۲ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85324172
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

امام جماعتی که ۲۴ ساعت شبانه روز کنار مردم است
مسجد امام رضا (ع)

تهران- ایرنا- امام جماعت باید در کنار مردم باشد، همچنین باید مشکلات محل را به گوش مسئولان برساند و برای رفع نیازهای محل پیگیری کند؛ در چنین شرایطی مسئولان با حضور در مساجد و کمک به مدیران آن می‌توانند به رونق مساجد کمک کنند. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مساجد یکی از اماکن عمومی هستند که قبل از طلوع آفتاب شروع به فعالیت می‌کنند و تا پاسی از شب پذیرای مهمان‌ها هستند. این در حالی است که گاهی دیده می‌شود مسجدی به دلایل مختلف از فعالیت بازمانده و درهایش به روی مردم باز نیست. در چنین شرایطی مسجدهایی پیدا می‌شود که اقداماتی فراتر از وظایف خود انجام می‌دهند و به مردم خدمت می‌کنند؛ مسجدامام رضا (ع) در منطقه ۲۲ تهران به صورت شبانه‌روزی فعال است.

به گفته حجت الاسلام علی واشقانی‌فراهانی، مسجد امام رضا (ع) به مقتضای روز اداره می‌شود تا در خدمت مردم باشد. بیش از یک دهه است که مسافران و بیماران سطح کشور می‌توانند هر قدر لازم بود در این مسجد اسکان داشته باشند. مدیریت این مسجد این اقدامات را با حداقل هزینه انجام می‌دهد؛ در نتیجه می‌توان گفت مردم از عملکرد این مسجد راضی هستند و می‌گویند در طول عمر خود مسجدی ندیدند که بر اساس موازین صدر اسلام اداره شود.

در مسجد امام رضا(ع) برنامه‌‎های متنوع مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود، چراکه مدیر این مسجد اعتقاد دارد فعالیت‌های مسجد باید در خیابان‌های اطراف و حتی در سطح شهر گسترده شود. مردم از عملکرد این مسجد راضی هستند و می‌گویند در طول عمر خود مسجدی ندیدند که بر اساس موازین صدر اسلام اداره شود

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) با اشاره به اینکه خود و فرزندانش در این مسجد سکونت دارند، ادامه داد: از شب تا صبح بیدارم، هر زمان مسافر یا بیماری در مسجد را بزند، آن در به رویش باز است، این مساله موجب شگفتی مردم می‌شود. مردم از مدیریت مسجد امام رضا (ع) اظهار خرسندی و خوشحالی می‌کنند و می‌گویند باید اقدامات این مسجد به سایر مساجد هم تسری پیدا کند.

او یک امام جماعت مردمی، سنتی، با مردم، در کنار مردم و با صدای مردم هماهنگ است و سال‌ها قبل این مسجد را در طول یک سال ساخته است. به نظر او امام جماعت موفق امام جماعتی است که در جمیع اقدامات فعالیت کند، همچنین دامنه فعالیت‌های امام جماعت باید سطح شهر و چندین خیابان را در بر بگیرد.

مسجد امام رضا (ع) به مساحت ۶۷۰ متر و زیر بنای ۳۰۰ متر در سه طبقه توسط یک فرد نیکوکار به نام حاج علی اکبر انصاری و به همت مردم منطقه از سال ۱۳۸۷ بنا شد و با مدیریت فرهنگی حجت ‎الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی امام جماعت این مسجد از سال ۱۳۸۹ به افتتاح و بهره ‎برداری رسید.

امام جماعتی که ۲۴ ساعت شبانه روز کنار مردم است
حجت الاسلام علی واشقانی‌فراهانی امام جماعت مسجد امام رضا (ع)

امام جماعت باید مشکلات محل را به گوش مسئولان برساند

امام جماعت باید در کنار مردم باشد و نباید از مردم فاصله بگیرد، همچنین امام جماعت باید مشکلات محل را به گوش مسئولان برساند و برای رفع نیازهای محل پیگیری کند؛ امام جماعت باید دنبال کار برود. امام جماعت باید پدرگونه با مردم رفتار کند و همه را کنار خود نگه دارد، اینها برخی از گفته‌های واشقانی‌فراهانی است.

مسجد حافظ حقوق شهروندان و مدافع نظام است، مسجد سفارتخانه اسلام و امام جماعت سفیر آن است

مسجد حافظ حقوق شهروندان و مدافع نظام است، مسجد سفارتخانه اسلام و امام جماعت سفیر آن است. امت در مسجد هستند. امام جماعت باید از حقوق مردم و نظام دفاع کند و برای مردم از دست‌آوردهای نظام بگوید. همچنین او باید تاریخ و حرمت مسجد را حفظ کند. مسجد نباید زمینه فعالیت تجاری و دنیوی داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه امام جماعت همیشه باید در مسجد کنار مردم باشد، ادامه داد: اگر امام جماعت کنار مردم باشند مردم با او همراهی می‌کنند. اگر امام جماعت به خوبی فعالیت کند، از نمازگزاران و نیکوکاران برای اداره مسجد مساعدت می‌کنند. اینها بستگی به خوش‌رفتاری و خوش عمل بودن امام جماعت دارد.

امام جماعتی که ۲۴ ساعت شبانه روز کنار مردم است

عبادت منهای خدمت نمی‌تواند انسان را به کمال برساند

مسجد امام رضا(ع) کتابخانه‌ای با بیش از هزار و ۵۰۰ جلد کتاب دارد که مردم می‌توانند این کتاب‌ها را به امانت بگیرند. همچنین در این مسجد وکیل و قاضی مسجد در مسائل حقوقی به مردم کمک می‌کنند. از طرفی مهد کودکی برای فرزندانِ مادرانی که شاغل هستند، درنظر گرفته شده است. در طول هفته چنیدن جلسه با حضور آقایان و خانم‌ها برگزار می‌شود.

رسالت امام جماعت سه چیز است هدایت سیاسی، هدایت دینی و خدمت به مردم

موسس مسجد امام رضا(ع) ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۹۵ گفتند که درباره سرگذشت مساجد کتاب بنویسیم، اما فقط من به این توصیه رهبری عمل کردم و کتاب سیمای مسجد حضرت امام رضا (ع) را تالیف کردم، می‌توان گفت حدود ۱۲ کتاب دارم و در صدها مصاحبه و مقاله با رسانه‌ها همکاری کردم.

به گفته او، رسالت امام جماعت سه چیز است هدایت سیاسی، هدایت دینی و خدمت به مردم. زمانی هدایت سیاسی و دینی به ثمر می‌رسد که روحانی در خدمت مردم باشد و امروز سخنرانی محض نمی‌تواند تاثیر داشته باشد، مسجد با عملکرد امام جماعت بین مردم عزت و اعتبار پیدا می‌کند. مساجد در دفاع از نظام و احیای آرمان‌های انقلاب همیشه پیشرو بوده اند. امام جماعت باید مجاهدانه کار کند تا پاسخگوی خون شهدا باشد و همچنین نباید جنبه دنیوی در آن دیده شود و عبادت منهای خدمت نمی‌تواند انسان را به کمال برساند.

حجت ‎الاسلام شیخ علی واشقانی، امام جماعت مسجد امام رضا(ع) متولد ۱۳۴۷ روستای واشقان است که تحصیلات ابتدایی را در این روستا گذراند و پس از علاقه ‎مندی به تحصیل در حوزه علمیه وارد حوزه علمیه شهرستان آشتیان شد. وی در سال ۱۳۸۸ به عنوان روحانی نمونه از سوی کانون عالی مساجد معرفی شد.

این امام جماعت معتقد است در شرایطی که مسائل اقتصادی تا این اندازه مردم را تحت فشار قرار داده است، مسئولان می‌توانند با حضور در مساجد و همچنین کمک به مساجد موجب رونق هرچه بیشتر این امکان مذهبی شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha