۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85191983
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شمار محیطبان های خراسان رضوی یک هشتم استانداردها است

گناباد-ایرنا- معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از عرصه‌های محیط زیست استان، گفت: اکنون تعداد محیطبان های این استان یک هشتم میانگین استانداردها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی کابلی روز دوشنبه در حاشیه جلسه تودیع و معارفه رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان برای حفاظت عرصه‌های محیط زیست وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ولی این میزان در کشور و به تبع آن استان خراسان رضوی افزون بر ۲۰ هزار هکتار است و به تعبیر دیگر به ازای هر ۲۰ هزار هکتار یک محیط بان به منظور حفاظت از این عرصه ها فعال است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و منابع مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بدون توضیح آماری بیشتر در این زمینه تصریح کرد: بر این اساس تعداد نیروهای محیط بان موجود استان خراسان رضوی یک هشتم میانگین استاندارد است.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه سفر رییس جمهور و هیات دولت در سال گذشته به خراسان رضوی احداث ۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این استان در دستور کار قرار گرفت.

کابلی بیان کرد: از این تعداد سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستانهای خواف، سرخس و نیشابور راه اندازی شد و سه ایستگاه سنجش دیگر در گناباد و ۲ شهرستان دیگر این استان در دستور کار قرار گرفته و طی امسال اجرا می شود.

وی علت اصلی افزایش ریزگردها در استان خراسان رضوی را که موجب تشدید آلایندگی هوا در برخی شهرستانهای این استان طی سالجاری شده است را چرای بی رویه دامها، خشک شدن برخی از منابع آبی و سده و کانوهای بحرانی فرسایش بادی ذکر کرد و گفت: باید با بهره گیری از همه ظرفیتهای موجود و هم افزایی بین بخشی برای کاهش تبعات این ریزگردها تلاش کرد.

بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برای اشتغالزایی

فرماندار گناباد هم با اشاره به خسارتهای ناشی از خشکسالی ۲۰ سال گذشته به بخشهای مختلف و از جمله کشاورزی این شهرستان گفت: باید از همه ظرفیتها برای توسعه و رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه بهره گرفت.

رضا نصیری افزود: برای ایجاد توسعه و رونق اقتصادی و سرمایه گذاری پایدار در گناباد باید همه دستگاههای اجرایی و مسوولان ذیربط با رفع موانع به نقش خود عمل کنند و محیط زیست نیز از وظیفه خطیری در این زمینه برخوردار است.

در پایان این آیین «حسن ابراهیمی» به عنوان رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد معرفی و از خدمات «محمد یوسف نژاد» طی ۱۲ سال گذشته در این سمت تقدیر شد.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حراستی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان است.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

شهرستان گناباد با ۴۰۷ هزار هکتار گستره مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع زیست محیطی در فاصله ۲۸۷ کیلومتری مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha