سرکنسول ترکیه: افزایش روابط اقتصادی تهران -آنکارا نیازمند مانع زدایی است

تبریز-ایرنا- سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز با اشاره به عزم و اراده جدی ترکیه برای رونق روابط اقتصادی با ایران اظهار کرد: در این زمینه باید ساز و کارهایی ایجاد شود تا بر اساس معیارهای مشخص و برنامه ریزی شده، برای سرمایه گذاری تسهیل گری و مانع زدایی شود.

به گزارش ایرنا، چتین تانیر روز دوشنبه در دیدار با معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، اعلام کرد: تلاش برای توسعه روابط اقتصادی و مناسبات تجاری با تبریز جزو اولویت های اصلی ماموریتم است.

وی اشتراکات فرهنگی، زبانی و دینی مردم ترکیه با ایران به خصوص تبریز را عاملی مهم و تاثیرگذار در توسعه روابط خواند و افزود: باید هر ۲ طرف از مزیت های موجود برای بسط همکاری های اقتصادی و تجاری بهره ببرند.

سرکنسول ترکیه با استقبال از سفر هیات تجاری آذربایجان شرقی به ترکیه، یادآور شد: بدون تردید این سفرها می تواند گره گشا بوده و عنصر موثر در توسعه همکاری ها باشد .

وی ادامه داد: در جریان سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه قراردادهای خوبی به امضا رسید و معتقدیم ظرفیت بسیار خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای همکاری های مشترک وجود دارد.

ترکیه شریک اصلی تجاری ایران است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار ترکیه را شریک اصلی تجاری ایران دانست و گفت: ترکیه برای ما کشور مهمی محسوب می شود و از نظر نزدیکی با آذربایجان شرقی نیز دارای اهمیت خاصی است.

محمد کلامی با بیان اینکه بخش عمده ای از سرمایه گذاران خارجی در آذربایجان شرقی از کشور ترکیه هستند و قرابت های فرهنگی نیز این ارتباطات را مستحکم تر می کند، افزود: در دولت سیزدهم و طبق سیاست های رهبری علاقه مندی بر این است تا ترکیه شریک اصلی تجاری ایران باشد و سفر رئیس جمهور نیز در این راستا انجام شد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا با یک هیات تجاری در ترکیه حضور یابیم و به اتاق بازرگانی تبریز نیز اعلام کرده ایم برنامه ریزی های لازم را انجام دهد، به نقش مهم تبریز در اقتصاد ایران تاکید و اضافه کرد: این سفر می تواند به مراودات تجاری و اقتصادی ۲ طرف کمک به سزایی کند.

کلامی ادامه داد: به دنبال دیدارهای اقتصادی با مسئولین دولتی و تجار ترکیه هستیم و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی نیز می خواهند با همتایان خود دیدار و مذاکره کنند، چون این مراودات می تواند حجم تجارت آذربایجان شرقی و ترکیه را افزایش و به سرمایه گذاری های بیشتری منجر شود.



مبادلات تجاری ایران با کشور ترکیه در سال ۲۰۲۳ به پنج میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسید که ترکیه در این سال سه میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد.

رسیدن تجارت ۲ کشور به ۳۰ میلیون دلار و افزایش مراودات گردشگری از سه میلیون نفر به پنج میلیون نفر در سال از راهبردهای تجاری ایران و ترکیه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha