۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 5532
کد خبر: 85471936
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پرندگان مهاجر، میهمانان فصلی تالاب‌های قزوین

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبر: 85471936
پرندگان مهاجر، میهمانان فصلی تالاب‌های قزوین

قزوین - ایرنا - ۲۲ اردیبهشت ماه روز جهانی پرندگان مهاجر نام گذاری شده است، پرندگانی که سالانه اقصی نقاط کشورمان میزبان آنها بوده و در عین حال نیز قزوین، به ویژه تالاب الله آباد آن یکی از زیستگاه های همیشگی این پرندگان مهاجر در نیمه دوم سال است.

به گزارش ایرنا، از سال ۲۰۰۶ به بعد همه ساله دومین شنبه از ماه می (اردیبهشت) و اکتبر (مهرماه)، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده، روز جهانی پرندگان امسال با شعار "حفاظت از حشرات، حفاظت از پرندگان" که با توجه به اهمیت حشرات به عنوان منبع اصلی تغذیه بسیاری از این نوع پرندگان، نام گرفته است.

اغلب مسیر سفر پرندگان مهاجر دارای یک الگوی ثابت است و شناسایی این مسیر می تواند به انجام اقدامات لازم برای سهولت سفر و کاهش آسیب ها و موانع سفر این پرندگان کمک کند.

براین اساس رامین رمضانی، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین در گفت و گویی با ایرنا به سوالاتی درباره پرندگان مهاجر به این پاسخ داده است.

پرندگان مهاجر، میهمانان همیشگی تالاب های قزوین

ایرنا. اساسا نامگذاری یک روز به نام پرندگان مهاجر چه اهمیتی دارد؟

پرندگان مهاجر ارتباط ما با سیاره‌ زمین، محیط زیست، حیات وحش و یکدیگر را به ما یادآور می‌شوند و با مهاجرت‌های فصلی خود چرخه‌های طبیعی را گوشزد می‌کنند.هدف از این نامگذاری و برنامه‌هایی که به این مناسبت تدارک دیده می‌شود تاکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است، برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه سازی مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر می‌باشد.

ایرنا. پرندگان مهاجر در چه مناطقی دیده می شوند؟

پرندگان مهاجر در شهرها، پارک‌ها و حیات خلوت‌ها، جنگل‌ها، کوه‌ها، تالاب‌ها و در خط ساحلی دریاها و دریاچه‌ها دیده می‌شوند، آنها تمام این زیستگاه‌ها را به هم پیوند می‌دهند، نکته مهم اینکه پرندگان مهاجر ارتباط ما با سیاره‌ زمین، محیط زیست، حیات وحش و یکدیگر را به ما یادآور می‌شوند و با مهاجرت‌های فصلی خود چرخه‌های طبیعی را به ما گوشزد می‌کنند.

در عین حال، پرندگان مهاجر عامل حیاتی مهم برای عملکرد اکوسیستم‌ها نیز محسوب می شوند و زندگی روی زمین را از طریق پراکندن دانه‌ها، گرده‌افشانی، کنترل آفات و دیگر موارد اکولوژیک پایدار می‌سازند، همچنین این پرندگان فواید اقتصادی زیادی از جمله گردشگری، تحقیق و آموزش و فعالیت سرگرم‌ کننده را برای محیط پیرامونی فراهم می‌آورند و نقش برجسته‌ای در فرهنگ ما نیز بازی می‌کنند؛ الهام‌ بخش به هنر و اعتقاداتمان هستند و باعث ایجاد ارتباط بیشتر ما و طبیعت می‌شوند.

ایرنا. در قزوین کدام مناطق مقصد مهم پرندگان مهاجر به شمار می روند؟

پرندگان مهاجر در ابتدای پاییز از سیبری و مناطق سردسیر به ایران و استان قزوین مهاجرت می کنند و با سردتر شدن هوا به مناطق جنوبی کشور سفر می کنند و در ابتدای فصل بهار همین مسیر را بر می گردند، در قزوین تالاب الله آباد، سدها و رودخانه های استان پذیرای پرندگان مهاجری است که از عرض های جغرافیایی گرمتر به سمت شمال مهاجرت می‌کنند، تالاب الله آباد به عنوان مهمترین فرودگاه و استراحتگاه پرندگان مهاجر استان به شمار می رود و اخیرا دریاچه سد نهب نیز مورد استقبال و توجه گونه های مهاجر آبزی قرار گرفته است.

پرندگان مهاجر، میهمانان همیشگی تالاب های قزوین

ایرنا. چه گونه هایی از پرندگان به قزوین مهاجرت می کنند؟

در کشور ما بیش از ۵۰۰ گونه پرنده شناسایی شده که در قزوین حدود نیمی از این گونه ها به ثبت رسیده اند، از میان گونه های مهاجر و بومی قزوین حدود ۱۵۰ گونه مهاجر شامل گونه های آبزی و خشکیزی هستند.

گونه هایی مثل انواع حواصیل، اگرت، آبچلیک، تلیله، کفچه نوک، فلامینگو، پلیکان، لک لک، اردک سرسبز، چنگر، خوتکا، آنقوت، چوب پا، پرستوی دریایی، کاکایی و بسیاری دیگر به عنوان پرندگان آبزی مهاجر زمستان گذران به استان قزوین مهاجرت و بعضا زاد آوری و تولید مثل هم می کنند.

ایرنا. چه تهدیداتی برای این پرندگان در استان وجود دارد؟

گزارش وضعیت گونه‌ پرنده‌های مهاجر که توسط کنوانسیون گونه‌های مهاجر منتشر شده، نشان می‌دهد که جمعیت پرندگان مهاجر در مقیاس جهانی کاهش قابل توجهی داشته است، تهدیدهایی که پرندگان مهاجر با آن روبرو می‌شوند متعدد، متفاوت و گسترده هستند، از مشکلات محلی مانند شکار، مسموم‌سازی و آلودگی تا عوامل جهانی مثل از بین رفتن زیستگاه ها در مقیاس بزرگ و اثرات مخرب و منفی تغییرات آب و هوایی است.

ایرنا. در قزوین برای مقابله با تهدیدات برای پرندگان مهاجر چه اقداماتی انجام شده است؟

پرندگان مهاجر عامل حیاتی برای عملکرد اکوسیستم‌ها هستند و زندگی روی زمین را از طریق پراکندن دانه‌ها، گرده‌افشانی، کنترل آفات و دیگر موارد اکولوژیک پایدار می‌سازند.

تالاب الله آباد در حال حاضر به عنوان منطقه شکار ممنوع به شمار می رود و در عین حالی نیز اقداماتی برای ارتقا سطح آن به پناهگاه حیات وحش توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین به انجام رسیده است.

ایرنا. سخن آخر.

ارتباط بوم‌ شناختی برای پرندگان مهاجر ضروری است این روابط شامل استراتژی‌های پیچیده مهاجرت پرندگان در طول مسیر برای توقف‌های ضروری جهت تجدید قوا، تولید مثل و تغذیه در طول چرخه زندگی‌شان است، آنها از طریق شبکه‌ مکان‌ها سفر می‌کنند و مهم است مسیر مهاجرت پرندگان بدون مانع باشد، بنابراین لازم است کشورهایی که در مسیر مهاجرت پرندگان هستند، اقدامات حفاظتی را برای برطرف کردن تهدیدها انجام دهند و از پرندگان در طول مسیر سفرشان حمایت کنند.

در این روز می‌توان انتظار داشت که سازمان های رسمی و تشکل‌های مردم نهاد در سراسر دنیا، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود، بر طرف کردن تهدیدهایی که پرندگان با آن مواجه هستند و درک اهمیت بوم‌شناختی آنها یک همکاری بین‌المللی را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha