آزمونی کوچک برای درسی بزرگ

مهاباد - ایرنا - هر سال دانش آموزان مدارس با شرکت در انتخابات شورای دانش‌آموزی و انتخاب نمایندگانی ازمیان خود برای اداره بهتر مدرسه و همکاری با اولیا، در آزمونی کوچک شرکت می کنند که درس های بزرگی برای آینده آنان دارد و باید از این فرصت برای ساخت ایرانی آبادتر در آینده بهره گرفته شود.

به گزارش ایرنا، چند روز مانده به شروع انتخابات شورای دانش آموزی و پس از زنگ تفریح دوم و قبل از اینکه دانش آموزان وارد کلاس شوند، مدیر مدرسه در جایگاه ایستاد و از دانش آموزان خواست چند دقیقه‌ای صبر به خرج دهند و به خبر خوشی که آقای مدیر قرار بود بیان کند، گوش دهند.

همهمه‌ای در بین دانش آموزان ایجاد شد و برخی از آنان شروع به پیش داوری کردند و یکی داد زد که «آقا زنگ آخر تعطیل است؟»، دیگری گفت که «فردا پدر و مادرمان بیان مدرسه؟» در انتهای مدرسه یکی دیگر داد زد که «پول کمک به مدرسه بیاوریم؟» و دانش‌آموز دیگری هم در مورد سرویس مدارس حرف زد.

سرانجام پس از چند دقیقه‌ای با کمک ناظم مدرسه سکوت برقرار شد و آقای مدیر مطالبی کوتاه در مورد انتخابات شورای مدرسه بیان کرد و گفت: دانش آموزانی که تمایل دارند، نامزد شورای دانش‌آموزی شوند، اسامی خود را تحویل ناظم مدرسه دهند.

پس از این سخنان کوتاه آقای مدیر دوباره سرو صدا در بین دانش آموزان شروع شد و هر چند دانش آموزان در حال رفتن به داخل کلاس ها درس بودند اما بحث انتخابات به عنوان موضوعی مهم همچنان در سالن مدرسه و سر کلاس نیز ادامه داشت.

آقای ناظم به همراه مدیر مدرسه کلاس به کلاس گشتند و اسامی کسانی که تمایل داشتند به عنوان نامزد شورای دانش آموزی معرفی شوند را یادداشت می کردند و از آن موقع به بعد حال و روز مدرسه تغییر کرد.

فردای آن روز نیز در تابلوی اعلام مدرسه با خط بزرگی اسامی نامزدها نوشته شده بود و تعدادی از نامزدها نیز تراکت ها و کاغذ نوشته هایی را چاپ کرده و در بین دانش آموزان مدرسه توزیع می کردند.

برخی نیز شعارهای انتخابی با این عنوان نوشته بودند: «شکوه مدرسه باید دوباره بازگردد»، «من با تنبیه مخالفم»، «نظم و انضباط باید در اولویت باشد» و «تعامل مدرسه و خانواده رمز موفقیت».

این ها تصاویری هستند که کمابیش در بسیاری از مدارس در سطح شهرهای مختلف کشور و استان دیده می شوند ولی این انتخابات، درسی بزرگ برای آینده سازان کشور دارد که باید از آن آموخت.

آزمونی کوچک برای درسی بزرگ

کژوان ناصری که اکنون در پایه هشتم تحصیل می کند و از نامزدهای مدرسه ادب مهاباد است در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای نخستین بار است که نامزد انتخابات شورای مدرسه می شوم و برنامه های هم برای موفقیت در این انتخابات دارم.

وی افزود: در ابتدا می خواهم همکلاسی هایم را دعوت به شرکت در انتخابات مدرسه کنم و بعد از آن از طریق دوستان در سایر کلاس ها هم رای جمع آوری کنم.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ برگه نیز چاپ کردم و نظرات خودم را در آن اعلام کردم و در برنامه شاد هم برای دوستانم در مدرسه پیام ارسال کردم.

روژین کانی نیز که امسال دانش آموز پایه سوم متوسطه است، گفت: امسال این انتخابات در مدرسه ما با شور و حال خاصی برگزار می شود و هر کدام از ما از بین نامزدها پنج نفر را انتخاب می کنیم.

وی افزود: انتخاب های ما باید بر اساس شناخت کافی باشد و هر دانش آموز پنج نفر مورد اطمینان و اعتماد را از بهترین ها برای شورای دانش آموزی انتخاب کند.

سرانجام روز موعد فرا رسید و در زنگ آخر مدرسه کاغذهای که هر کدام روی آنها پنج شماره درج شده بود در اختیار دانش آموزان قرار گرفت تا قبل از تعطیل شدن مدرسه، آرای دانش اموزان مدرسه جمع آوری شود.

روز بعد نتایج انتخابات و اسامی نفراتی که بیشترین آرای دانش آموزان را کسب کرده بودند در تابلوی اعلام مدرسه نصب شده بود و یکی از دانش آموزان نیز که نفر اول بود، روز بعد از اعلام نتایج با یک جعبه شرینی وارد مدرسه شد و آن را در بین همکلاسی های خود توزیع کرد.

بیش از ۲ هزار نفر به عنوان شورای دانش آموزی مهاباد انتخاب شدند

معاون پرورشی آموزش و پرورش مهاباد گفت: امسال انتخابات شورای دانش‌آموزی در تمامی مدارس مستقل و مدارس با بیش از ۲۰ دانش آموز برگزار و در این انتخابات بیش از ۲ هزار نفر به عنوان شورای دانش آموزی مدارس مهاباد انتخاب شدند.

علی محمدیان افزود: انتخابات این شورا هر سال آموزشی در آبان برگزار می‌شود و با توجه به شرایط مدرسه و شمار دانش‌آموزان، اعضای شوراها از پنج تا ۱۱ نفر متغیر است.

وی اضافه کرد: شوراهای دانش‌آموزی نهادی در مدارس است که اعضای آن با انتخابات میان دانش‌آموزان برگزیده می‌شوند و در آذر ماه نیز طی انتخاباتی میان این اعضای، شورای دانش اموزان شهرستان انتخاب می شوند.

آزمونی کوچک برای درسی بزرگ

معاون پرورشی آموزش و پرورش مهاباد گفت: «زمینه‌سازی رشد مهارت فردی - اجتماعی»، «توسعه هم‌یاری در امور آموزشی و پرورشی» و «تعامل میان آنان و مسئولان»سه راهبرد کلی شوراهای دانش‌آموزی است.

وی افزود: آماده‌سازی دانش آموزان برای جامعه پذیری و تمرین مشارکت اجتماعی، استفاده از توانمندی‌های مختلف دانش آموزان به مثابه منابع انسانی در اجرای برنامه‌های درسی، ایجاد روحیه مسوولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان شورای دانش آموزی، تمرین کار گروهی و آمادگی دانش آموزان برای ایجاد سازمانهای کار آفرین، صرفه جویی در هزینه‌های نیروی انسانی موظف، ایجاد حس رقابت بین کلاس‌ها در امر مشارکت در کارهای مدرسه، کاهش فاصله بین مسوولان و دانش آموزان و حذف فاصله کلاس و دفتر از جمله اهداف شوراهای دانش‌آموزی است.

محمدیان گفت: امسال بیست‌وششمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی با شعار محوری «شورای دانش‌آموزی پیشران تحقق ایران قوی» در همه واحدهای آموزشی دوره‌های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم در مهاباد نیز همگام با سراسر کشور برگزار شد.

وی اظهار کرد: اگر شوراهای دانش آموزی و ارزش قرار گرفتن درون تشکیلات آموزش و پرورش را فرصت های طلایی قلمداد کنیم ، نتیجه و اثر تربیتی آن را در کتاب های درسی و فعالیت های گروهی و فضاهای غیررسمی خواهیم دید که تاثیر آن بیشتر از دروس رسمی است.

کلام آخر؛

انتخابات شوراهای دانش‌آموزی گام مهمی در زمینه تقویت اعتماد به نفس در بین دانش آموزان است و آنان را مسوولیت پذیر و جامعه پذیر می کند و دانش آموزان به عنوان نسل آینده ساز باید از همان دوران مدرسه با موضوع انتخاب و انتخابات آشنا می شوند.

امسال با توجه به اینکه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه برگزار می شود، مشق انتخابات در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ مشقی که می تواند به نتیجه ای طلایی برای توسعه کشور منجر شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha