۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۱۹
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85474282
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ مورد ابتلا به هاری در خراسان جنوبی تایید شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ۳۹ مورد گزیدگی انسان توسط حیوانات انتقال دهنده هاری به شبکه‌های دامپزشکی استان در سال ۱۴۰۲ گزارش شد که با توجه به نمونه گیری‌ از این حیوانات، بیماری هاری در ۲۵ مورد از نمونه‌ها تایید شده است.

محمدعلی بخشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۱۰ قلاده سگ، ۱۲ قلاده گربه، یک قلاده شغال، یک قلاده روباه و یک راس الاغ هار بوده‌اند.

وی گفت: اما از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ موردی از حیوان گزیدگی و هاری در استان نداشتیم که فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها، واکسیناسیون و هشدارهای دامپزشکی در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته تعداد هزار و ۴۸ قلاده سگ نگهبان، سگ گله و سگ بلاصاحب نگهداری شده در پناهگاه‌های شهرداری به صورت رایگان توسط شبکه‌های دامپزشکی و هزار و ۱۹۳ قلاده سگ و گربه خانگی به صورت بهادار توسط مراکز مایه کوبی خصوصی تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفت.

وی افزود: پیش‌بینی مایه کوبی در سال جاری براساس آمار به روز دامی هشت هزار و ۴۲۳ قلاده سگ است.

بخشی از مردم نیز خواست در صورت هر گونه گزش انسان توسط حیوانات بلافاصله محل زخم را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو دهند سپس با آب معمولی صابون زدایی و بعد از ضد عفونی با الکل یا بتادین سریعا به مراکز بهداشت برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه کنند.

وی گفت: همچنین در صورت مشاهده هر گونه رفتار غیرعادی یا علائم عصبی به ویژه نبود تعادل، لنگش یا فلجی دام، بیماری هاری را مد نظر قرار داده و مورد را به درمانگاه‌های دامپزشکی یا شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر پرهیز از هرگونه تماس با حیوانات وحشی، ولگرد و حتی حیوانات اهلی غیر واکسینه، بیان کرد: هاری یک بیماری ویروسی است که سیستم عصبی پستانداران و از جمله انسان را درگیر می‌کند، این بیماری درمان ندارد و فرد مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهد، ویروس این بیماری در بزاق حیوان مبتلا وجود دارد و از طریق گاز گرفتن منتقل می‌شود.

وی افزود: البته عامل بیماری که در بزاق و ترشحات دام بیمار وجود دارد از طریق ورود به سلول‌های مخاط بینی، سیستم تنفسی و چشم و پوست زخمی نیز ایجاد بیماری می‌کند همچنین با توجه به اینکه گربه معمولا پنجه خود را با ترشحات دهانی آغشته می‌کند و ناخن گربه بیمار دارای ویروس عامل بیماری است احتمال انتقال بیماری از طریق خراش پوست نیز وجود دارد.

بخشی عنوان کرد: ناقلین این بیماری در طبیعت شغال، گرگ، خفاش، روباه، راسو و در جوامع شهری و روستایی بیشتر سگ‌ها و گربه‌ها هستند؛ سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیش از ۹۵ درصد از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

وی گفت: سال ۱۴۰۲ در کشور حدود ۶۴ درصد گزیدگی‌های انسانی توسط سگ، حدود ۳۴ درصد توسط گربه، حدود ۲ درصد توسط دیگر حیوانات اهلی و کمتر از یک درصد توسط حیوانات وحشی بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha