فرار «مگس»؛ میخی بر تابوت پارلمان اروپا؟
عکس آرشیوی است.

تهران- ایرنا- گسترش سایه ناامنی در فرانسه با وجود برقراری بالاترین سطح امنیتی در این کشور، پرسش‌ها در مورد اولویت‌های فرانسویان و دیگر شهروندان قاره سبز را برای شرکت در انتخابات پیش‌روی پارلمان اروپا به سرفصل تحلیل‌ها و نظرسنجی‌ها تبدیل کرده و زنگ خطر پیروزی احزاب راست افراطی که خود از مخالفان سرسخت این اتحادیه هستند را بلندتر از همیشه برای سیاستمداران اروپایی به صدا درآورده است.

به گزارش ایرنا، در پس فضای رسانه‌ای پُر زرق و برقی که دولت و رسانه‌های فرانسه از تکرار شرایط مطلوب اقتصادی این کشور به عنوان بهترین کشور اروپایی سال‌های اخیر برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی ترسیم می‌کنند و یا جزئیات و حواشی که از اخبار ورزشی مرتبط با بازی‌های المپیک پاریس به تصویر می‌کشند، روح حاکم بر گزارش‌ها، از تاثیر منفی گسترش حس ناامنی بر نتایج انتخابات خردادماه پارلمان اروپا که کرسی‌های این نهاد را در استراسبورگ فرانسه تعیین می‌کند، خبر می‌دهد.

۱۱ بهمن ۱۴۰۲: «ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه در راستای آنچه نگرانی از تهدیدات تروریستی در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام کرد، از کاهش حدود ۵۰ درصدی تعداد تماشاگرانی که می‌توانند افتتاحیه این رویداد را در کنار رود سن به نظاره بنشینند، خبر داد».

۶ فروردین ۱۴۰۳: «کاخ الیزه در پی حمله تروریستی در نزدیکی مسکو و در آستانه المپیک پاریس، سطح هشدار تروریسم در فرانسه را به بالاترین سطح افزایش داد».

همان روز: «امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از تلاش داعش برای انجام چندین عملیات تروریستی در خاک کشورش پرده برداشت».

۱۲ فروردین ۱۴۰۳: «آلمان و فرانسه در تامین امنیت جام قهرمانی فوتبال اروپا و بازی‌های المپیک پاریس با یکدیگر همکاری امنیتی و ضدتروریستی می‌کنند».

۲۵ فروردین ۱۴۰۳: «دولت فرانسه اعلام کرد که برای تامین امنیت پاریس در جریان برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، از ۲ هزار نیروی پلیس خارجی در کنار ۴۵ هزار نفر از نیروهای پلیس خود استفاده می‌کند».

اینها همگی از بگیر و ببندهایی حکایت دارند که به نظر می‌رسد برآیند آن‌ها نه تنها شرایط مطلوبی رقم نزده، بلکه نتیجه عکس داده است. به عنوان نمونه، در ماه‌های گذشته می‌توان به چندین رویداد امنیتی فراتر از انتظار از جمله حملاتی که در مدارس فرانسه رخ داد و در راس همه، به حمله چند روز پیش چهار تبهکار مسلح به یک خودرو حامل زندانیان در اَنکَرویل (Incarville) واقع در شمال فرانسه اشاره کرد.

واقعه اخیر که به کشته شدن سه پلیس، زخمی شدن چند ژاندارم و فرار محمد امرا (Mohamed Amra) سارق و قاچاقچی سابقه‌دار ۳۰ ساله با نام مستعار مگس (La Mouche) منجر شد، فرانسویان و به دنبال آن شهروندان قاره سبز را بیش از پیش به فکر تغییر معادلات سیاسی در این قاره انداخته است؛ و چه راهی نزدیک‌تر از انتخابات پیش‌روی پارلمان اروپا که برآیند آن دامن کمیسیون اروپا را نیز خواهد گرفت.

سایه انتخابات ۲۰۲۴ استراسبورگ بر پروژه اروپای واحد

▲ محمد امرا (Mohamed Amra) سارق و قاچاقچی سابقه‌دار با نام مستعار مگس (La Mouche)

در همین پیوند روزنامه لو فیگارو با استناد به نتایج نظرسنجی‌های جدید، نوشت: انتخابات ۲۰۲۴ پارلمان اروپا از ۶ تا ۹ ژوئن (۱۷ تا ۲۰ خرداد) در ۲۷ کشور عضو و جهت تعیین ۷۲۰ نماینده برای یک دوره پنج ساله جدید برگزار می‌شود و رای‌دهندگان نمایندگان خود را برای دهمین دوره قانونگذاری پارلمان اروپا انتخاب می‌کنند تا جانشین مجلس نهم شوند.

انتخاباتی که بر اساس تحلیل این روزنامه پرشمارگان، از سال گذشته میلادی پیش‌بینی‌ها از افزایش قدرت احزاب راست افراطی نشان دارد و نتایج انتخابات امسال نیز دنباله‌رو موفقیت‌های اخیر انتخاباتی این احزاب در کشورهایی همچون هلند، ایتالیا، فنلاند و سوئد خواهد بود.

لو فیگارو با طرح این نکته که نتیجه انتخابات پارلمان اروپا می‌تواند ساختار کمیسیون آینده اروپا را تعیین و اورسولا فون در لاین را به عنوان رئیس کمیسیون تجدید یا جایگزین کند، بهبود شرایط اقتصادی، حمایت از اوکراین برای مبارزه با روسیه و پذیرش ورود نهایی این کشور به اتحادیه اروپا، موضوع تحریم‌ها علیه مسکو، راهبردهای دفاعی، سیاست‌های حوزه انرژی، پیمان مهاجرتی، سیاست مشترک کشاورزی و گسترش اتحادیه اروپا را از جمله مواردی برشمرد که در دستور کار اعضای جدید پارلمان اروپا قرار خواهد گرفت.

البته لازم به یادآوری است که این اولویت‌ها در فضایی مطرح شده است که کشورهای عضو این اتحادیه به تازگی بسته اصلاحات گسترده در قوانین مهاجرتی این اتحادیه را تصویب کردند که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۶ نظارت بیشتری بر مرزهای عضو اتحادیه اعمال می‌شود. موضوعی که همواره در راس خواسته‌های پوپولیست‌ها مطرح شده است و رهبران احزاب راست افراطی اروپا به شکلی مستمر اعمال محدودیت‌ها برای ورود مهاجران و پناهندگان به ویژه مسلمانان را خواستار شده‌اند و به روایتی قانون جدید را یک پیروزی تاریخی برای خود می‌دانند.

این روزنامه پرشمارگان در تحلیل دیگری، به کشته شدن سه مامور پلیس فرانسه در جریان حمله به خودروی ون زندانیان اشاره و آن را به کشته شدن یک مامور پلیس در جریان شورش‌های مرگبار کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام که از قلمروهای فراسرزمینی فرانسه هستند، ارتباط داده و می‌نویسد: کمتر از یک ماه مانده به انتخابات پارلمان اروپا، زمان متوقف شده ... و در کمتر از ۲ روز، فرانسه بار دیگر در بحران امنیتی فرو رفته است. رویدادهای غم‌انگیزی که مسائل امنیتی را به خط مقدم رای اروپا سوق می‌دهد، همانطور که در آخرین نظرسنجی اودوکسا-بکبون (Odoxa-Backbone) برای این روزنامه فاش شد.

بر اساس این گزارش و نظرسنجی مورد اشاره، امنیت به جایگاه سوم در میان موضوعاتی ارتقاء یافته است که بر رای فرانسوی‌ها (۳۵ درصد) تاثیر می‌گذارد؛ رقمی که افزایش ۹ درصدی را از سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲) تاکنون نشان می‌دهد و همگامی آمارهای این حوزه با پیشتازی نامزدهایی همچون جردن باردلا از حزب راست افراطی «مجمع ملی» را در نتایج نظرسنجی‌های اخیر به شکلی شفاف و هماهنگ توضیح می‌دهد.

سایه انتخابات ۲۰۲۴ استراسبورگ بر پروژه اروپای واحد

شرایطی که می‌توان آن را برگ برنده‌ای برای نامزدها و گزینه‌های انتخاباتی احزاب راست افراطی تعبیر کرد؛ چهره‌های ناسیونالیستی که به دنبال ارتباط دادن نگرانی‌های اجتماعی و اقتصادی، آشوب‌ها، ناآرامی‌ها و حتی اعتراض‌های مدنی به موضوع مهاجرت هستند تا از این طریق دامنه حضور پناهجویان و مهاجران به خاک قاره سبز را با اسم رمز ملی‌گرایی و با پرچمداری پوپولیست‌های افراطی همچون مارین لو پِن، جردن باردلا و اریک زمور در فرانسه و جورجیا ملونی و ماتِئو سالوینی در ایتالیا تنگ‌تر کنند.

موضوعی که روزنامه گاردین نیز هفته گذشته با ارایه تحلیلی به آن اشاره و یادآوری کرد که احزاب راست افراطی در صورت پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا می‌توانند به تقویت احزاب ملی‌گرا در این قاره کمک کنند و کاهش اکثریت احزاب میانه‌رو و چپ‌ها، می‌تواند پیامدهایی به دنبال داشته باشد. بر اساس این گزارش، احزاب راست افراطی و محافظه‌کار تندرو ممکن است در ۹ کشور اتحادیه اروپا از جمله اتریش، فرانسه و هلند بیشترین کرسی را بدست آورند و در کشورهای دیگر مانند آلمان، اسپانیا، پرتغال و سوئد دوم یا سوم شوند.

این روزنامه انگلیسی در تحلیل مورد اشاره، با بیان اینکه احزاب راست افراطی اروپا همچون «مجمع ملی» فرانسه، «آلترناتیو برای آلمان»، «حزب آزادی اتریش» و «ولامس بلانگ» بلژیک در مسیر پیروزی قرار دارند و گمانه‌زنی‌ها حاکی است که این احزاب بین ۵۹ تا ۸۵ کرسی پارلمان اروپا را بدست می‌آورند، تاکید دارد که پیش‌بینی به قدرت رسیدن راست افراطی، گمانه‌زنی‌ها در مورد چرخش شدید پارلمان اروپا به سمت راست را بیشتر کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به طور بالقوه طرح‌های کلیدی این اتحادیه را به خطر اندازد.

حال اگر با این پیش‌زمینه، حوادثی که بذر ناامنی و بحران امنیتی را در اروپا می‌کارند و دستاویزی برای پیشبرد اهداف احزاب راست افراطی این قاره می‌شوند را بار دیگر مرور کنیم، آنچه قابل درو خواهد بود، گسترش تفکر پوپولیستی در قاره سبز است. موضوعاتی همچون فرار جنجالی مگس که بار دیگر بحران امنیتی را در امنیتی‌ترین حالت فرانسه - که به بهانه میزبانی شایسته المپیک ۲۰۲۴ شکل گرفته است - به موضوع داغ رسانه‌های این کشور تبدیل و دست نامزدهای ناسیونالیست را برای سفت‌تر کردن کمربند مهاجرتی بازتر و مسیر آن‌ها را برای راه‌یافتن به پارلمان اروپا هموارتر کرد.

در این میان هرآنچه که بر تصمیم فرانسویان اثر بگذارد، بی‌تردید به دلیل نقش بی‌بدیلی که پاریس در فضای سیاسی اروپا ایفا می‌کند و تاثیر عمیقی که همواره در معادلات این قاره می‌گذارد، خواهد توانست الگویی پویا برای دیگر شهروندان قاره سبز تلقی شود و مسیر نخستین انتخابات پارلمان اروپا پس از برگزیت را به یک رویداد تاریخی برای حضور موثرتر پوپولیست‌ها تبدیل کند.

اما نکته قابل تامل در صورت پیروزی گسترده نامزدهای احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا، دیدگاه‌های پیدا و پنهان آن‌ها به همین نهاد اروپایی است؛ پوپولیست‌هایی که به شکل علنی بارها مخالفت خود را با اتحادیه اروپا در قالب‌هایی همچون فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) تکرار کرده‌اند و تقویت جایگاه و افزایش کرسی‌هایشان در این نهاد، چه بسا آغازی بر پایان حاکمیت پارلمان اروپا و میخی بر تابوت آن باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha