تکمیل کتابخانه مرکزی ساری مطالبه فرهنگ‌دوستان مازندرانی از دولت مردمی

ساری- ایرنا- تکمیل کتابخانه مرکزی ساری که افزون بر ۱۳ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و با کم و کاستی‌هایی در ساخت مواجه است یکی از مطالبه‌های جدی اهالی فرهنگ و ادبیات مازندران به شمار می‌رود که با وجود وعده‌های مستمر مسئولان دولت گذشته، همچنان در میان طرح‌های نیمه‌تمام مازندران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کتابخانه در دست ساخت مرکزی ساری دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش امانت، پیشخوان، سرسرای مطالعه عمومی و vip، بخش بزرگ کودک با کارکرد فرهنگی مختلف برای خردسالان و کودکان، بخش اتاق علم، ویژه نوجوانان که محلی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، عمومی و خصوصی است.

این کتابخانه همچنین دارای قسمت‌هایی مانند اتاق پژوهشگران، سالن همایش، فروشگاه‌های کتاب، کافی‌شاپ، بخش خدمات مرجع، نشریات، بوم‌گردی و بخش‌های ارائه خدمات به سالمندان و گروه‌های خاص است.

این کتابخانه با توجه به داشتن بخش‌هایی از جمله مخزن، سالن مطالعه مردان و زنان، سالن مطالعه ویژه کودکان، کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، اتاق پژوهشگران، فروشگاه‌های کتاب، اتاق علم، فضای اداری، رفاهی و خدماتی یک کتابخانه کاملا استاندارد محسوب می‌شود.

فضایی که می‌تواند برای پژوهشگران، دانشجویان و اصحاب فرهنگ و ادبیات و دانش استان یک فرصت ویژه را مانند کتابخانه‌های مرکزی سایر استان‌ها ایجاد کند. اما تا کنون وعده‌های مربوط به تکمیل ان و درخواست‌های مسئولان و اهالی فرهنگ استان نتوانست این طرح را تکمیل کند.

بنا به اعلام اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، کلنگ اجرای کتابخانه مرکزی ساری در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شد و عملیات اجرایی ان در سال ۱۳۹۲ در زمینی با وسعت هفت هزار و ۲۰۰ متر وسعت آغاز شد.

مروری بر خبرهای مربوط به این طرح مهم فرهنگی استان که طی یک دهه اخیر در رسانه‌های مختلف منتشر شده پیگیری‌های مستمر و وعده‌های گوناگون برای تکمیل آن را نشان می‌دهد. به ویژه در چهار سال اخیر که مسئولانی از دولت‌های سیزدهم و دوازدهم به طور جدی پیگیر تکمیل این طرح شدند، اما روند رو به رشد تورم و شرایط خاص اقتصادی اجازه تحقق این وعده‌ها و نتیجه دادن پیگیری‌های مستمر این مسئولان را هم نداد.

تکمیل کتابخانه مرکزی ساری مطالبه فرهنگ‌دوستان مازندرانی از دولت مردمی

مرداد ۱۳۹۹ در سفر رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور به ساری اعلام شد که ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این مرکز فرهنگی در نظر گرفته شد. مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی مازندران آبان همان سال اعلام کرد که از آن ۲۰۰ میلیارد ریال ۳۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و در صورت تخصیص کامل اعتبار وعده داده شده، امکان بهره‌برداری از کتابخانه تا پایان سال ۱۳۹۹ وجود داشت.

وعده‌های مطرح شده برای تکمیل کتابخانه مرکزی ساری در دولت دوازدهم به جایی نرسید تا این که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه و تلاش برای به سرانجام رساندن این طرح بیشتر دیده شد. ۲۴ آذر ۱۴۰۰ محمدمهدی اسماعیلی در نخستین سفرش به مازندران پس از تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل این طرح و تالار مرکزی ساری قول مساعد داد.

در سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به مازندران که ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شده بود، ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب سفر برای تکمیل این کتابخانه اختصاص داده شد که تخصیص یافت. اما این رقم نیز نتوانست کتابخانه مرکزی ساری را تکمیل کند.

در همین راستا سکینه خاتون مهدیانپور در نشست خبری در ساری در خصوص اجرای این طرح گفت : در سفر دور اول رئیس جمهور به مازندران ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد : پیش بینی های فعلی میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۵۵۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران گفت : با در نظر گرفتن فرصت زمانی تجهیز و نیز زمان تحویل از سوی پیمانکار پیش بینی می شود این کتابخانه بزرگ با تخصیص اعتبار جدید در دوم سفر استانی رئیس جمهور به بهره برداری برسد.

اکنون و در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور که قرار است هیئت دولت پنجشنبه و جمعه هفته جاری به مقصد مازندران سفر کنند اتمام این طرح مهم فرهنگی جز دغدغه ها و اولویت های هنرمندان و علاقمندانن به عرصه فرهنگ است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده از سوی نهاد ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه این هفته همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیئت دولت به مازندران سفر می‌کند.

رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر پیگیری و بررسی مصوبات سفر نخست هیئت دولت به مازندران که حدود ۲۶ ماه پیش انجام شد، از برخی زیرساخت‌ها و طرح‌های استان نیز بازدید می‌کند و چند طرح مهم زیرساختی استان نیز با حضور رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت مردمی سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

دیدار با خانواده شهدا، فعالان حوزه تولید، نخبگان استان، حضور در جلسه شورای اداری و بازدید از چند طرح نیمه‌کاره بخشی از برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به مازندران است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha