نماینده مجلس خبرگان: تغییر سبک زندگی، رمز عبور کشور از بحران پیری است

ارومیه- ایرنا- نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: تغییر سبک زندگی و کنار گذاشتن نسخه کهنه غربی «فرزند کمتر زندگی بهتر» جامعه را به سمت نشاط و بالندگی، جوانی و همچنین عبور از بحران پیری سوق می دهد.

آیت الله عسگر دیرباز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییر سبک زندگی و ذهن و باور جامعه و اعتقاد پیدا کردن به چند فرزندی و نتایج مثبت آن از جمله عواملی است که می تواند کشور را از بحران پیری عبور دهد زیرا با تغییر باورهای خانواده ها و جایگزینی شعار «فرزند بیشتر آینده بهتر» بدون تردید توسعه و پیشرفت نصیب کشور می شود.

وی اضافه کرد: جوانی جمعیت به دنبال خود، خلاقیت، توسعه و شکوفایی می آورد و برعکس سالمندی جمعیت،جامعه را فاقد قدرت و خلاقیت می کند.

وی ادامه داد: برای عبور از سالمندی و حرکت با شتاب به سمت جوانی باید گفتمان و برنامه مدونی ارائه شود تا با آگاه سازی خانواده ها از آینده جامعه سالمند، به نتایج خوبی دست یافت.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر برای تحقق برنامه جوانی جمعیت قدمی برنداریم، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد و نه تنها کشور از نیروی توانمند بی نصیب خواهد شد بلکه خود سالمندان نیازمند افرادی خواهند بود که از آنان نگهداری کنند و این هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده خبرگان رهبری: تغییر سبک زندگی، رمز عبور کشور از بحران پیری است

آیت الله دیرباز افزود: اعطای تسهیلات از جمله اعطای حقوق به زنان خانه دار و امیدوار کردن آنها به آینده، خانواده ها را به فرزند آوری تشویق می کند.

وی به بهره گیری از ظرفیت سینما و هنر برای تبیین جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: برنامه هایی که از طریق سینما، تئاتر، فیلم های خانگی و حتی با زبان شعر در خصوص جوانی جمعیت و تبعات فرزند کمتر پخش و تولید می شود، باید هدف یکسانی داشته و یکدیگر را خنثی نکرده و همه به بیان اهمیت مقوله جوانی جمعیت بپردازند.

وی افزود: تحقق این مهم نیازمند یک بسیج همگانی است و تمامی دلسوزان جامعه و کسانی که قلم و سخنشان تاثیرگذار است، می توانند با آگاه سازی و ارائه برنامه، رشد بی رویه سالمندی را متوقف کنند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای تسهیل کار زنان شاغل باید تمهیداتی اتخاذ شود که مشاغل آنها نیمه وقت بوده ولی در عین حال حقوق کامل خود را دریافت کنند تا فرصت بیشتری برای رسیدگی به فرزندان و تربیت و پرورش آنها داشته باشند.

آیت الله دیرباز اظهارکرد: درکنار اینکه زنان شاغل به کار خود ادامه می دهند، نیمه وقت بودن کار آنها و دریافت حقوق کامل می تواند آنها را به آینده بیشتر امیدوار کند.

به گزارش ایرنا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ به تایید شورای نگهبان رسید که در این قانون وظایف دستگاه‌های مرتبط اعلام و همچنین به مشوق های جمعیتی نیز پرداخته شده است.

اهمیت فرزندآوری و نگرانی‌ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رییس جمهور در نخستین نشست ستاد ملی‌ جمعیت تاکید کند که همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شود.

براساس این گزارش زنگ خطر نرخ "رشد جمعیت ایران" به صدا درآمده است و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به "صفر" می‌رسد، این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته است، این عوامل دست به دست هم داده تا مسوولان سیاست‌های تشویقی جهت افزایش جمعیت را اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha