استقبال بلژیک، دانمارک و اسپانیا از رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین

تهران- ایرنا- سه کشور اروپایی بلژیک، دانمارک و اسپانیا از رای مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین‌المللی و توصیه به بازنگری شورای امنیت در تصمیم قبلی خود در این زمینه استقبال کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، حجه لحبیب وزیر خارجه بلژیک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما از تهیه‌کنندگان این قطعنامه درباره وضعیت فلسطین در سازمان ملل بوده و به آن رای مثبت دادیم.

وی افزود: پیامی که بلژیک در این رابطه فرستاده، روشن است. فلسطین باید جایگاه کاملی در نهادهای بین‌المللی داشته باشد. این مساله گامی مهم بسوی راه حل دو دولتی و یک روند معتبر صلح است.

از سوی دیگر، لارس لوکه راسموسن وزیر خارجه دانمارک در ایکس نوشت: امروز صدای قوی‌تر در سازمان ملل به فلسطین دادیم. امیدوارم که این قطعنامه سرچشمه امید برای آینده مردم فلسطین در این دوران تاریک باشد.

وی همچنین وعده داد که دانمارک به حمایت خود از راه حل دو دولتی ادامه خواهد داد.

خوزه مانوئل آلبارس وزیر خارجه اسپانیا نیز در ایکس نوشت که کشورش «از تهیه‌کنندگان این قطعنامه بوده و به همراه ۱۴۲ کشور دیگر به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای مثبت داد.»

در همین حال، جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: چهار کشور اروپایی اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و مالت قصد دارند فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسند.

پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل روز جمعه با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو در سازمان ملل است اما سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند. این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

با این وجود، مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه در نشست اضطراری خود به بررسی پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل پرداخت.

این قطعنامه هر چند فلسطین را به عضویت کامل در سازمان ملل در نمی‌آورد اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha