۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85472833
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

روایت گاردین از وقوع «سونامی دیپلماتیک» علیه رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به ادامه حملات صهیونیست‌ها به غزه و رشد خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری علیه فلسطینیان، نوشت: این امر سبب برانگیختن خشم جامعه جهانی شده و یک «سونامی دیپلماتیک» را علیه اسرائیل به‌راه انداخته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این روزنامه انگلیسی، اسرائیل به‌دلیل جنگ غزه و افزایش بی‌سابقه حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی با یک «سونامی دیپلماتیک» در جبهه‌های مختلف مواجه است.

در این میان، آمریکا ادعا کرده است که به دلیل پافشاری بنیامین نتانیاهو برای ادامه حمله به شهر رفح، ارسال تسلیحات سنگین به اسرائیل را متوقف می سازد. فشار در اروپا نیز برای ممنوعیت تجارت محصولات تولید شده در شهرک های اسرائیلی رو به افزایش است.

الکساندر دو کرو نخست‌وزیر بلژیک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به تازگی در همین زمینه اعلام کرد که اسرائیل به طور بالقوه ضمانت‌های حقوق بشر در اتحادیه اروپا را نقض کرده و از همین رو اروپا به دنبال آن است تا به کمک متحدان خود ممنوعیت تجاری علیه آن اعمال کند.

ترکیه نیز که از مدت‌ها پیش روابط پیچیده‌ای با اسرائیل داشته، ممنوعیت کامل تجارت با اسرائیل را اعلام کرده است.

در آمریکای جنوبی نیز شاهد هستیم که شماری از این کشورها از جمله کلمبیا و بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با تل آویو قطع کرده یا آن را کاهش داده اند.

اقدامات اسرائیل در جنگ غزه در دادگاه کیفری بین‌المللی و دادگاه عالی سازمان ملل نیز در حال بررسی است و این نهادهای جهانی تحقیق در مورد نسل‌کشی با شکایت آفریقای جنوبی را ادامه می دهند.

گاردین در بخشی دیگر از این مطلب یادآور شده‌است که به رغم ابراز حمایت گسترده بین‌المللی از اسرائیل پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، تهاجم علیه غزه، همراه با افزایش شدید خشونت‌های شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی، سبب شده تا ناامیدی نسبت به اقدام بجای نتانیاهو شدت یابد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بارها به صراحت نسبت به تداوم خشونت‌ها در کرانه باختری و حمله اسرائیل به رفح هشدار داده است.

اما تل آویو بی اعتنا در برابر فشارهای بین‌المللی، می گوید که به تنهایی خواهند جنگید؛ آن هم در شرایطی که به اذعان بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران این امر برای اسرائیل که با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه، پیامدهای زیادی به دنبال دارد.

یوسی مکلبرگ از اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در این خصوص گفت: آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است، درواقع انبوهی از موارد اسفناک زیادی است که سال ها در جریان بود.

مکلبرگ در ادامه افزود: موضعی که ترکیه در قبال اسرائیل در پیش گرفته بسیار شدیدتر از موضعی است که پس از حمله اسرائیل به ناوگان کمک‌های ترکیه به غزه در سال ۲۰۱۰ رخ داد. این تحلیلگر همچنین مواضع اخیر اروپا و آمریکا را نیز «واقعا بی سابقه» توصیف می کند.

این محقق اندیشکده چتم هاوس سپس تشریح کرد: خشونت شهرک نشینان اگرچه موضوع تازه‌ای می‌شود، دیگر بحث وارد فصل جدید می‌شود.

دلیا شایندلین مشاور سیاسی مستقر در تل آویو این هفته در مقاله‌ای برای روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: در حالی که تحرکات برای محکومیت اسرائیل تنها یک وضعیت بشمار می رفت، اما با تهدید ترکیه به ممنوعیت تجارت و اقدام آمریکا برای متوقف کردن ارسال تسلیحات سنگین، وضعیت وارد مرحله تازه‌ای شده است.

وی افزود: سرخوردگی بین‌المللی نسبت به اسرائیل از مدت‌ها پیش بر روی هم انباشته شده است. اسراییل رفتاری بیهوده از خود نشان داده و مانند کسی است که بی محابا و بدون احتیاط پیش می رود و به خود صدمه می زند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha