۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۶
کد خبر: 85474817
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

اولین قهرمانی آرژانتین در جامی که مارادونا خط خورد!

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۶
کد خبر: 85474817
اولین قهرمانی آرژانتین در جامی که مارادونا خط خورد!

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال آرژانتین برای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ قهرمان جام‌جهانی شد؛ جامی که سرمربی این تیم روی نام اسطوره فقید آلبی‌سلسته خط کشید!

به گزارش عصر دوشنبه ایرنا، نخستین دوره رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال به میزبانی اروگوئه در سال ۱۹۳۰ تنها با حضور ۱۳ تیم برگزار شد. در این رقابت‌ها هدایت تیم ملی فوتبال آرژانتین بر عهده خوان تراموتولا بود که با ۲۷ سال سن جوانترین سرمربی تاریخ ادوار جام‌جهانی به شمار می‌رود. در این سال آرژانتین در فینال با قبول شکست ۴ بر ۲ برابر اروگوئه به مقام دومی رسید و تا سال ۱۹۷۸ این تیم دیگر حضور در فینال جام را تجربه نکرد.

آلبی‌سلسته تقریباً ۲ دهه بود که کوپاآمریکا را نبرده بودند، آنها تا سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۴۸ سال بدون حضور بر سکوی قهرمانی، جام‌جهانی را سپری کردند تا اینکه در این سال با هدایت سزار لوئیس منوتی جام را بالای سر بردند. دانیل پاسارلا با ۲۵ سال و یک ماه سن، جوان‌ترین کاپیتانی است که این جام را به دست گرفته است. بعد از او بابی مور (۲۵ سال و ۴ ماه)، دیگو مارادونا (۲۵ سال و ۸ ماه) و کارلوس آلبرتو تورس (۲۵ سال و ۱۱ ماه) هم دیده می‌شوند. قبل از این بازی‌ها خورخه کاراسکوزا، کاپیتان اول تیم ملی آرژانتین به دلایل شخصی از تیم ملی کنار رفت تا بازوند به پاسارلا جوان برسد تا افتخاری فراموش نشدنی در دوران حرفه‌ای او به ثبت برسد.

اولین قهرمانی آرژانتین در جامی که مارادونا خط خورد!

هرچند سرمربی آرژانتین در دوران حرفه‌ای خود شرایط خوبی داشت اما در دوران مربیگری به افتخاری رسید که نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. سه بازیکن این تیم ۱۳ روز قبل از شروع مسابقات به طرز دردناکی از ترکیب سزار لوئیس منوتی حذف شدند، هامبرتو براوو، ویکتور بوتانیز و دیگو آرماندو مارادونا.

آنها در جام‌جهانی ۱۹۷۸ در خانه نخستین قهرمانی خود را جشن گرفتند. در همین جام ماریو کمپس با زدن ۶ گل عنوان آقای گلی را از آن خود کرد تا نام آرژانتین بیش از پیش در این دوره به گوش برسد. این جام برای ما هم اهمیت خاصی داشت چراکه در این دوره تیم ملی فوتبال ایران برای اولین‌بار حضور در جام‌جهانی را تجربه کرد و در نهایت با کسب تساوی یک بر یک برابر اسکاتلند و ۲ شکست ۳ بر صفر برابر هلند و ۴ بر یک مقابل پرو، در دور گروهی از گردونه مسابقات خارج شد.

اولین قهرمانی آرژانتین در جامی که مارادونا خط خورد!

میزبان با حمایت بی‌دریغ تماشاگران خود در فینال به مصاف هلند رفت. لاله‌های نارنجی در شرایطی به جام آمده بودند که یوهان کرایوف افسانه‌ای به دلیل شرایط سیاسی آن روزهای آرژانتین، از همراهی تیم ملی کشورش خودداری کرده بود و آرژانتین در نهایت موفق شد با برتری ۳ بر یک برای نخستین بار جام را بالای سر ببرد.

این جام حاشیه‌های دیگری هم داشت، برزیلی‌ها اعتقاد داشتند برد ۶ بر صفر میزبان برابر پرو و حضور آرژانتین در فینا بوی تبانی می‌دهد اما هر چه بود آنها به فینال رسیدند و برای نخستین بار به قهرمانی در جام‌جهانی دست یافتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha