۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85476235
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

دبیر محفل ادبی شاهرود: شاهنامه هویت، فرهنگ و زبان فارسی را حفاظت کرد

شاهرود - ایرنا - دبیر محفل ادبی شاهوار شاهرود گفت: روایت فردوسی از عملکرد متفاوت ایرانیان در زمان‌ها، مکان‌ها، بزم‌ها و رزم به شایستگی قضاوت عادلانه این حکیم بزرگ را در مورد مردم ایران‌زمین نشان می‌دهد و به همین دلیل شاهنامه از هویت، فرهنگ و زبان فارسی حفاظت کرد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، نسرین قربانی شامگاه دوشنبه به مناسبت روز «پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» در کتابخانه عمومی البرز شاهرود افزود: فردوسی در جای جای شاهنامه خصلت‌های شایسته و رذیلت‌های ناشایست شخصیت‌ها را آن طور که بایسته است، به منصه ظهور رسانده است.

وی با بیان اینکه نگاه فردوسی به دشمنان ایران زمین هم عادلانه است، ابراز کرد: ایشان هیچ وقت قهرمانان و پهلوانان شاهنامه را مطلق نمی‌شمرد.

وی اظهار کرد: فردوسی از سودابه در شاهنامه ۲ چهره واقعی زن رابه مخاطب معرفی می‌کند، بی‌تقوایی، بی‌اخلاقی و وفاداری به سیاوش را به زیبایی به رشته تحریر درآورده است.

قربانی با اشاره به اینکه شناخت فرهنگ، سنت، و خلقیات افراد در شاهنامه به انسان واقعیت را نشان می‌دهد، ادامه داد: این امر روشنگر راه نسل‌های آینده با گذشت بیش از هزار سال است.

وی شاهنامه را نامه درد ایرانیان برشمرد و تصریح کرد: روزگارانی که نوشتن و سخن گفتن به عربی افتخار بود، فردوسی با مشقت و سختی فراوان به بهترین نحو زبان پارسی و نام ایرانیان را زنده کرد.

دبیر محفل ادبی شاهوار شاهرود با بیان اینکه شاهنامه دارای ۵۰ هزار بیت است که ۷۲۶ کلمه آن عاریه از زبان عربی محسوب می شود، افزود: این تعداد کلمه در شاهنامه اقتدار این شاعر و حکیم پارسی گوی را به عالم نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین شاهنامه موجود در ایران چاپ مسکو است، ابراز کرد: بیت‌های الحاقی این شاهنامه به ۶۰ هزار بیت رسیده است.

وی به پاسداشت این اثر گران سنگ پارسی اشاره کرد و گفت: شاهنامه و آثار بزرگانی این چنینی باید به مانند آیین های ماندگار فرهنگی و تاریخی، در خانواده‌های ایرانی قدر بیند و در صدر نشیند.

دبیر محفل ادبی شاهوار شاهرود ادامه داد: ادبیات کلاسیک ایران از کهن روزگار تا نیما یوشیج (پدر شعر نو) نمادآفرین و افتخار برای ایرانیان است.

نشست‌های ادبی گوناگونی مانند شاهنامه‌خوانی، مثنوی خوانی در کتابخانه عمومی البرز شهرستان شاهرود ماهانه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha