۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵
کد خبرنگار: 5302
کد خبر: 85373021
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آیین اختتامیه بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار شد

قم- ایرنا- آیین اختتامیه بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه روز پنجشنبه در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفاء قم با سخنرانی آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سبحانی دراین آیین گفت:‌ ملزومات و نیازهای لازم به منظور هدفمندسازی پژوهش‌ها و جلوگیری از انجام پژوهش‌های غیرهدف دار و تکراری در حوزه‌های علمیه ایجاد شود.

وی همچنین بر ایجاد مرکزی مشخص و معین به منظور چاپ و انتشار پایان نامه های پژوهشی در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: این مرکز باید پژوهش‌های انجام شده را پس از چاپ، در اختیار علاقه‌مندان، پژوهشگران و افراد جامعه قرار دهد تا از آن به نحو مطلوب استفاده و بهره برداری صورت گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه قلم و پژوهش در خلق آثار مورد نیاز جامعه توسط علمای گذشته و همچنین اندیشمندان عصر حاضر، بیان کرد: پژوهش‌های حوزوی باید هدفمند باشد و در این پژوهش ها، پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: درآموزه های اسلامی و زیست انسان ها قلم و پژوهش از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مرجع تقلید از ظرفیت قلم و نوشتار در ثبت ۱۷ تمدن بشری یاد کرد و افزود: ارزش و جایگاه این دو مقوله تا به آنجاست که در صورت فقدانشان، دیگر امکان انتقال تمدن‌های گذشته به جوامع دیگر میسر نمی‌شد.

آیت الله سبحانی اضافه کرد: در حدیثی آمده است که صدای قلم نیز در نزد خداوند دارای ارزش است و کسانی که در راه خدا با قلم و نوشتن و پژوهش، جهاد می‌کنند، در نزد بارتعالی دارای ارزش و جایگاه رفیع هستند.

وی ادامه داد: مسلمانان بویژه شیعیان در دانستن اهمیت قلم و نوشتن پیشتاز هستند به طوری که امام علی(ع) و شاگردانشان که به عنوان افتخارات شیعه محسوب می‌شوند، همیشه قلم به دست و در نوشتن پیشتاز و فعال بودند و این امر در در خصوص دیگر معصومان نیز صدق می‌کند.

دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه نیر دراین آیین با اشاره به ارسال آثار از ۱۱ کشور جهان به دبیرخانه همایش، گفت: آثار ارسالی به این همایش نسبت به سال ۱۴۰۱ از رشد ۳۵ درصدی برخوردار بوده‌است.

حجت الاسلام سید حمید جزایری تاکید کرد: امسال از کشورهای هند، نیجریه، کنگو، کنیا، عراق، سوریه، افغانستان، تونس، پاکستان، الجزایر و بوسنی به دبیرخانه جشنواره کتاب سال حوزه آثاری ارسال شده‌است.

وی با اشاره به اینکه از کل آثار ارسال شده یک‌هزار و ۲۸۴ اثر از طلاب ایرانی و ۱۰۳ اثر از طلاب خارجی است، گفت: اکثر آثار به زبان فارسی است و آثاری نیز از برخی زبان های دیگر به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه رسیده‌است.

جزایری با اشاره به شیوه دریافت امتیاز آثار برگزیده همایش مذکور، بیان کرد: در روند امتیازدهی به آثار برگزیده، قالب های شکلی و محتوایی آثار مورد توجه قرار گرفته است.

جزایری افزود: داوران این دوره از همایش کتاب سال حوزه ارزیابی آثار ارسالی به دبیرخانه را با دقت و حساسیت بسیاری انجام دادند و در این ارزیابی محورهای ویژه این دوره یعنی محورهای خانواده و هوش مصنوعی مورد توجه تری قرار گرفت.

شرکت بانوان در جشنواره ۴۰ درصد افزایش داشت

وی به اهمیت شرکت بانوان در این جشنواره اشاره و بیان کرد: بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه با رشد ۴۰ درصدی آثار ارسالی از سوی خواهران طلبه همراه بوده‌است.

جزایری تاکید کرد: آثار ارسالی از سوی پژوهشگران آزاد و مراکز پژوهشی، ابتدا در گروه های ۲۰‌گانه دبیرخانه ارزیابی می‌شود و سپس شماری از آنها به مرحله دوم داوری راه می یابند و در نهایت تعدادی به عنوان آثار منتخب، برگزیده می‌شوند.

وی به پنجمین سال تعیین محورهای ویژه برای همایش، گفت: بحث‌های ابعاد علمی بیانیه گام دوم انقلاب، علوم انسانی اسلامی، زن و خانواده، هنر، محیط زیست و اقتصاد مقاومتی از جمله محورهای ویژه امسال بود.

دراین آیین علاوه بر معرفی و تجلیل از برگزیدگان، از مقام فاخر مرحوم آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید تقلید و از سه ناشر نیز تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این آیین چهار اثر به عنوان اثر برگزیده، ۲۱ اثر به عنوان آثار شایسته قدردانی و ۳۲ اثر به عنوان آثار شایسته تحسین شناخته شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha