۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85473910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۱۶ هزار متر مکعب از تالاب انزلی لایروبی شد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85473910
۲۱۶ هزار متر مکعب از تالاب انزلی لایروبی شد

رشت- ایرنا- سرپرست معاونت دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه پروژه لایروبی تالاب انزلی تا پایان فروردین ماه ۴۱ درصد پیشرفت دارد، گفت: بخش عمده این پروژه در ارتباط با تالاب و ایمن سازی تردد شناورهای تفریحی و صیادی در آبراهه های تالابی است که تاکنون از حجم بالغ بر ۵۲۷ هزار متر مکعبی تعریف شده در این پروژه حدود ۲۱۶ هزار متر مکعب آن لایروبی شده است.

علی کوهساری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عملیات اجرایی لایروبی برخی از آبراهه ها و پهنه تالاب انزلی از مردادماه ۱۴۰۲ در راستای تعاملات شهر و بندر با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی اجرایی شده و مقرر است ظرف مدت ۱۸ ماه به انجام برسد.

وی گفت: طبق برآوردها ۳۱۱ هزار مترمکعب از پروژه لایروبی پهنه ها و آبراهه های تالاب بندرانزلی باقی مانده که این اداره کل عملیات اجرایی این پروژه را تا تکمیل نهایی ادامه خواهد داد. سرپرست معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: در نشست با ذینفعان تالابی و محیط زیست و مسئولان شهری، لایروبی برخی از آبراهه های تالاب در قالب این پروژه قرار گرفت.

۲۱۶ هزار متر مکعب از تالاب انزلی لایروبی شد

وی ادامه داد: با توجه به حجم زیاد ورودی و انباشت رسوبات از رودخانه های بالادست تالابی باید لایروبی آبراهه ها برای حفظ چرخه آبی تالاب و احیای آن به صورت مستمر ادامه داشته باشد و در حوزه های بالادست تالاب نیز عملیات آبخیزداری موثرانجام شود.

وی اضافه کرد: نخستین آبراهه ای که برای این پروژه تعریف شد مسیر آبی اتصال نهنگ روگا به پیربازار روگا بود که فاز اجرایی آن با استفاده از بیل های مکانیکی و با تخلیه رسوبات بر دیواره و اراضی مجاور آبراهه انجام پذیرفت.

وی عنوان کرد: بخش دیگر پروژه که لایروبی رودخانه نهنگ روگا است نیز با پیشرفت بالای ۹۰ درصد کمتر از یک ماه دیگر به پایان می رسد.

کوهساری یادآوری کرد: لایروبی آبراهه قدیمی جهت ایجاد دسترسی به پهنه شماره ۲ و ۱۶/۸ هکتاری تالاب انزلی نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

به گفته وی، لایروبی بخش هایی از رودخانه پیربازار روگا هم از فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده ضمن آنکه لایروبی بخش های کم عمق رودخانه سوسر روگا هم از برنامه های آتی این پروژه است.

وی با اشاره به آغاز عملیات لایروبی رودخانه شنبه بازار روگا از روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، گفت: این رودخانه در فهرست برنامه های لایروبی آبراهه های تالابی قرار نداشت اما با پیگیری مقامات شهری و شورای تامین شهرستان بندرانزلی پروژه لای و لجن برداری از این آبراهه که تقریبا فاقدچرخه آبی می باشد و از بالادست مسدود است و در واقع بسیاری از آبهای سطحی خیابانهای مجاور نیز به این رودخانه درون شهری می ریزد نیز در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان بیان کرد: پروژه لایروبی شنبه بازار روگا در حال حاضر متوقف گردیده و آغاز مجدد آن نیاز به مساعدت و همیاری بخش هایی از ارگانهای مختلف شهری دارد که درصورت آغاز همکاری ها این پروژه تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: پروژه های لایروبی محدوده آبی استحفاظی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در ۲ بخش حوضچه آرامش و کانال های دسترسی بندر به منظور ایمن سازی مسیر تردد کشتی های تجاری، نظامی و شیلاتی انجام می شود و سالانه باتوجه به رژیم رسوب گذاری حاکم بر محدوده بندری که بصورت عمده از تالاب و براساس جریانات آبی آن وارد حوضچه بندر می شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مترمکعب لایروبی برای حوضچه و کانال های دسترسی تعریف می شود.

سرپرست معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب تالابی وارد حوضچه آرامش بندر شده است تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۷۰ هزار مترمکعب در حوضچه و کانال دسترسی بندر لایروبی انجام گردید و طبق برنامه ریزی های انجام شده و پیش بینی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب لایروبی در محدوده حوضچه ها و کانال دسترسی بندر است تا بتواند پذیرای کشتی های طرح دریای خزر در کلیه اسکله ها و حوضچه های بندری باشد.

وی در مورد لایروبی بندر آستارا که مهرماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن به اتمام رسید نیز گفت: طبق قرارداد واگذاری ۴۰ ساله بندر آستارا به بخش خصوصی از زمان اتمام پروژه لایروبی با عمق مورد نظر، نگهداری و حفظ عمق ایمن برعهده شرکت بهره بردار قرار دارد که با حل مشکلات قراردادی این شرکت از سال گذشته لایروبی کانال دسترسی بندر با تجهیزات ملکی این شرکت حسب قرار داد فی مابین آغاز شده است.

وی عنوان کرد: با اتخاذ تمهیدات لازم شرکت بهره‌بردار عمق مناسب را در کانال دسترسی بندرآستارا ایجاد خواهد کرد. کوهساری تصریح کرد: عمده کشتیهای بزرگ متردد دریای خزر دارای طول ۱۴۰ متر با آبخور چهار و هشت دهم متر می باشند. لذا آبخور ایمن مناسب برای تردد کشتی های مذکور بین پنج تا پنج و سه دهم متر تعیین می شود تا بتوانند ترددی ایمن در این آبراهه ها داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha