۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 1245
کد خبر: 84358123
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پهپادها؛ کابوس آمریکا در عراق

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84358123
پهپادها؛ کابوس آمریکا در عراق

تهران – ایرنا –  مخالفان حضور نظامی آمریکا چند وقتی است که در پیشرفتی خیره کننده از پهپاد برای حمله به پایگاه های نیروهای اشغالگر در عراق استفاده می کنند، موضوعی که به کابوس نظامیان آمریکایی و هم پیمانان آن تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، در دور جدید حملات به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق به ویژه پایگاه مهم و راهبردی «عین الاسد» واقع در استان الانبار در غرب بغداد پهپادهای انتحاری وارد عمل شده اند و با عبور از موانع و سامانه های پیشرفته پدافند هوایی توانسته اند بر سر اهداف مورد نظر فرود آیند.

به کارگیری فناوری پیشرفته پهپادی در عملیات نظامی از سوی گروه های مخالف حضور نظامی نیروهای بیگانه در عراق نه تنها معادله های سنتی عرصه عملیات علیه اشغالگران را بر هم زده بلکه به وحشت آمریکایی ها نیز دامن زده است.

در همین پیوند نیز، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی نوشته است که پهپادها در عراق تهدید جدیدی برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق محسوب می شود و چه بسا اهرم فشاری برای حل و فصل برخی پرونده ها است.

پس از آنکه چندین بار مواضع و پایگاه های نظامی آمریکا در عراق با پهپاد هدف قرار گرفت، اکنون به گفته ناظران، خطر بیشتری متوجه آمریکایی ها و نیروهای ائتلاف بین المللی در این کشور شده است.

کارشناسان نظامی بر این باروند که در ساخت پهپادهایی که آمریکایی ها را در عراق هدف قرار می دهد از فناوری  بسیار پیشرفته و پر هزینه ای استفاده نشده است، امری که رصد و انهدام آنها را بسیار هزینه بر کرده و صدها برابر هزینه خود پهپاد باید برای سرنگونی و هدف گرفتن آنها هزینه شود؛ بنابراین پهپادها تحولی کیفی در دست نیروها و ارتش هایی است که ناوگان هوایی برای پرواز در ارتفاعات بالا ندارند و تهدیدی برای حضور آمریکا و چه بسا اهرم فشاری برای حل و فصل برخی پرونده ها خواهد بود.

«موید الجحیشی»، کارشناس مسائل راهبردی و امنیتی عراق در این باره توضیح داد که امروزه پهپادها در بسیاری از  ارتش ها و نیروهای مسلح وجود دارند و تاکنون فناوری نظامی نتوانسته پدافند ضد پهپادی بسازد.

پهپادهای انتحاری

الجحیشی گفت که پهپادهایی که در عراق وجود دارد، در اطراف بغداد و درون کشور سرهم می شود و عبارت است از پهپادهای ابتدایی که در ارتفاع بسیار کم پرواز می کند و پدافندها نمی توانند آن را شناسایی کنند چرا که فناوری جهانی در زمینه نظامی بر سر رسیدن به بالاترین ارتفاع رقابت می کند.

این کارشناس مسائل راهبردی و امنیتی عراق در ادامه بیان کرد که پهپادها امروز در نتیجه کم کاری فناوری، اهداف خود را محقق می کنند، اگر ۱۰ پهپاد به سمت ۱۰ هدف در حرکت باشد، ۸ پهپاد به اهداف خود خواهد رسید.

وی اشاره کرد که از جمله این پهپادها، پهپادهای انتحاری ابتدایی است که قیمت آن بین ۳۰۰ تا ۶ هزار دلار است که پهپادی ابتدایی اما موثر است که اگر آمریکایی ها بخواهند با آن مقابله کنند ممکن است هزینه آن به ۶۰ هزار دلار برسد.

الجحیشی افزود کرد که خطر دومی که این پهپادها دارند، برای پایگاه های آمریکا است چرا که پهپادها انتحاری هستند و کنترل آن ممکن نیست و تاثیر آن همانند حملات انفجاری و بمب گذاری است.

اطلاعات آمریکا

«ایاد العناز»، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق هم می گوید که مساله پهپادها هنوز در حوزه اطلاعات میدانی نیروهای آمریکایی نبوده و بیش از یک فرمانده نظامی به این موضوع اشاره کرده است.

در همین پیوند، «کنت مکنزی» فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه گفت که ایجاد راه هایی بهتر برای مقابله با این حملات، اولویت اصلی است و باید برای حملات مشابه در آینده آماده بود.

العناز تاکید کرد که در نیمه ماه آوریل پایگاه نیروهای ائتلاف بین المللی در نزدیکی فرودگاه اربیل با پهپاد هدف قرار گرفت و خسارت های مادی فراوانی بر جا گذاشت.

پیش از این و در روز یکشنبه نیز ارتش عراق در بیانیه ای از انهدام دو پهپاد بر فراز پایگاه نظامی عین الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف است، خبر داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha