دامپزشکی خراسان رضوی بر رعایت ضوابط کشتار و عرضه دام تاکید کرد

مشهد- ایرنا- اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای بر ضرورت رعایت ضوابط کشتار دام در کشتارگاه‌ها و عرضه گوشت قرمز در واحدهای صنفی مربوطه تاکید کرد.

در این اطلاعیه آمده است: نظر به اینکه در بازرسی از واحدهای صنفی فروشندگان گوشت قرمز و سفید شهر مشهد مواردی از تخلفات بهداشتی مشاهده شده‌، بدینوسیله رعایت ضوابط بهداشتی دامپزشکی به اتحادیه‌های مربوطه و اعضای آنها و متصدیان واحدهای عرضه، تهیه و آماده کردن فرآورده‌های خام دامی تاکید و ابلاغ می‌گردد.

این اطلاعیه می‌افزاید: از اول دی ماه لاشه‌های دام نر باید با مهر و لیبل آبی و لاشه‌های دام ماده با مهر و لیبل قرمز توسط کشـتارگاهها عرضه گردد.

براساس این اطلاعیه حمل لاشه کامل، قطعات گوشت و آلایش دام از کشتارگاه‌های سنتی شهرستان‌ها به مشهد و سایر شهرستان‌ها ممنوع می‌باشد و با توجه به اینکه گواهی حمل در مبدا بارگیری صادر نمی‌گردد، لذا در صورت مشاهده، محموله، فاقد هویت تلقی و بعـد از توقیف، انجمـاد و نمونه‌برداری و خذ نتایج آزمایشگاهی، در خصوص نحوه مصرف آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: جابجایی لاشه از کشتارگاه‌های صنعتی استان منوط به تعیین جنسیت لاشه با تفکیک رنگ مهر و لیبل لاشه به صورت آبی و قرمز بوده و در غیر این صورت از جابجایی آن جلوگیری می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه، عرضه و فروش آلایش خوراکی نظیر دل، جگر، قلوه، ریه، کله و پاچه یا قطعات مختلف مرغ مانند ران، سینه و پاچین با بسته‌بندی بزرگ و فقط برای مصارف عمده و انبوه و ویژه رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، طباخی‌ها و جگرکی‌ها مجاز بوده و نگهداری، عرضه و فروش آن‌ها در مراکز عرضه و فروشگاه‌های شهر ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده برابر ضوابط قانونی اقدام خواهد شد و مراکز عرضه فقط حق فروش آلایش در بسته‌بندی‌های مجاز خانوار به صورت بسته‌بندی کوچک بشقابی را که در مراکز بسته‌بندی مجاز دارای پروانه بهداشتی بهره‌برداری از دامپزشکی بسته‌بندی شده‌اند دارند.

همچنین لاشه دام‌های حاصل از کشتار غیرمجاز و کشتار خارج از کشتارگاه‌های مجاز، معدوم یا تبدیل به پودر گوشت خواهد شد.

۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است. سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

۲ هزار و ۶۱۷ نفر عضو شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی هستند که از این تعداد هزار و ۲۰۰ نفر دامپزشک و دارای دکتری عمومی، ۶۵ نفر دکتر متخصص و هزار و ۴۰۰ نفر در رده‌های تکنسین، کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد دامپزشکی خدمت می‌کنند.

۷۶۰ نفر فعال دامپزشکی و دکتر دامپزشک نیز در بخش خصوصی خراسان رضوی با شورای نظام دامپزشکی این استان همکاری دارند.

۲۰ مرکز درمانی، ۱۲۰ واحد داروخانه و ۸۰ مرکز مایه کوبی مستقل دامپزشکی در خراسان رضوی دایر هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha