بانوی تاثیرگذار هرمزگان: نسبت به شهدا، مسوولیت داریم

بندرعباس - ایرنا - بانوی نویسنده ادبیات مقاومت و برگزیده در نخستین کنگره زنان تاثیرگذار هرمزگان گفت: نوشتن جزئی از من است، زیرا ما نسبت به انسان‌هایی که مدیون خون پاک آنها هستیم، مسوولیت داریم.

راز ماندگاری شهدا، چیزی جز نوشتن از جوشیدن چشمه‌ عشق نیست؛ به خصوص قلم‌هایی که نویسندگان آن آموزگار درس ایثار و از خودگذشتگی شدند.

بی‌شک آثار نویسندگان حوزه ادبیات مقاومت ادامه مسیر مرد خستگی‌ناپذیر سید شهدای اهل قلم شهید «سید مرتضی آوینی» است که روایتگر صحنه‌هایی باشکوه از عشق بود و حفظ این گنجینه بزرگ و انتقال آن به نسل‌های بعدی نیز رسالتی است که زنان توانمند در این حوزه با جان دل برای خود انتخاب کرده‌اند.

در ۲۲ اسفندماه امسال گرامیداشت روز شهدا و به مناسبت برگزاری نخستین کنگره زنان تاثیرگذار استان هرمزگان که روز گذشته در بندرعباس برگزار شد، نیز به سراغ«اعظم پشت مشهدی» یکی از نویسندگان جوان کشور و مسوول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان رفتیم که در این کنگره به عنوان یکی از زنان تاثیرگذار معرفی و انتخاب شده است.

ادامه گفت‌وگوی خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا را باهم بخوانیم.

خانم پشت مشهدی در پاسخ به این سوال که چند سال است در حوزه ادبیات و شعر فعالیت می‌کند، اظهار کرد: نزدیک به ۲۷ سال است که در بخش‌های مختلف هنری و رشته‌های ادبی فعالیت می‌کنم و به لطف خدا در این مدت نتیجه سال‌ها تلاش شبانه‌روزی‌ام تولید و تدوین کتاب‌های مختلف در بخش‌های تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، داستانی، شعر و کودک و نوجوان بوده که امروز تعداد آن به ۳۲ عنوان رسیده است.

بانوی تاثیرگذار هرمزگان: نسبت به شهدا، مسوولیت داریم

وی در خصوص برگزیده شدن خود در کنگره زنان تاثیرگذار گفت: سه ماه پیش از دفتر امورزنان و خانواده ریاست جمهوری کشور با من تماس گرفتند و از من خواستند که کارنامه و لیست آثار تدوینی و گزیده فعالیت‌های هنری و فرهنگی‌ام در عرصه اجتماعی و ادبی را در سامانه کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار دفتر ریاست جمهوری ثبت و بارگذاری کنم که به موازات تماس تهران، از دفتر امورزنان و خانواده استانداری هرمزگان نیز تماس گرفتند و توضیح دادند که قرار است برای نخستین بار کنگره زنان تاثیرگذار در کشور و استان برگزار و هفته گذشته نیز آثار و رتبه‌هایم مورد تأیید هیات کارشناسی و داوری قرار گرفت و به عنوان زن تاثیرگذار استان هرمزگان در عرصه ادبیات انتخاب شدم.

شاخص‌های انتخاب در کنگره زنان تاثیرگذار

بانوی نویسنده ادبیات مقاومت تصریح کرد: فکر کنم مهم‌ترین شاخص برای این کنگره دارا بودن رتبه‌های کشوری و بین‌المللی، تعدد آثار تدوینی و چاپ شده، سابقه فعالیت در عرصه‌های هنری و ادبی، داشتن ۴۰۰ لوح سپاس و مقام‌های ملی و بین المللی از جشنواره‌های ادبی و فرهنگی، دریافت دیپلم‌های افتخار از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقام‌های عالی رتبه کشور در سال‌های مختلف و انتخاب سه سال متوالی به عنوان هنرمند شاخص انقلاب اسلامی از گزینه‌های برگزیده شدن در این کنگره بود.

وی اضافه کرد: امسال سه اثر زیر چاپ داشتم که به خاطر تورم و افزایش قیمت کاغذ ناشران دچار مشکل شدند و چاپ ۲ عنوان از کتاب‌هایم به سال آینده موکول شد اما کتاب «جایی نزدیک او» که روایت مسجد صاحب الزمان (عج) محله آیت الله غفاری بندرعباس بود، توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

بهمن‌ماه امسال در سفر حجت‌الاسلام و المسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات کشور این کتاب رونمایی و در اسفند ماه جاری نیز آیین معرفی این اثر در محله آیت‌الله غفاری بندرعباس با استقبال خوب مردم برگزار شد.

موضوع کتاب «جایی نزدیک او» چه بود؟

نویسنده ادبیات حوزه مقاومت گفت: طرحی در کشور اجرایی شد با هدف توسعه، تحول و هویت بخشی محله‌های کمتر برخوردار شهرها که محور این طرح، پرداختن به پایگاه‌های مردمی و معرفی آنها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و حمایتی در محله ها بود.

وی ادامه داد: مسجد صاحب الزمان (عج) محله آیت‌الله غفاری بندرعباس به عنوان یک پایگاه فرهنگی و مردمی سوژه نگارش کتاب جدید من شد که در شرایط سخت کرونا با مراجعه به محله و مصاحبه با مردم، روایت محله و قصه‌های آنان را نوشتم.

محتوای کتاب «جایی نزدیک او» روایت زیست انسان‌هایی است که از دل آسیب‌ها با قدرت و مقاومت در برابر مشکلات رشد کردند و با تکیه بر اعتقاد و ارزش‌های انسانی و عرفانی، تکیه‌گاه و بازوی حمایتی مردم محله شده‌اند.

پشت مشهدی بیان کرد: با وجود شیوع کرونا کار ثبت و جمع‌آوری اسناد مکتوب و شفاهی به خوبی و در مدت زمان محدودی انجام شد که پس از تدوین و الهام از ظرفیت‌های بصری و جغرافیایی محله توانستم تصویری از محله آیت الله غفاری و مسجد صاحب الزمان(عج) و حرکت‌های بزرگی که در این پایگاه فرهنگی انجام شده و می شود را ارائه کنم.

وی افزود: سال آینده اثر «من شهید نیستم!» خاطرات جانباز شیمیایی محمد میری و ۲ کتاب با عناوین «میگن که دزد صابونم» شعری با موضوع امام رضا(ع) و قصه‌های «دینا و سینا» که داستان آموزشی تربیتی برای گروه سنی کودک و نوجوان است وارد بازار نشر خواهد شد.

دلیل موفقیت‌ بانوی هرمزگانی

مسوول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری هرمزگان گفت: پشتکار و تلاش شبانه‌روزی بدون توقف تنها عامل موفقیت در هر عرصه‌ای است و با وجود مشکلات زیاد هیچ وقت دست از نوشتن برنداشته‌ام، نوشتن جزئی از من است و با ورود به این عرصه تمامی کمبودهای موجود، بی‌توجهی برخی مسئولان و کنش‌های خاص اجتماعی را در حوزه کاری‌ام پذیرفته‌ام و هرگز نباید به خاطر این موانع و کمبوها دلسرد شوم.

وی تصریح کرد: اگر در هر عرصه‌ای هدف‌گذاری بلندمدت داشته باشید و با عقیده قدم بردارید از کمبودها و موانع خسته نخواهید شد حتی اگر با تمامی قوا به شما بی‌مهری کنند؛ آن کسی که شاهد و ناظر اعمال ماست خداوند منانی است که عزت واقعی از ناحیه اوست.

نویسنده حوزه مقاومت اظهار کرد: تنها انگیزه و نیروی محرکی که مرا در این عرصه نگاه داشته محبت و توجه مخاطبان آثارم، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازانی هستند که برای آنها نوشته‌ام به ویژه که در پایان کنگره زنان تاثیرگذار استان، زهرا و زینب درویشی دختران شهید «موسی درویشی نخل ابراهیمی» جزیره هرمز را دیدم و همه روزهای خوش ثبت خاطرات شهید، هم سفره بودن با خانواده شهید و مهربانی مردم مومن هرمز برایم تداعی شد که حاصل آن کتاب «این جزیره با تو نفس می‌کشد» بود و تا امروز از ذخیره معنوی و برکات آن بهره می‌برم و از این بابت شکرگزارم.

اعظم پشت مشهدی کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی، نویسنده ۳۲ عنوان کتاب در رشته‌های مختلف ادبی، عضو فعال انجمن قلم ایران، عضو فعال خانه کتاب ایران، هنرمند شاخص انقلاب اسلامی در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۸ است.

بانوی تاثیرگذار هرمزگان: نسبت به شهدا، مسوولیت داریم

وی خردادماه امسال (۹۸) در دیدار جمعی از اهالی فرهنگ و ادب با رهبر معظم انقلاب مجموعه‌های شعر دفاع مقدس «موسی بی عصا معجزه می‌کند» و کتاب شعر «چادر گل اناری» از تولیدات حوزه هنری هرمزگان و مجموعه خاطرات شهید سعید جان بزرگی با عنوان «آدم‌ها توی قاب من نمی‌میرند» را به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد.

کتاب «عیسای من همینقدره…؟!» روایت زندگی «شهید عیسی کریمی» یکی از فرماندهان دفاع مقدس استان هرمزگان نیز از دیگر آثار وی در حوزه دفاع مقدس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها