوصاً ماه محرم و روز عاشورا، مراسم سینه‌زنی و تعزیه در بازار تجریش و در حرم امامزاده صالح برگزار می‌شود و دسته‌های سینه‌زنی در روز عاشورا از نقاط دور و نزدیک راهی امامزاده صالح می‌شوند.

در گذشته، صحن و حیاط بقعه امامزاده صالح محل دفن اموات بود و قبرهایی در صحن آن وجود داشت،اما به‌تدریج سنگ قبرها از میان رفته و تعداد کمی از سنگ قبرها باقی مانده است.

طاهره صفارزاده و شهدای هسته‌ای ایران از جمله افراد معروف مدفون در حرم هستند.

فیلم مستند «صالح شمیران» روایت‌گر زندگی‌نامه‌ای از برادر امام رضا(ع) و تاریخچه حرم امامزاده صالح است. این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بابک مینایی و گویندگی پرویز بهرام در سال ۱۳۹۵ش تولید و سپس در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید.

۵ ذی‌القعده که مابین ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) است، به‌نام روز بزرگداشت صالح بن موسی الکاظم(ع) نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha