تمامی برندهای شیرخشک غیر رژیمی قابلیت استفاده برای نوزادان را دارند

زاهدان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تمامی شیرخشک های موجود در سطح عرضه از کیفیت بالایی برخوردارند و تاکید بر استفاده از یک برند جایز نیست.

دکتر مصطفی صالحی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انواع مختلفی از شیرخشک‌ها در سیستان و بلوچستان وجود دارند که خوشبختانه با توجه به نظارت‌های دقیق، از لحاظ کیفیت و تکنولوژی ساخت از بهترین کیفیت جهانی برخوردارند.

وی ادامه داد: شیرخشک های رگولار ( غیر رژیمی ) دارو یا فرآورده دارویی نبوده و از آن جا که فرمولاسیون تمام شیر خشک های رگولار یکسان است و تفاوت فقط در نام تجاری محصول است می‌توان از هر یک از شیرخشک های برندهای دیگر استفاده کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه بر اساس سهمیه استانی، شیر خشک تعیین شده از سوی سازمان غذا و دارو پیگیری و وصول آن از سازمان متبوع و شرکت‌های پخش صورت می‌گیرد افزود: در خصوص کمبود مقطعی برخی از نام های تجاری فرآورده مذکور تلاش همواره بر تأمین این فرآورده بوده اما این کمبودهای مقطعی گاهاً بدلیل عدم تأمین از سوی تأمین کننده اتفاق می افتد.

وی گفت: بمنظور ساماندهی توزیع و جلوگیری از قاچاق شیرخشک اطفال ، طرح ساماندهی و اصلاح ارزی از مهرماه سال ۱۴۰۲ در کشور آغاز شده در این طرح با لزوم ثبت مشخصات شیرخوار در سامانه Ttac یا بیمه سلامت شاهد کاهش چشم گیر آمار قاچاق این فرآورده در ۶ ماهه اخیر بوده ایم.

دکتر صالحی عنوان کرد: جهت جلوگیری از سوء استفاده از کد ملی شیرخواران توسط افراد سودجو نیز این معاونت، داروخانه‌ها را ملزم به رویت مدارک احراز هویت کودک یا والد وی کرده که بر این اساس نیز آمار سوء استفاده از کد ملی نسبت به ابتدای زمان اجرای طرح مذکور بطور چشم گیری کاهش داشته است.

وی افزود: به تمام شیر خشک های اطفال ارز دولتی تعلق می گیرد بنابراین هرگونه قاچاق یا احتکار آن مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

۲ نوع شیر خشک رگولار و رژیمی وجود دارد که در شیرهای خشک رگولارتمامی مواد موجود در شیر به عنوان یک ترکیب کامل در آن موجود است و برای نوزادان سالمی که از شیر مادر محروم هستند استفاده می‌شود، اما شیرخشک های رژیمی بر اساس نیاز گروهی از نوزادان ویژگی‌ها و ترکیبات آن‌ها دچار تغییر شده تا مناسب شرایط خاص نوزاد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha