۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۴
کد خبر: 85476260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونق پنبه‌کاری در استهبان فارس؛پیش بینی کشت ۵۰۰ هکتاری

شیراز-ایرنا-فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود و در زراعت این محصول جزو استان‌های شاخص به شمار می‌رود؛ هم‌اکنون کشت پنبه  در ۱۰۰ هکتار اراضی استهبان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کشت پنبه در استان فارس از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

چندی پیش مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس، از آغاز عملیات کاشت پنبه در سطح ۱۸ هزار هکتار از مزارع این استان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت این محصول رفته است.

به گفته او میزان تولید مورد انتظار وش پنبه در سال زراعی جاری حدود ۶۷ هزار و ۳۳۳ تن است و تاکنون هشت هزار و ۱۰۰ تن کودهای پایه و سرک پنبه و ۵۰۰ تن انواع بذور تولید داخل شامل ارقام گلستان، ارمغان و ساجدی تأمین شده و به شهرستان‌های پنبه کار تخصیص یافته است.

پنبه در کدام شهرستان‌ها کشت می‌شود؟

شهرستان‌های داراب، لارستان، جویم، زرین دشت، فسا، سروستان، اوز، خنج، گراش، جهرم، مهر و لامرد از مهمترین شهرستان‌های پنبه کار فارس به شمار می‌روند و عمده ارقام کشت شده در استان هم ارقام داخلی از جمله گلستان، ساجدی، ارمغان، فجر، حکمت، شایان، تابان و بختگان و ارقام خارجی شامل ماکسا، کاریسما، فلش، لیدر، بی‌ای۱۰۱۰ ، لودوس و آرماداست.

آغاز کشت پنبه در استهبان

استهبان که در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شیراز قرار دارد نیز یکی از مراکز مهم تولید پنبه در استان فارس است که پنبه‌های برداشتی آن از لحاظ کیفیتی، بسیار مرغوب و بازار پسند هستند.

در حال حاضر هم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از آغاز کشت پنبه در شهرستان استهبان خبر داده و گفته که تاکنون کشت پنبه در شهرستان در ۱۰۰ هکتار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یابد.

مهدی اعیان‌منش افزود: کشت این محصول از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: در این شهرستان ارقام ایرانی گلستان، ساجدی، شایان، حکمت، بختگان و رقم وارداتی لیدر کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اضافه کرد: با توجه به برنامه کاهش میزان بذر مصرفی در هکتار و برنامه‌ریزی برداشت مکانیزه، در سال‌های آتی کشت مکانیزه از اولویت‌های اصلی است و پیش‌بینی می‌شود ۱۰درصد از این اراضی به صورت مکانیزه کشت شود.

اعیان‌منش یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد ارقام کشت شده شهرستان، رقم گلستان است که از مزایای این رقم، مقاومت به شوری، کوتاهتر بودن دوره رشد نسبت به ارقام محلی، مقاومت به بیماری ورتیسیلیوم و برداشت به موقع قبل از فصل سرما است.

رونق پنبه‌کاری در استهبان فارس؛پیش بینی کشت ۵۰۰ هکتاری

کاهش هفت درصدی کشت پنبه در فارس؛ لزوم اتخاذ تدابیر

در حال حاضر بحران کم آبی و خشکسالی‌هایی که طی چند سال اخیر در استان فارس روی داده ، کشاورزان را بر آن داشته است که با کشت محصولات جایگزین افزون بر حفظ تنوع محصولات، صرفه جویی قابل‌توجهی نیز در مصرف آب داشته باشند.

در واقع بحران آب و کاهش محسوس دبی آب رودخانه ها در استان فارس کشت محصولات پرآب بر به ویژه برنجکاری را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و کشاورزان را به سمت کشت محصولات کم‌آب بر سوق داده است.

در سال‌های اخیر کشت پنبه به عنوان یکی از محصولات کم آب بر در میان کشت‌های متنوعی که در سطح استان انجام می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است به گونه‌ای که شاهد روی آوردن کشاورزان به کشت این محصول در مناطق مختلف استان هستیم.

طبق پیش بینی متولیان و مسئولان مربوطه با توجه به رعایت الگوی کشت و حفظ منابع آب استان، سطح کشت پنبه نسبت به سال گذشته حدود هفت درصد کاهش خواهد داشت که باید تدابیر برای رفع این معضل در سال‌های آتی اتخاذ شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha