به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری جشنواره ملی سرود فجر سهشنبه- ۱۸ اردیبهشتماه- با حضور امیرحسین سمیعی؛ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی؛ مدیر دفتر سرود و دبیر و حسین صیامی؛ دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر با تشریح چگونگی مرحله پایانی و اختتامیه این رویداد در سالن جلسات اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
تقویت سرود به شیوه آکادمیکتر
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهارداشت: تقویت سرود به شیوه آکادمیکتر، هدف اصلی این نهاد است. حمایت از گروههای کُر و آکاپلا نیز در راستای تقویت سرود انجام میشود. در این دوره در تلاش هستیم در حوزه آموزش، کشف استعدادها و کیفیت اجراها، شاهد رویدادهای قابل توجهی در این حوزه باشیم.
امیرحسین سمیعی با اشاره به سفرهای استانی گفت: این سفرها از هفته گذشته با همراهی مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ آغاز شده و در این سفرها با سرپرستهای گروههای سرود در استانها ارتباطات بیواسطه شکل گرفته، نشستهایی برگزار و استعدادهای جدیدی در این حوزه بررسی و شناسایی شدند و برای ایجاد شرایط ارائه آثارشان در قابهای رسانهای و موارد اجرای صحنهای حمایت صورت خواهد گرفت و تقویت گروههای سرود، کُر و آکاپلا در استانها مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: ما در بعضی استانها همچون فارس مربیان تکنیکی و خوبی داریم. برنامهریزی میشود که آنها به استانهای همجوار نیز خدماتی را ارائه کنند و ما از این ظرفیت بینصیب نمانیم.
سمیعی درباره جشنواره سرود ملی فجر بیان کرد: در این جشنواره، تصورمان بر این است که ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسد اما اتفاقی که از لحاظ تکنیک و ارتقای سطح کیفی شاهد خواهیم بود، شاید ما بارقههایش را یک سال دیگر ببینیم، اتفاقی که در حوزه آموزش در دفتر سرود در حال تدوین است، ابدا نباید مسیر زودبازدهی را برای آن ترسیم کنیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: مقوله سرود، همافزایی ظرفیتهای مردمی است. در تاریخچه سرود هم اگر نگاه کنید، سرودهای انقلاب را میبینید و به خاطر میآوردید که همه از جوششهای مردمی سرچشمه گرفتند.
نظارت بر محتوای آثار سرودها
سمیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه نظارت کیفی و محتوایی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سرودهای تولیدشده توسط نهادهای مختلف بیان کرد: مبنای موضوع سرود بیشتر تحت نهادهایی انجام میشود که آنها سیستمهای نظارتی مشترکی دارند.
وی افزود: محورهای محتوایی سرود به گونهای است که اگر ما صحبت بحث کیفی داریم، ارتقای بخش ادبی و موسیقی را مدنظر قرار میدهیم اما در حوزهای که باید تصمیمگیری نظارتی انجام شود، بعضی از آنها خودجوش است که باید سنجیده شود که در ادامه آنها به یک جریان جشنوارهای میرسد و در جشنوارههای ما بررسی میشود. اگر قابل اجرا باشد، اجرا می شود و اگر قابل اجرا نباشد، به صحنه نمیرسد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هر نهادی همچون صداوسیما و حوزه هنری مدیریت و سیستم نظارتی خاص خود را دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هماهنگی بیشتر در نظارتهای کمی و کیفی ورود خواهد کرد و برنامههایی در این حوزه در نظر گرفته است.
انتقاد از ساختار فعلی سرود
سمیعی با اشاره به همسو نبودن نهادهای متولی سرود در برگزاری رویدادهای مرتبط با آن گفت: من همیشه منتقد شرایط و ساختار سرود از آنچه که میدیدم، بوده و هستم. سرود که یک اتفاق بسیار موثر است و میتواند در قالبهای محتوایی مختلف ایفای نقش داشته باشد و بسیار موثرتر از این باشد اما در یک سردرگمی قرار گرفته چون مراجع تولیدکننده سرود هم زیاد است اما یک نکتهای را در نظر داشته باشیم، اگر من اینجا صحبت انتقادی نمیکنم، به این دلیل است که جشنواره مرکب حرکت است نه مقصد حرکت.
وی افزود: ما در این نشست صحبت از مبنای آکادمیک میکنیم. خلاء آن را حس میکنیم، در دهه ۶۰ ما بهترین گروههای سرود را در آموزش و پرورش داشتیم، چه اتفاقاتی افتاد و چه تغییراتی در این نهاد رخ داد که ما دیگر شاهد آن پوشش حرفهای و اصلی سرود توسط آموزش و پرورش نیستیم؟مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: پس ما با محور قراردادن گروههای آکاپلا و کُر در تلاش هستیم بدنه سرود را ترمیم کنیم. این جشنواره را خاصتر و با مقولههای آموزشی برگزار میکنیم و توجه و تاکید ما گروههای کُر هستند که تاکنون جشنوارهای در حوزه سرود با این رویکرد در کشور برگزار نشده است؛ ما عقیده داریم که کروه کُر مبنای گروههای حرفهای سرود هستند. این ظرفیتها باید میان گروههای کُر دانشآموزی و حرفهای است. با این رویکرد جشنواره سرود فجر را برگزار میکنیم و نمیخواهیم فضا را پر از تشتت آرا بکنیم.
ثبتنام ۸۰۰ گروه در جشنواره سرود فجر
حامد جلیلی؛ مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهارداشت: فراخوان جشنواره ملی سرود فجر مهرماه سال گذشته منتشر شد و تا پایان مهلت فراخوان و با چند روز تمدید، حدود ۸۰۰ گروه در این رویداد ثبتنام کردند و تیم انتخاب ۸۱ گروه را برای مرحله داوری انتخاب کردند.
وی گفت: از این ۸۱ گروه که در چهار منطقه و استان کشور؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران به رقابت پرداختند، ۳۰ گروه به مرحله پایانی رسیدند.
جلیلی افزود: بعد از پایان مرحله دوم که داوری گروهها بود، مرحله راهبری آغاز شد و قرار است که این ۳۰ گروه با گروههایی که آثار غیرکُر و آکاپلا دارند با ارکستر زنده در مرحله پایانی رقابت کنند. کارها در حال انجام و آمادهسازی است و در مرحله تنظیم آثار برای گروههای ارکستر هستیم. بنابر دلایلی از این ۳۰ گروه به ۲۹ گروه رسیدیم که ۲۰ گروه سرود، ۶ گروه کر و سه گروه آکاپلا هستند.
دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر بیان کرد: طبق برنامهریزی و هماهنگی انجام شده با بنیاد رودکی، روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تیرماه مرحله داوری بخش پایانی و ۱۴ تیرماه اختتامیه جشنواره برگزار میشود.
وی با اشاره به همکاری کانونهای فرهنگی هنری مساجد در جشنواره سرود فجر گفت: این کانونها، ۶ هزار گروه سرود دارند که در فراخوان نیز از ظرفیت بهرهمند شدیم و گروههایی که در جشنواره شرکت کردند، گروههایی هستند که در کانونهای فرهنگی هنری مساجد عضو هستند.
جلیلی گفت: در حوزه آموزش و پرورش هم جامعه هدف دفتر سرود، مدارس است و سرود باید از مدارس آغاز شود. مذاکراتی در این حوزه انجام شده و بر اساس دستورالعملهای آموزشی که در دفتر سرود انجام گرفته، قرار است برنامههای آموزشی برای آموزش تخصصی سرود در مدارس و برای مربیان پرورشی برگزار شود که امیدوارم این موضوع در قالب یک تفاهمنامه ادامه پیدا کند.
جوایز گروههای برگزیده
مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جوایز نخستین جشنواره ملی سرود فجر گفت: جوایز یکسان و در یک سطح برای گروههای برگزیده تعیین شده که علاوه بر تندیس جشنواره، جایزه نقدی و یک لوح تقدیر به آنها اهدا میشود. همچنین به جز جوایز بخش رقابتی، جایزهای به نام «رویش» طراحی شده که در قالب ویژهای به گروههای سرودی که در حوزه آموزش فعالیت داشتند، اهدا میکنیم. در صورت امکان از سال آینده میزبان گروههای بینالملل در این رویداد خواهیم بود.
جلیلی با اشاره به حمایت از گروههای سرود برگزیده افزود: ۸۱ گروهی که به بخش رقابتی رسیدند، گروههای زنده و فعال هستند و به حمایت هم نیاز ندارند اما هدف اصلی ما حمایت گروههایی است که استعداد ویژه دارند اما امکانات آنها در حد صفر است. اگر حمایت خود را به سمت این گروهها سوق دهیم از سالهای آینده استعدادهای بیشتری را از کل کشور جذب خواهیم کرد.
دبیر جشنواره سرود ملی فجر بیان کرد: ما تلاش کردیم در این جشنواره همه نهادها را همسو کنیم اما متاسفانه یک مقدار سلیقه شخصی باعث شد که برخی با ما همراهی نکنند و تنها مجموعه رسانهای نهضت سازمان تبلیغات اسلامی با جشنواره همکاری میکند و امیدوارم بتوانیم در سایه وحدت همدلی اتفاق خوبی را برای سرود رقم بزنیم.
نظر شما