۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85472796
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پهنه آبی تالاب فصلی صالحیه در البرز میزبان ۱۲۰ گونه پرنده است

کرج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: اکنون پهنه آبی  تالاب فصلی صالحیه در محدوده شهرستان نظرآباد میزبان و محل زندگی حدود ۱۲۰ گونه پرنده است.

" مجید درگی" روز شنبه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر (۲۲ اردیبهشت ماه ) در گفت وگو با ایرنا افزود: همه ساله این تالاب میزبان پرندگانی مهاجری همچون پلیکان، لک لک سیاه، فلامینگو، حواصیل، اگرت، آنقوت، تنجه، اردک سبز، غاز خاکستری و درنای خاکستری است.

وی بیان کرد: تعدادی از پرندگان بومی استان البرز هستند که در اطراف تالاب صالحیه زیست می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: از سال ۲۰۰۶ میلادی روزی به نام روز جهانی پرندگان مهاجر در میان پرنده شناسان، پرنده نگران، فعالان حوزه حیات وحش و دوستداران طبیعت به فعالیت ها و برگزاری برنامه ها اختصاص یافته است که در واقع هدفشان جلب توجه همگان برای آشنایی و اهمیت نقش پرندگان وحشی، لزوم حفظ زیستگاه های پرندگان مهاجر و معرفی راهکارهایی برای حفظ این عناصر حیات است.

وی یادآورشد: امسال، برای اولین بار، روز جهانی پرندگان مهاجر بر اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر متمرکز است و نگرانی های مربوط به کاهش جمعیت حشرات را منعکس می کند.

درگی بیان کرد: حشرات منابع ضروری انرژی برای بسیاری از گونه های پرندگان مهاجر، نه تنها در طول فصول تولیدمثل بلکه در طول سفرهای طولانی شان هستند و تأثیر زیادی بر زمان، مدت و موفقیت کلی مهاجرت پرندگان می گذارند.

وی افزود: در طول مسیرهای مهاجرت، پرندگان به طور فعال در هنگام توقف در مزارع، جنگل ها، تالاب ها و زیستگاه های مختلف به دنبال حشرات هستند. زمان مهاجرت پرندگان اغلب مصادف با اوج فراوانی حشرات در مکان های توقف است؛ این همزمانی امکان تغذیه پرندگان را فراهم می کند تا ذخایر انرژی خود را قبل از ادامه سفر دوباره تامین کنند.

مدیرکل محیط زیست استان البرز ادامه داد: از بین رفتن و کاستی در جمعیت حشرات در مکان های تولید مثل پرندگان و در امتداد مسیرهای مهاجرتشان، بقا و رفاه پرندگان را تهدید می کند. تغییر یافتن یا در معرض خطر قرارگرفتن فضاهای طبیعی مانند جنگل ها و مراتع که به دلیل ابعاد گسترده کشاورزی، توسعه شهری و اثرات ناشی از آن، می تواند منجر به کاهش جمعیت حشرات شود.

وی افزود: آفتکش ها و علفکش هایی که برای محافظت از محصولات کشاورزی استفاده می شود به حشراتی که پرندگان برای غذا به آنها تکیه می کنند،آسیب می رسانند. کمبود حشرات غنی از انرژی و پروتئین می تواند مهاجرت و رشد پرندگان را مختل کند و منجر به ضعف سیستم ایمنی، کاهش موفقیت باروری و افزایش نرخ مرگ و میر برای پرندگان بالغ و جوجه های آن شود.

درگی بیان کرد: پرندگان نقش مهمی در گرده افشانی و کنترل آفات دارند و کمبود حشرات باعث اختلال در عملکرد این اکوسیستم می شود؛ جمعیت بیش از حد برخی حشرات در نبود شکارچیان طبیعی مانند پرنده ها، می تواند باعث شیوع بیماری شود که به سلامت گیاهان و کشاورزی آسیب می رساند.

تالاب صالحیه به وسعت حدود ۴۸ هزار هکتار حدود ۱۶ هزار هکتار آن در استان البرز قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha