دستورالعمل مقابله با تهدیدات درون‌زا درحال نهایی شدن است

بندرعباس - ایرنا - رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر لزوم اقدامات جدی برای کاهش تهدیدات درون زا، گفت: در این زمینه سازمان پدافند غیرعامل، دستورالعملی را تهیه کرده که درحال نهایی شدن بوده و در آن نقش‌ها و وظایف مشخص شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، سردار غلامرضا جلالی شامگاه دوشنبه در گردهمایی فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق ویژه نفتی که با تقدیم حکم فرمانده ارشد پدافند غیرعامل صنایع غرب بندرعباس به «علیرضا جعفرپور» مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس همراه بود، با بیان اینکه مهم‌ترین مسئولیت فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق نفتی، فرماندهی مدیریت بحران حادثه است، اظهار کرد: این فرماندهان باتوجه به اختیارتشان باید بتوانند ضمن تهیه و ارائه طرح و برنامه مناسب «پاسخ اضطراری به حوادث» به درستی حادثه و پیامدهای آن را مدیریت کنند؛ این برنامه در واقع باید واکنش و پاسخ مناسب به سناریوی تهدیدات پایه را برای زیرساخت مربوطه ترسیم کند.

وی ادامه داد: مسئولیت بعدی فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق نفتی، جلوگیری از قطع خدمات رسانی ناشی از حوادث و تهدیدات است؛ یعنی اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد، کارکرد زیرساخت نباید قطع شود و شاهد تداوم کارکرد زیرساخت مورد نظر باشیم.

به گفته سردار جلالی، برگشت پذیری زیرساخت نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه این فرماندهان باشد به این معنا که اگر حادثه به هر دلیلی اتفاق افتاد، باید به سرعت تعمیرات لازم انجام گیرد و زیرساخت به کارکرد خود بازگردد.؛ همچنین مدیریت پیامد، کاهش آسیب پذیری و مدیریت وابستگی‌ها نیز از دیگر اقداماتی است که باید در دستورکار فرماندهان ارشد پدافند غیرعامل مناطق نفتی قرار گیرد.

استاندار هرمزگان: منطقه غرب بندرعباس را ویژه ببینیم

دستورالعمل مقابله با تهدیدات درون‌زا درحال نهایی شدن است

استاندار هرمزگان نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه وجود مجموعه نیروگاه‌ها و صنایع، منطقه غرب بندرعباس را تبدیل به منطقه‌ای ویژه کرده است؛ گفت: نخستین موضوع این است که در صورت توان، این منطقه را یک منطقه ویژه ببینیم که بخشی از آن به پروتکل‌ها بازمی‌گردد.

مهدی دوستی خاطرنشان کرد: خطوط دفاعی‌مان را در بعد نظامی تا هزاران کیلومتر دورتر برده‌ایم اما در بعد پدافندی و در صنعت‌مان این کار را انجام نداده ایم که انجام این کار ضرروی است؛ در این باره می‌توان محدوده‌ای فنسی با آرایش دوربین‌های پیرامونی را جایگزین محدوده‌های صنعتی با مجموعه‌هایی مستقل کرد.

دوستی ضمن بیان هماهنگ‌سازی که بین داشته‌های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد، گفت: هرگونه اتفاق در منطقه غرب بندرعباس سبب آسیب جدی به حیثیت جمهوری اسلامی می‌شود و ضرورت دارد که تمامی ظرفیت‌های غیر از محدوده و ظرفیت‌هایی که در همه استان وجود دارد که اگر اتفاقی بیافتد همه در حل مسئله کمک کنند.

وی بیان کرد: وظیفه اصلی مشخص شده برای هرمزگان، تامین پایدار جریان سوخت کشور و تامین پایدار جریان کالای کشور است؛ ما دارای خطوط، ناوگان تانکری و ناوگان ریلی هستیم و باید تمهیداتی دیده شود که بدانیم در زمان بحران چگونه برنامه های ثانویه خود را به اجرا در آوریم.

نقشه کلی موقعیت صنایع غرب بندرعباس تهیه شده است

دستورالعمل مقابله با تهدیدات درون‌زا درحال نهایی شدن است

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز با اشاره به اینکه طی ۲ ماه گذشته به عنوان فرمانده ارشد پدافند غیرعامل و مدیر شرایط اضطراری صنایع غرب بندرعباس منصوب شده و امروز حکمش را دریافت کرده است، گفت: در این مدت نقشه کلی از موقعیت دقیق صنایع غرب بندرعباس را تهیه کرده که شفاف سازی مخاطرات و وضعیت این صنایع، تجهیزات مورد نیازشان و راه های دسترسی و موقعیشان انجام شد.

علیرضا جعفرپور افزود: اقداماتی که در حوزه مدیریت بحران در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس انجام می‌دادیم را برای صنایع غرب بندرعباس نیز تعمیم داده و در این مورد تجهیزات مورد نیاز که در زمان مدیریت بحران نیاز است را نیز بررسی کردیم.

فرمانده ارشد پدافند غیرعامل صنایع غرب بندرعباس با اشاره به این که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روش اجرایی مدیریت شرایط اضطراری و پدافند را در سطح یک داشته است، گفت: این روش برای سطح ۲ و صنایع غرب اضافه شد و امروز با حضور استاندار هرمزگان و رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، بتوانیم آن را به ابلاغ رسید، در این راستا صنایع را در سه نوع شامل صنایع بزرگ، صنایع متوسط و صنایع کوچک، دسته بندی کرده و تجهیزاتشان را مشخص کردیم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان کرد: تشکیل تیم‌های تخصصی برای صنایع بزرگ از دیگر اقدامات انجام شده بود که نقش حیاتی در صنایع غرب و حتی شرق بندرعباس داشت و با ظرفیت و امکانات تیم‌های آتش نشانی این صنایع، امکاناتشان در مدیریت بحران و ظرفیت‌های آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آشنا شویم و در این راستا سعی کردیم که تیم منسجمی تشکیل داده که در صورت بروز اتفاق، بتوانیم به بهترین نحو کمک رسانی کنیم.

جعفرپور گفت: امسال با گستاخی رژیم صهیونیستی و هتاکی به کنسولگری ایران، شرایطی بحرانی ایجاد شد که در این راستا در اتاق بحران جلساتی جهت بررسی شرایط تشکیل شد؛ از آنجایی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان یک صنعت حیاتی برای کشور مستقیم مورد تهدید قرار گرفته بود، طی نشست‌های متعدد، مصوباتی را انجام دادیم که ۹۰ درصد این مصوبات به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اتاق مدیریت بحران، اتاقی کامل مجهز است و تمام امکانات ارتباطی هم برای خودمان و هم برای صنایع غرب استان آماده است.

جعفرپور با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده درسال ۱۴۰۳ بیان کرد: یکی از موارد شاخص استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی است که در این باره با دانشگاه تهران برنامه‌ ریزی کرده ایم و در این راستا در حال طراحی یک نرم افزارهستیم که در مواقع ضروری، اتفاقات و اطلاعات مورد نیاز به مدیران عامل و مدیران صنایع غرب اطلاع رسانی شود.

وی افزود: برگزاری مانورهای سطح ۲ مطابق با موضوعات اعلامیه از طرف سازمان پدافند غیرعامل و وزارت نفت، پیگیری رفع مشکلات ترافیکی جاده‌های منتهی غرب بندرعباس، تداوم برگزاری دوره‌ها و نشست‌های کارگروه صنایع غرب بندرعباس و پیگیری مصوبات آن، همچنین انجام ممیزی و بازدید از صنایع غرب بندرعباس از کارهای مهمی است که برای امسال برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha