ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به ۹۵۰ میلیون مترمکعب رسید

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه پارسال ۲۷۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به مبادی مصرف منتقل شد، اعلام کرد: ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به ۹۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش ایرنا، غلامعباس حسینی امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه در روز پایانی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار داشت: شرکت انتقال گاز ایران یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز با دارا بودن ۱۰ منطقه عملیاتی است که ۱۱ هزار نفر در این مجموعه مشغول کار هستند. مأموریت اصلی این شرکت پس از بخش بالادست و پالایشگاه‌ها، انتقال گاز به ورودی شهرها، صنایع و مصرف‌کنندگان کل کشور است.

وی افزود: همکارانم گاز طبیعی را از ۲۲ پالایشگاه گازی، مناطق نفت‌خیز و دو مخزن ذخیره‌سازی تحویل می‌گیرند و از طریق بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۹۱ ایستگاه تقویت فشار به ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه ورودی تحویل می دهند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تأکید بر اینکه ماموریت اصلی این شرکت رساندن پایدار، ایمن و بهره‌ور گاز به مبادی تحویل است، ادامه داد: به‌ این منظور تعمیرات اساسی ایستگاه‌ها وخطوط انتقال در فصل گرم سال انجام می‌شود تا ظرفیت کاملی برای گازرسانی در روزهای سرد سال داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: پارسال ۲۷۵ میلیارد مترمکعب گاز و ۱.۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ گاز طبیعی تحویل مبادی مصرف شد، البته با وجود این افزایش حجم انتقال گاز، کاهش سه میلیارد مترمکعبی کاهش مصرف بخش خانگی بودیم که به‌دلیل اقدام‌های بهینه‌سازی مصرف و توجه مردم محقق شد.

وی بیان کرد: در دو سال گذشته حدود ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر پیگرانی و ۳۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر هم نشت‌یابی خطوط انتقال گاز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران درباره ظرفیت انتقال گاز کشور و بیشترین حجم انتقال در سال ۱۴۰۲ گفت: ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور با بهره‌برداری ۶ ایستگاه تقویت فشار و حدود هزار کیلومتر خطوط جدید در سال ۱۴۰۲، به روزانه ۹۵۰ رسید؛ ۹ بهمن هم با انتقال ۸۵۵ میلیون مترمکعب بیشترین حجم انتقال گاز پارسال ثبت شد.

حسینی همچنین با اشاره به وقوع عملیات تروریستی در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: آن عملیات طوری برنامه‌ریزی شده بود که بتوانند شریان‌های اصلی گاز را از کار بیندازند و جریان گاز استان‌های تهران، اصفهان و بخشی از غرب کشور قطع شود اما همکاران من در مناطق عملیاتی توانستند به‌سرعت این توطئه دشمن را خنثی کنند و کمتر از ۳۲ ساعت خطوط آسیب‌دیده، عملیاتی شدند به‌طوری که بسیاری از مردم حتی متوجه وقوع این حادثه نشدند.

وی همچنین با اشاره به حمایت شرکت انتقال گاز ایران از دانش‌بنیان‌ها و ساخت بار اول گفت: تعمیر و ساخت قطعات مورد نیاز از سوی شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود و اکنون نیازی به واردات توربین از خارج کشور نداریم، در حالی که تعمیر توربین‌ها تا چند سال پیش خارج از کشور انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پایان اعلام کرد: درهای شرکت انتقال گاز بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان باز است و ما آماده همکاری همه‌جانبه با این شرکت‌ها و بخش خصوصی هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha