معاون استاندار مازندران: طرح‌های ساماندهی زباله با جدیت در حال پیگیری است

ساری - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با بیان این که ساماندهی زباله در قالب پروژه های مختلف با جدیت در استان دنبال می شود، گفت: دغدغه ما در مدیریت پسماند مازندران شیرابه ها و زباله های تر است و باید در این بخش مشکلات برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا, رضا علیخانی کوشک شامگاه شنبه در جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان، افزود: براساس آمار موجود ۷۰ تا ۷۵ درصد زباله های این استان را مواد آلی تشکیل می دهد.

وی با اشاره به تولید روزانه چهار هزار تن زباله در مازندران، بر لزوم اهمیت جداسازی زباله های تر و خشک تاکید کرد و اظهارکرد: زباله های تر به ویژه زباله های آشپزخانه ای و ضایعات میوه منبعی سرشار از مواد آلی هستند که پس از تبدیل به کمپوست به عنوان کود در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اهمیت بازیافت زباله های تولیدی ناشی از این گونه مواد گفت: به منظور استفاده و تبدیل زباله های ناشی از مواد آلی، این زباله ها پس ازتفکیک به صورت هوازی به کود کمپوست تبدیل می شود.

علیخانی با اشاره به مشکلات ناشی از دفن اینگونه زباله ها افزود: با توجه به رطوبت بالای زباله های تشکیل شده از مواد آلی، پسماند ناشی از این گونه زباله ها شیرابه بیشتری نسبت به سایر زباله ها تولید می کند که مراقبت لازم باید در این زمینه باید صورت گیرد.

وی شیرابه های زباله را تهدیدی جدی برای منابع آب سفره های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: از هشت کارخانه تاسیس شده در مازندران ، ۶ کارخانه بازیافت پس از تبدیل زباله به کمپوست بعنوان کود در زمین های کشاوری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم اهتمام بیشتر سرمایه گذار به منظور تکمیل و راه اندازی نیروگاه زباله سوز ساری تاکید و خاطرنشان کرد: تنها ۱۲ درصد از کارهای مربوط به تکمیل نیروگاه زباله سوزی ساری از جمله نصب تجهیزات مورد نیاز باقی مانده است که تلاش می شود با تامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح بزرگ اقتصادی در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از تشکل هیاتی به منظور شناسایی و بررسی موانع و مشکلات فراروی نیروگاه های زباله سوز در سطح این استان خبر داد و افزود: کارشناسان پس از انجام کار کارشناسی، باید راهکارهای لازم در ارتباط با رفع موانع فراری این نیروگاه ها را ارایه دهند.

علیخانی، بر لزوم بررسی دقیق میزان تولید روزانه زباله با توجه به جمعیت ساکن و بومی و همچنین جمعیت غیربومی در مازندران تاکید کرد و افزود: کارشانسان باید نیازهای هر یک از شهرستان های استان را برای احداث کارخانه کمپوست و یا نیروگاه زباله سوز مورد بررسی دقیق قرار دهند.

پسماندهای بیمارستانی تهدیدی بزرگ برای محیط زیست

وی از پسماندهای بیمارستانی به عنوان تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان ها و همچنین محیط زیست یاد کرد و گفت: در این استان روزانه ۳.۵ تا چهار تن زباله بیمارستانی تولید می شود که دفن و دفع بهداشتی آن توسط متولیان امر بسیار مهم و حیاتی است.

معاون استاندار مازندران، متولی اصلی جمع آوری، دفن و دفع پسماندهای بیمارستانی در سطح استان را شهرداری ها دانست و افزود: بیمارستان های مازندران روزانه ۷۰۰ کیلو از زباله های عفونی خود را به صورت بهداشتی امحا می کنند.

معاون استاندار مازندران: طرح‌های ساماندهی زباله با جدیت در حال پیگیری است

علیخانی از موضوع زباله در استان مازندران به عنوان چالش جدی و مهم یاد کرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت و تولید زباله های زیاد، با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی درست می‌توان این تهدید را به یک فرصت اقتصادی ارزنده در استان تبدیل کرد.

به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران ، در خطه شمال کشور، تنها شیوه ای که به حفظ محیط زیست در روش های مدیریت پسماند کمک می کند استفاده از تکنولوژی زباله سوز است چرا که این مناطق به خاطر اقلیم حساس ، تراکم بالای جمعیت ، کمبود زمین و ارزش بالای آن ، محدودیت های فضا ، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی ، حجم بالای مسافران و وجود جنگل های انبوه و شیب تند دامنه شمالی البرز همواره در دفع زباله ها دچار مشکلات عدیده ای است.
براساس آمار روزانه مقدار چهار هزار تن زباله در مازندران زباله تولید و عمده آن به شکل تلنبار در عرصه جنگل های هیرکانی خزری ، حاشیه روستاها ، راه ها ، سواحل و رودخانه ها کاملاً به شیوه سنتی و غیربهداشتی جمع آوری ، حمل و دفن می شود و امروز این معضل یکی از دغدغه های اساسی مسئولان دست اندرکار این استان است.
همچنین تمامی زباله های تولید شده مازندران در ۲۷ نقطه از مناطق جنگلی ، ساحلی و حاشیه رودخانه ها دفن می شود و این وضعیت عامل تهدید کننده بهداشت عمومی ، سلامت مردم و خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند به گونه ای که این وضعیت نگرانی خیلی از حامیان محیط زیست این خطه شمالی را برانگیخته است.
امحای زباله غیرارزشمند با کمترین آلودگی
حدود ۷۵ درصد زباله های تولیدی در شمال کشور بویژه خطه مازندران تر و بقیه خشک است و در این میان حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد آن غیرارزشمند و یا به عبارتی پسماند است و تنها نقش کلیدی نیروگاه زباله سوز امحای این زباله های آسیب‌رسان است.
هم اکنون روزانه به طور میانگین چهار هزار تن و در فصول گردشگری ۲ برابر این مقدار زباله در مازندران تولید می شود به طوری که سرانه تولید زباله استاندارد مقدار ۳۵۰ گرم است و این میزان در مازندران حدود ۸۰۰ گرم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha