بقاع متبرکه؛ جایی برای آرامش معنوی خانواده‌ها

گنبدکاووس- ایرنا- بقاع متبرکه به دلیل فضای معنوی حاکم بر آن و اجرای ویژه برنامه‌های متنوع در طول سال و به‌خصوص مناسبت‌های مذهبی پذیرای زائران و علاقمندان فراوانی هستند و مردم برای رسیدن آرامش معنوی، حضور در این اماکن را غنیمتی ارزشمند برای خود به حساب می‌آورند.

به گزارش ایرنا، خانواده‌های ایرانی بر اساس باورهای مذهبی بخشی از وقت خود را به زیارت اهل قبور و در کنار آن حضور در بقاع متبرکه از جمله امام‌زادگان اختصاص می‌دهند و در مواردی، گزینه‌ پیشنهادی به مهمانانشان هم زیارت نزدیکترین بقعه متبرکه است چراکه همواره توجه به امور معنوی جزیی از زندگی مردم محسوب می‌شود.

گلستان در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، ۱۲۳ بقعه متبرکه و امامزاده دارد که مورد اهتمام مردم این دیار و دیگر نقاط ایران اسلامی است و به گفته کارشناسان سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در برنامه‌های معنوی بقاع متبرکه استان شرکت می‌کنند.

بخشی از شرکت کنندگان در برنامه‌های اجرایی بقاع متبرکه گلستان با موضوعات تقویت نشاط معنوی و نشست‌های بصیرتی با محوریت مسائل روز جامعه در طول سال به ویژه تعطیلات تابستان را جوانان تشکیل می‌دهند که مهمترین دستاورد این حضور می‌تواند افزایش بار معنویت باشد.

فعال‌سازی هیات‌های مذهبی در صحن بقاع متبرکه و امام‌زادگان با محوریت برنامه‌های مذهبی و برپایی کلاس‌های آموزشی و دایر کردن نمایشگاه‌های مختلف از جمله اقدامات قابل توجه متولیان این حوزه در استان گلستان برای زمینه‌سازی حضور بیشتر اقشار مختلف جامعه ویژه در سنین پایه به این مراکز معنوی محسوب می‌شود.

دختران و پسرانی که با اطلاع از برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های افتتاحی همراه با خانواده‌های خود در این اماکن مذهبی حضور می‌یابند در کنار بهره گیری از این برنامه‌ها با حضور در صحن امام زادگان و توسل جستن به آنان بار معنویت خود را نیز ارتقا می‌بخشند.

عقد ۲۰ زوج در بقاع متبرکه گلستان

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود ۱۲۳ بقعه متبرکه در استان گفت: هر ساله در مناسبت‌های مختلف در بقاع متبرکه استان برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ابوالفضل کوهساریان اظهار کرد: طرح آرامش بهاری برای مسافران نوروزی، ضیافت الهی شامل برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن و برپایی سفره‌های افطاری ساده در ماه مبارک رمضان، جشن‌های دهه کرامت، طرح نشاط معنوی ویژه جوانان و نوجوانان در تابستان، نشست‌های بصیرتی و گفتمان‌های انقلابی، برپایی نمایشگاه‌های متنوع، همچنین جشن تکلیف دختران و جاری شدن خطبه عقد زوج‌های جوان بخشی از برنامه‌های اجرایی در بقاع متبرکه استان گلستان است.

بقاع متبرکه؛ جایی برای آرامش معنوی خانواده‌ها
برپایی عقد آسمانی ساده در حرم مطهر حضرت یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس

وی با اشاره به اینکه سال گذشته خطبه عقد حدود ۲۰ زوج جوان در جوار بقاع متبرکه استان جاری و ۲۰ نمایشگاه فرهنگی و شمیم خدمت دایر شد، افزود: اجرای این گونه برنامه‌ها نقش مهمی در حضور جوانان در بقاع متبرکه دارد و هر ساله تلاش داریم کیفیت معنوی و تنوع این برنامه‌ها مطابق با سلیقه روز جامعه ارتقا یابد.

بقاع متبرکه مامن آرامش مومنان

معاون اوقاف و امور خیریه گلستان با اشاره به استقبال سه تا چهار میلیون زائران از بقاع متبرکه استان در طول سال، گفت: به عنوان نمونه از ۲۸ اسفند پارسال تا ۱۴ فروردین امسال ۴۰۰ هزار نفر از امام‌زادگان و بقاع متبرکه استان بازدید کردند.

کوهساریان افزود: بقاع متبرکه به دلیل فضای معنوی برگرفته از اعتقادات مذهبی مردم به خاندان عصمت و طهارت و اهل بیت (ع) به عنوان چراغ راه بشریت، شاهد حضور اقشار مختلف جامعه از نقاط دور و نزدیک برای رسیدن به آرامش و صیقل دادن قلب‌هایشان هستند.

وی با تاکید بر تاثیر مثبت هیات‌های مذهبی در جذب بیشتر جوانان به بقاع متبرکه، بیان کرد: تلاش شده اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی در بقاع متبرکه با مشارکت هیات‌های مذهبی و آموزش و پرورش و مراکز آموزشی با محوریت کودکان، نوجوانان و جوانان باشد تا این قشر هم بتوانند از معنویت حاکم بر امام زادگان و بقاع بهره مند شوند.

معاون اوقاف و امور خیریه گلستان ادامه داد: پنج هیات مذهبی در صحن بقاع متبرکه استان گلستان فعال شده و ۲۰ هیات مذهبی هم در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های شاخص خود را در صحن بقاع متبرکه برگزار می‌کنند.

کوهساریان گفت: شرایط اسکان برای بازدید کنندگان با توجه به احداث اتاق و زائرسرا در پنج بقعه متبرکه آق امام آزادشهر، آستان امام زاده طیب روستای قرن آباد گرگان، امام زاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس، آرامگاه آصف بن برخیا (وزیر حضرت سلیمان) در روستای پاسنگ بالا گالیکش و زیارتگاه خالد نبی کلاله فراهم است.

وی افزود: بازدیدکنندگان و زائران با برپایی چادرهای مسافرتی در سایر بقاع متبرکه از جمله امام زاده عبدالله گرگان می‌توانند اسکان موقت داشته باشند.

وی گفت: سال گذشته در مجموع ۱۰ هزار زائر در بقاع متبرکه سطح استان گلستان اقامت کردند.

کوهساریان با قدردانی از خیران و مردم نوع دوست در ارائه کمک‌های نقدی و کالایی برای کارهای عمرانی و یا اجرای برنامه‌های مذهبی و پخت غذای نذری در بقاع متبرکه، بیان کرد: این کمک‌ها نقش خوبی در تکمیل و یا ایجاد زائرسرا در بقاع متبرکه و امام زادگان گلستان برای خدمات رسانی بهتر به بازدیدکنندگان دارد.

بقاع متبرکه؛ جایی برای آرامش معنوی خانواده‌ها

تاثیر معرفی امام‌زادگان در جذب جوانان به اماکن مذهبی

مدیر مرکز افق امام‌زاده یحیی بن زید(ع) گنبدکاووس هم با اشاره به اینکه از مجموع سه هزار امام‌زاده کشور حدود ۱۵ نفر شهید شدند، گفت: باید امام‌زادگان شهیدی مانند یحیی بن زید(ع) که در ۱۸ سالگی به شهادت رسید را بیشتر به جوانان معرفی کنیم.

حجت الاسلام وحید میردار افزود: امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به‌عنوان یکی از امامزادگان شاخص در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورد، یاد می‌شود.

طبق روایات، امامزاده یحیی بن زید(ع) در زمان یزید بن معاویه با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام کرد و شکست سختی به سپاه آنان وارد ساخت و بعد از آن عازم هرات و از آنجا به شهر جرجان مهاجرت کرد.

والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی این قیام وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ، یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.

وی بیان کرد: ایجاد هیات‌ مذهبی نوجوانان در محل امام زاده یحیی بن زید(ع)، همکاری با هیات فاطمیون و برپای مراسم معنوی اعتکاف و فراهم شدن فضایی برای درس خواندن نوجوانان در زمان امتحانات از جمله اقدامات مرکز افق برای افزایش ارتباط نسل امروز با امام زادگان است.

علاوه بر آن به اعتقاد کارشناسان روایتگری برخی از اتفاقات خوبی که به واسطه توسل جستن زائران به امام زادگان رخ داد در جذب بیشتر جامعه به حضور در این فضاهای معنوی موثر است که نمونه آن می‌توان به شفای «یگانه» فرزند سجاد داورزنی روحانی جوان گنبدی اشاره کرد.

این پدر جوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سال ۱۴۰۰ دختران دوقلوی من «یگانه و یکتا» به دنیا آمدند اما به دلیل مشکل ریه دکترها از سلامت یگانه قطع امید کردند اما توسل به امام زاده یحیی بن زید(ع) نتیجه داد و دخترم در سلامت کامل از بیمارستان مرخص شد.

داورزنی افزود: دکترها دخترم را جواب کرده بودند و گفتند اگر یک درصد هم خوب شود باید حداقل تا ۶ سالگی به طور دائم از کپسول اکسیژن استفاده کند دلم گرفت غروب پنجشنبه به امام زاده یحیی بن زید(ع) رفتم و تا صبح کنار ضریح ایشان ماندم و دعا کردم و بعد از آن هم طبق روال آن مدت برای پیگیری وضعیت دخترم به بیمارستان رفتم که پرستاران خبر از رفع خطر و بهبودی وی دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha