مرجع تقلیدی که با خواندن نماز و روزه استیجاری بسیاری از کتب خطی ایران را حفظ کرد

تهران - ایرنا - آیین اختتامیه سی امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تجلیل از حجت الاسلام «سید محمود مرعشی نجفی» به عنوان «استاد خادم کتاب» و فرزند آیت الله العظمی «سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی» به کار خود پایان داد، مرجع عظام تقلیدی که به گفته رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با تحمل گرسنگی، خواندن نماز و روزه استیجاری برخی کتب خطی ایران را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران امروز (دوشنبه) میزبان برگزاری آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی یکی از قدیمی ترین برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی بود.

حسن مسلمی نائینی رییس سازمان جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمد مرعشی نجفی استاد خادم کتاب، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون سیاسی و فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حامد علی اکبرزاده رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و جمعی از مسوولان حوزه علمی و فرهنگی کشور از جمله میهمانان ویژه این آیین بودند.

اما بخشی از آیین امروز اختتامیه سی امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی تجلیل از حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرعشی نجفی با عنوان «استاد خادم کتاب» فرزند آیت الله العظمی ابوالمعالی سید شهاب ‌الدین مرعشی نجفی، از معدود مراجع تقلید شیعه پس از آیت‌ الله العظمی بروجردی بود.

مرجع تقلیدی که با گرسنگی و خواندن نماز و روزه استیجاری برخی کتب خطی ایران را حفظ کرد

در مراسم اختتامیه این جشنواره همچنین از حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرعشی نجفی با عنوان «استاد خادم کتاب» تجلیل شد. آثار مستقل وی به‌طور عمده در زمینه فهرست‌نگاری نسخ خطی، کتاب شناسی و شرح حال شماری از اندیشمندان مسلمان ایران است.

آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی از برجسته‌ترین مراجع تقلید و از علمای پرتلاش معاصر به شمار می‌رود که اقدامات فرهنگی زیادی از جمله تاسیس مدارس علمیه و کتابخانه انجام داده است. کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی هم اکنون به لحاظ مجموعه نسخه‌های خطی اسلامی نخستین کتابخانه در کشور و سومین کتابخانه در جهان اسلام محسوب می‌شود.

مرجع تقلیدی که با گرسنگی و خواندن نماز و روزه استیجاری برخی کتب خطی ایران را حفظ کرد

آثار مستقل وی به‌طور عمده در زمینه فهرست‌نگاری نسخ خطی، کتاب شناسی و شرح حال شماری از اندیشمندان مسلمان ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی‌نجفی با بیان آنکه مرحوم پدرم همواره می‌فرمودند برای افزودن به ذخایر مکتوب اسلامی باید پیش‌قدم بود چراکه دشمنان می‌خواهند فرهنگ ما را تهی کنند، افزود: بسیاری از آموزه‌های من در حوزه نسخه‌شناسی و خط‌شناسی کتاب‌ها از نوجوانی و در محضر پدرم آغاز شد.

این کتاب شناس با بیان آنکه پدرم کار تجمیع گنجینه آثار مرتبط با حوزه علوم انسانی را در سال ۱۳۴۲ قمری با ۴۲ نسخه کتاب آغاز کرد، گفت: امروز کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی با ۸۵ هزار جلد کتاب به‌عنوان بزرگترین کتابخانه شیعی در جهان که توسط یک روحانی شیعی بدون کمک دولت و بدون امکانات مالی ایجاد شده، شناخته می‌شود و این کتابخانه اکنون در رأس هرم کتابخانه‌های دینی جهان است.

مرعشی‌نجفی اظهار داشت: ارتباط مرحوم پدرم با کتاب تا این حد بود که باوجود جایگاه بالا در حوزه و مزاری که در فاصله دو- سه متری از مدفن حضرت معصومه(س) برای وی در نظر گرفته بودند، اما وصیت کرده بود که در مکانی به خاک سپرده شود که خاک کفش اهل کتاب و دوستداران کتاب را بر سنگ قبر خویش احساس کند و این نشان‌دهنده ارتباط پدرم به ‌عنوان نماینده روحانیت و حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی یادآور شد: درحال حاضر کتاخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی که از سال ۱۳۴۵ مدیریت آن از سوی پدر به من سپرده شد، میزبان گردشگران خارجی است و در طول سال های اخیر  تعداد مراجعه‌کنندگان و پژوهشگران غربی و خارجی نسبت به مراجعان داخلی افزایش یافته است.

مرعشی نجفی افزود: امام خمینی(ره) که هم‌دوره و هم‌درس پدرم بود به من فرموده بودند این کتابخانه آبروی تشیع، اسلام و حوزه علمیه است و با مبلغی که دو- سه ماه قبل ‌از رحلت خود در اختیار کتابخانه قرار دادند، ۱۲ خانه اطراف کتابخانه اصلی خریداری شد و با تغییر ساختمان آن، امروز به یک کتابخانه بزرگ تبدیل شده ‌است.

مدیر «کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی» با اشاره به این که از تمام کشورها در قم دانشجو وجود دارد، بیان کرد: در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی بیش از ۳ هزار مراجعه کننده داریم که از تمام کشورها می آیند.

وی گفت: کتاب و کتابخوانی در چند سال اخیر مغفول مانده و بسیاری از ناشران کار خود را تغییر داده اند و آنهایی هم که مانده اند در ماه تعداد معدودی کتاب می فروشند. این افت در حوزه کتاب به تکنولوژی های جدید و استفاده از فضای مجازی تلفن همراه مرتبط است و این فاجعه است. 

این استاد خادم کتاب با تاکید بر این که مردم و به ویژه قشر جوان باید با کتاب آشتی کنند، افزود: استفاده از تلفن همراه باعث می شود مغز کاری برای انجام دادن نداشته باشد و از کار بیفتد. این درحالی است که در زمان قدیم که مدرسه می رفتم با ذهن خود حساب می کردیم و پاسخ سوال را پیدا می کردیم، اما در حال حاضر افراد تمام اطلاعات خود را در تلفن همراه جستجو می کنند و از مغز خود بهره نمی برند.

آیت الله مرعشی نجفی الگویی کامل از وطن پرستی، فرهنگ دوستی، انسان دوستی و سعه صدر

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این مراسم به شخصیت وارسته و فرهنگی مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی اشاره کرد و گفت: معتقدم ایشان از گنجینه هایی است که امروز جوانان ما به آن نیازمندند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی برای دوخت لباس خود حتی از دکمه خارجی استفاده نمی کرد، افزود: ایشان در یک دوره ای به دلیل مقابله با جریان استعمار انگلیس و اقدامات ضد فرهنگی آنها که کتب خطی جهان اسلام را برای خارج کردن از ایران خریداری می کردند، زندانی شد.

مرجع تقلیدی که با گرسنگی و خواندن نماز و روزه استیجاری برخی کتب خطی ایران را حفظ کرد

وی تاکید کرد: مشاهده ابعاد مختلف زندگی مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بیانگر آن است که ایشان یک الگوی کامل از وطن پرستی، فرهنگ دوستی، انسان دوستی و سعه صدر است.

حجت الاسلام رستمی همچنین به بازدید خود در سال ۱۳۸۴ به همراه جمعی از اساتید از کتابخانه آیت الله مرعشی اشاره کرد و گفت: آن مرحوم با اینکه فرد ثروتمندی نبودند اما برخی کتب خطی از جمله شیخ طوسی یا کتاب خطی مربوط به مفاخر ایران و اسلام را به منظور حفظ تاریخ و فرهنگ ایران خرید، نگهدای و حفظ کردند. به طوریکه در برخی از این کتاب ها نوشته اند که کتاب مربوطه را به بهای دو سال نماز و روزه استیجاری خریداری کرده اند.

مرجع تقلیدی که با گرسنگی و خواندن نماز و روزه استیجاری برخی کتب خطی ایران را حفظ کرد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: این درحالی است که بنده خودم این تجربه را داشته ام و خواندن نماز و روزه استیجاری بسیار سخت است و این درشرایطی بود که گاهی اوقات آیت الله مرعشی نجفی حتی غذا برای خوردن نداشتند. اما آنقدر نگران آثار و کتاب های میراث مهم اسلام و ایران بودند که حتی به خود گرسنگی می دادند و غذا نمی خریدند و از نان خشک استفاده می کردند و دوسال و دو ماه روزه می گرفتند که کتاب به دست بیگانگان نیفتد.

رستمی یادآور شد: در کنار علم، فضل و مراودات عظیم دینی، بسیار به بندگان خدا آسان می گرفتند به طوریکه خاطرم هست که هیچ گاه نمازگزاران را معطل نمی کردند و هنوز اذان بلندگوها تمام نشده بود، نماز جماعت مغرب را تمام می کرد و همه می دانستند که آن مرحوم اول وقت نماز و با سرعت نماز می خواند.

وی مشارکت در مبارزات سیاسی علیه رژیم طاغوت را یکی دیگر از ویژگی های مرحوم آیت الله مرعشی نجفی عنوان کرد.

جهاددانشگاهی هر ساله اهتمام ویژه ای به حوزه کتاب و کتابخوانی داشته است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه این آیین در سخنانی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی اظهار داشت: به طور حتم جهاد دانشگاهی هرساله اهتمام ویژه ای به حوزه کتاب و کتاب خوانی به عنوان یکی از حوزه های زمین مانده در جامعه داشته است.

مرجع تقلیدی که با گرسنگی و خواندن نماز و روزه استیجاری برخی کتب خطی ایران را حفظ کرد

حجت الاسلام رستمی، حوزه کتاب دانشجویی و توجه به نویسندگان این حوزه را یکی از عرصه های ترویج بنیادین فرهنگی کشور دانست.

وی با تاکید براینکه نگرانی های کاهش سرانه مطالعه در جامعه به خصوص در نسل جوان جدی است، گفت: هر اقدام و روش و ابزاری و گامی که برای بهبود این وضعیت فعلی و انس با کتاب برداشته شود به طور قطع قدم خیر و اقدام حسنه ای است و باید دست دست اندرکاران آن را بوسید.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: نسل جوان ما باید بداند که جریان فرهنگ و علم در ایران با اینگونه مرارت ها و اخلاص ها به شکل امانت به امروز رسیده است و امیدواریم نسل جوان امروز نیز با الگو قرار دادن همه برگزیدگان و الگوهای حوزه کتاب و کتابخوانی به عنوان چراغ راه در مسیر صحیح و هدایت گام بردارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha