مشهد در دهه پایانی ماه صفر ظرفیت اسکان ۷۰۰ هزار نفر-شب را دارد

مشهد-ایرنا-معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: باتوجه به افزایش زیر ساختی اسکان در مشهد، این کلانشهر در روزهای پایانی ماه صفر با افزایش ۱۰۰ هزار نفر شب نسبت به سال گذشته، ظرفیت اسکان ۷۰۰ هزار-نفر شب را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد روز پنجشنبه در نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران در دهه آخر صفر افزود:ظرفیت اسکان رسمی زائران در مشهد ۱۳۰ هزار نفر -شب است اما نیاز ما در این بخش بسیار بیشتر است و تمامی ظرفیتها و امکانات اسکان دیگر از جمله مدارس و حسینه‌ها برای میزبانی و اسکان در اختیار گرفته شده است.

وی ادامه داد:اسکان از مهمترین اولویتهای این ایام است که با توجه به پیش بینی حضور هشت میلیون زائر در این ایام، در همه بخشها پیش‌بینی ارائه خدمات صورت گرفته است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی و هماهنگی برای خدمت به زائران پایان ماه صفر از خرداد ماه شروع شده است و با بسیح همه ظرفیتها در حوزه برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شاهد افزایش خدمت رسانی در این زمینه هستیم به طور مثال از هلال احمر ۱۵ استان کشور در جاده های منتهی به مشهد حضور خواهند داشت.

گنابادی نژاد افزود:درحوزه تامین ارزاق عمومی نیز طبق دستور ویژه استاندار به معاونت اقتصادی استانداری و فرمانداری مشهد، ادارات کل غله، صنعت،معدن و تجارت و جهاد کشاورزی ۱۵ قلم عمده کالا را به صورت ارزان تامین می‌ کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا شبکه توزیع مناسب و در دسترس برای زائران پیش بینی شده و نظارت موثر و قوی نیز برقرار است ضمن این که توزیع کالا با محوریت توجه به کیفیت، کمیت، فراوانی و قیمت مناسب در دستور کار است که در قالب پایگاههای توزیع ارزاق پیش بینی شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در حوزه نانوایی‌ها نیز ایجاد غرفه‌های توزیع نان و استقرار نانوایی‌های سیار به همت فرمانداری مشهد در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

گنابادی نژاد با تاکید بر ضرورت حضور و نقش آفرینی مردم در این عرصه افزود: علاوه بر مردم استفاده از همه ظرفیتهای ملی برای میزبانی شایسته ضروری است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار سالیان گذشته پیش بینی می شود وسایل نقلیه اتوبوس، قطار و هواپیما به ترتیب بیشترین تعداد زائران را در این ایام جا به جا کنند.

مشهد در پایان ماه صفر ظرفیت اسکان ۷۰۰ هزار نفر-شب را دارد

۱۷ سایت مخابراتی در دهه آخر صفر به زائران حرم مطهر خدمات ارتباطی می دهند

مدیرکل ارتباطات و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۱۷ سایت مخابراتی ثابت و سیار به زائران حرم مطهر رضوی در دهه آخر ماه صفر خدمات مخابراتی می دهد.

علی دلگیر افزود: ۱۳ سایت مخابراتی ثابت و چهار سایت مخابراتی سیار در صحن های مختلف و مسیرهای اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی نصب و مستقر شده است که زائران حتی در ساعات اوج ازدحام نیز با مشکل ارتباط مخابراتی رو به رو نشوند.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر زیرساخت‌های ارتباطی حرم مطهر رضوی با هدف خدمت‌رسانی به خیل عظیم زائران و مجاوران ارتقا یافته است عنوان کرد: با راه اندازی این سایت های مخابراتی، زائران می توانند در شلوغ ترین ساعات به راحتی ارتباط تلفنی، اینترنتی و حتی تصویری داشته باشند و در واقع این سایت ها در لحظه می توانند به بیش از سه میلیون نفر خدمات دهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی با اشاره به افزایش چشمگیر حضور زائران در حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ایام پایانی ماه صفر گفت: برای این مناسبت‌های خاص همچون لحظه تحویل سال و ۲۸ صفر، سایت‌های بی. تی. اس سیار، اضافه می شود تا ظرفیت موجود را تا ۲ برابر افزایش دهد.

دلگیر افزود: پیش از این ۳۵ سایت مخابراتی اطراف حرم رضوی خدمات ارتباطی به زائران می دادند که این موضوع در روزهای خاص سال موجب اختلال در سیستم مخابراتی می‌شد.

وی اضافه کرد: نصب و راه اندازی هر سایت ثابت حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه به همراه دارد که با توجه به نگاه مثبت دولت، اعتبار زیرساخت‌های آن تامین شد.

دهه آخر ماه صفر با اربعین حسینی آغاز می شود. در این دهه مناسبتهایی چون روز ۲۸ ماه صفر رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) قرار دارد و سرانجام با شهادت امام رضا (ع) در روز ۳۰ صفر به پایان می رسد.

اوج عزاداریها و سوگواریهای حسینی در خراسان رضوی و بسیاری از خطه‌های دیگر ایران در همین دهه است که در آن هیاتهای عزاداری و دسته‌های زنجیرزنی از سراسر کشور به مشهد الرضا آمده و آیین های سوگواری را در کنار حرم امام علی بن موسی الرضا (ع) به جا می‌آورند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha